Duiken (the beginning)

fotoOp de lagere school wist ik al precies wat ik wilde worden. Duiker. Mijn held was Jacques Cousteau. Ik keek iedere week trouw naar zijn avonturen onder water. Zijn mannen in fotogenieke duikpakken en Jacques zelf altijd net wat nonchalanter gekleed als hij te water ging. De eerste duikervaringen waren in diezelfde periode. Opa en Oma Tetteroo woonden aan de Rotterdamseweg (Delft) en hun achtertuin lag aan de Schie. Ik geloofde al enige jaren niet meer in de aanwezigheid van een “Bullebak” in het water en nu gingen we spijkers met koppen slaan. Al snel had ik met met mijn broertje en neefjes een duikapparaat geknutseld. Veel koperen afsluiters zaten in een houten kistje en kwamen uit op een tuinslang van een metertje of tien. Even wachten tot er geen schepen meer langsvoeren. Die noemden we “zuigers” omdat je er zo makkelijk onder werd gezogen – om vervolgens door de schroef….. Gewapend met mijn duikbril en met de slang in mijn mond ging ik te water. Het was de bedoeling dat ik zou inademen door de slang en uitademen door mijn neus. Natuurlijk werkte dat van geen kant; zelfs een klein stukje onder water kreeg ik het al niet meer voor elkaar om lucht aan te zuigen. We besloten het apparaat aan te passen door er een voetpomp aan vast te maken waar we normaal gesproken de rubberboot mee opbliezen. Na de eerste happen talkpoeder moest ik dat echter ook opgeven. Mijn droom om duiker te worden gaf ik natuurlijk niet zo makkelijk op. Aan het eind van de lagere school moest ik getest worden om te bekijken naar welk voortgezet onderwijs ik zou gaan. Net zoals de kleine Oskar uit “die Blechtrommel” besloot van de trap te springen om niet meer verder te groeien, verzon ik een list. Tijdens de test zou ik op alle vragen zoveel mogelijk antwoorden geven die verband hielden met duiken. Dan zou de psychologe vanzelf wel tot de conclusie komen dat ik naar een duikersschool moest. Teken maar iets dat je leuk vindt; een duiker. Welke films vindt je leuk; Jacques Cousteau. Wat zijn je hobbies; zwemmen. Van welke dieren hou je ? Vissen. Enzovoort. Helaas. Er zijn geen duikopleidingen in het voortgezet onderwijs. En ik bleef ook gewoon doorgroeien.

Geef een reactie

