Duiken (Saudi Arabia)

fotoIn 1978 zat ik in Saudi Arabië op de OGEM-compound bij Dammam. Ik had geluk. Daar was namelijk door Marinus van Es en Hans Hagen een afdeling van de Britse sub-aqua club opgezet. Branch 1034; de “Euro-Divers”. (Wie wil er tegenwoordig nog duiken bij een club met zo’n naam ?). Bij hen maakte ik de eerste serieuze flipperslagen. Iedere avond na het eten ging ik naar het zwembad om te werken aan mijn snorkelbrevet. Pas in het donker ging ik weer terug naar “huis”. Iedere 10 meter die je liep stond je wel op een enorme kever die krakend onder je slippertjes bezweek. Na het snorkelbrevet volgde al snel het felbegeerde duikbrevet. Ik kocht een tiende hands twaalf liter duikfles en maakte elke week prachtige duiken. Het water van de Perzische Golf was kristalhelder. We zaten eens op meer dan dertig meter diepte en konden nog steeds alles zien alsof we boven- in plaats van onderwater zaten. Ver boven onze hoofden zagen we scheepjes varen; prachtig gezicht. Mooie vissen gezien, hele koraaleilanden waar de aquaria in Artis bij verbleken, maar het is leuker om iets te vertellen over ons duikkamp. Met de hele club zouden we gaan duiken en daarna overnachten op het strand. Nu is het in Arabië overal strand maar goed… Ik zat op de heenweg in de dikke GMC van Henk Horstink. Van Dona Hagen had ik een belangrijke taak gekregen; hou deze pan met satésaus rechtop. Dat viel nog niet mee – bij gebrek aan een weg hobbelde het nogal. Eenmaal aangekomen werd er de hele dag heerlijk gedoken. Niet met dikke duikerspakken maar gewoon in ’n T-shirtje. Zelf kwam ik nog een klein krabbetje tegen en joeg er voor de grap wat achteraan. Hij verdween snel onder een grote steen bij de plaatselijke pier. Dat liet ik natuurlijk niet op me zitten. Met veel moeite kantelde ik de steen om. En schrok me rot. Daar zaten pappie en mammie krab en die waren echt enorm groot… Al klapperend met hun scharen kwamen ze op mij af. Maar ik was al weg. Daarna lekker aan de BBQ. Honderd meter naast ons waren wat arabieren neergestreken die hetzelfde van zin waren. Ze hadden vers vlees mee – een nog levend schaap. Het werd later en ik kreeg mijn eerste danslessen bij het kampvuur. In arabië is alcohol verboden, dus de Nederlanders maakten zelf wijn van druivensap, suiker en gist. Wat vruchtjes erdoor en je had een heerlijke bowl. Toen het donker werd zagen we plotseling lichten schijnen in het water voor ons. Zagen we het wel goed ? Wat kon dat nu zijn ? Al snel werden de duikspullen weer tevoorschijn gehaald en zwommen we die kant op. Het bleken koreanen te zijn met een grote lantaarn in de ene hand en een werkhandschoen in de andere. De lantaarn werd op iedere krab gericht die in het donker tevoorschijn was gekomen. Het beest verstijfde door de lichtstraal en werd vervolgens snel opgepakt en meegenomen. Ook voor op een BBQ vrees ik. Daarna toch maar snel onze slaapzakken in. Tenten zijn niet nodig met zulke temperaturen was besloten. ’s Nachts werden we nog een keertje wakker. Aan de pier was een scheepje afgemeerd. Midden in de nacht en zonder dat er maar een lichtje aan boord zichtbaar was. Er werden zaken uitgeladen in een paar personenwagens waarna alles weer verdween. Waarschijnlijk flessen drank. De rest van de nacht heerlijk liggen ronken. Van de vrouwen hoorden we de volgende ochtend dat die niet waren gaan slapen. Er bleken namelijk enorme ratten opgedoken te zijn; op zoek naar restjes van de BBQ. De dames hadden toch liever een tentje gehad.

One Response to Duiken (Saudi Arabia)

  1. bob says:

    hello:

    I lived in the Ogem Compund in 1978. My email bobbrotty@yahoo.com

Geef een reactie

