Fotooooootje

fotoEven naar het gemeentehuis om een identiteitskaart te halen. Je kan gewoon niet zonder. Nummertje trekken. Zitten. Al na een kwartiertje aan de beurt. Met goede moed richting de balie. “Nee, deze pasfoto kan echt niet hoor !” “Wat is er dan mis mee ????” “Hij is niet recht van voren genomen”. “Wel hoor”. “Nee hoor, kijk maar, aan deze kant zie ik géén oor”. “Dus deze mag niet ?” “U kunt hier een nieuwe pasfoto maken in het hokje links van de balies”. ……. “Daar ben ik weer”. “Oh jeeeeeeh !” “Ook niet goed ?” “Uw bril weerkaatst het licht, dat mag ook niet..”. “En nu dan ?” “Als u naar de receptie gaat en het uitlegt dan krijgt u een muntje om een nieuwe foto te maken”. “Maakt u maar een foto zonder bril”. ……. “Goede middag, ik moest hier een muntje halen voor een nieuwe foto”. “Ik loop wel even met u mee”. Opnieuw neem ik plaats in het hokje. Zonder bril ditmaal. Ik krijg niet de kans om een voorbeeld van de foto op het beeldscherm te zien; de mevrouw die met me is meegelopen heeft al op afdrukken gedrukt. ……. Ik meld me voor de derde keer bij de balie. Deze foto was wel goed. En ik heb ondertussen mijn identiteitskaart. Met een foto waar ik volgens mijn vrouw opsta als een lijk. Over 5 jaar probeer ik het nog wel een keertje.

9 Responses to Fotooooootje

  1. Helena says:

    Leuk stukje!
    Heb zelf ook al zo’n leuke ervaring met de gemeente, i.v.m. het aanvragen van een uittreksel uit het geboorteregister (internationaal). Ging naar de gemeente waar ik nu woon, en niet naar de gemeente waar ik geboren ben. De gemeente-ambtenaar verwees me dus door naar de gemeente waar ik ben geboren. Ik ging daar een beetje tegenin want ik had de ervaring dat andere gemeenten zo’n uittreksel wel leveren, ook al ben je daar niet geboren. Ambtenaar zegt tegen me: "ben ik soms een leugenaar"? Tja, einde discussie, geen zin om er op in te gaan (wachtenden achter mij). Uiteindelijk zelf dus maar een briefje geschreven naar de gemeente waar ik ben geboren..

  2. Ramirezi says:

    Je kunt het toch niet winnen Helena. Doet me ook een beetje denken aan ambtenaren (of vul maar in..) die nog iets aan het doen zijn als je binnenkomt. Even net iets te lang invoeren in de computer of iets opschrijven, zonder te laten blijken dat ze je al hebben zien staan. Irri.

  3. preacherswife says:

    En dan moet je ook nog proberen om je kind op je paspoort te krijgen. Dan heb je toestemming van je partner nodig, die dus mee moet naar het gemeentehuis en ook het kind (ook al is het kind nog geen drie maanden) moet recht naar voren kijken op de foto zodat in ieder geval 1 oorlel te zien is.
    Feest hoor.
    Duurt jaren.

  4. anoniem says:

    Wat is er toch aan de hand in de land, hoor ik de laatste tijd veel.
    Nou, bij alle gemeentes < 100.000 inwoners waar ik mocht wonen, ben ik op m’n wenken bediend, geen enkel bureaucratie. Een 5 jaar oude foto was goed. (maar per 5 jaar verander ik weinig, strak velletje, biologisch goed, wel wat duurder, dus niet, zoals u merkt). Beide oren moeten er gewoonop, waarom is dat een probleem (voorVincent-zaliger wellicht?). Wahten: never, men wacht op de klant en doet – als er niemand is – wat werk aan de balie, zodat mensen snel geholpen kunnen worden want ‘uw tijd is wellicht ook kostbaar.’ Ik moet de plaatsen niet noemen omdat ik anderen wellicht tekort doe.
    Heteren (Over-Betuwe inmiddels), Hardenberg en Borne kunnen wat mij betret genomineerd worden metde beste gemeente-service. De burgemeestersverkiezing, dat weten we nu wel, dat wordt tot in lengte van jaren Job Cohen. En terecht dit terzijde.
    Niet allemaal hier komen komen svp.!!!
    arie

  5. anoniem says:

    Oh en ik vergat nog de prettige behandeling in Geraardsbergen(België), wel na een kort instructie cliëntelisme.
    arie

  6. Ramirezi says:

    Weet je, ik kom net thuis van het werk en kijk even of er nog reacties zijn. En er is van alles gebabbeld. Ik zou bijna zeggen dat ik het gezellig vind – zo met z’n allen.

  7. JB says:

    Leuke weblog vind ik dit (leuke header ook 🙂
    je zit in mijn voorkeurslijsie

  8. nMening says:

    Hoe zou de dialoog bij Van Gogh (Vincent) gegaan zijn?
    "Nee, deze pasfoto kan echt niet hoor !"
    "Wat is er dan mis mee ????"
    "Hij is niet recht van voren genomen".
    "Wel hoor".
    "Nee hoor, kijk maar, aan deze kant zie ik géén oor".
    "Dus deze mag niet ?"
    "Nee!"
    "Maar ik heb aan die kant geen oor .."
    "U kunt hier een nieuwe pasfoto maken in het hokje links van de balies OF U KUNT U MELDEN BIJ BALIE 6".
    "Balie 6?"
    "JA, BALIE 6, TEGEMOETKOMING AANVRAAG HOORTOESTELLEN"
    "Maar ik wil alleen maar een identiteitskaart, geen hoortoestel"
    "Zonder twee oren geen goede foto en zonder goede foto geen identiteitskaart, het staat in de voorschriften: ‘beide oren dienen in gelijke mate zichtbaar te zijn’, lees maar, of kunt u niet lezen zonder bril?"
    "Wat moet ik dan bij balie 6?"
    "Daar verzinnen ze er wel wat op, zij hebben verstand van gehoorproblemen. En de juiste formulieren, die heb ik hier niet."
    "En als ze daar geen oplossing weten? Ik kan het andere oor toch niet ook ..?"
    "Dan komt u hier terug met een afgestempeld formulier Aanvraag Hoorhulpmiddelen."
    "Dat snap ik niet …"
    "U bent dom, het is toch heel eenvoudig, kijk hier staat het, met een afgestempelde en goedgekeurde Aanvraag kan ik een paraafje zetten in het vakje Ontheffing Symmetrisch Vooraanzicht en dan is uw foto wel OK."
    "Kan ik niet op een snellere manier aan die Ontheffing komen? De rij bij balie 6 is 20 meter lang…"
    "Ja, dat komt omdat ze ook de klachten afhandelen, en Nee, het kan niet sneller, maar u kunt wel een klacht indienen."
    "Een klacht, waarover dan? Over u?"
    "Nee, ik geef u een tip: u kunt een klacht indienen dat u voor uw oor dat er niet meer is geen Aanvraag Hulpmiddel kan indienen, want dat kan alleen mèt een oor, dus uw aanvraag wordt afgewezen, en als een Aanvraag Hulpmiddel is afgewezen is het Overmacht en kan ik ambtshalve wèl de Ontheffing Symmetrisch Vooraanzicht verlenen."
    "(Grrrr) Dus ik kan alleen een identiteitskaart krijgen als ik een klacht indien over het afwijzen van een aanvraag voor een oor dat er niet meer is zodat ik een ontheffing kan krijgen voor de foto zodat u alsnog een paraafje kan zetten onder een ontheffing?"
    "Precies, zo zijn de voorschriften, u ziet ‘t, we hebben altijd een pasklare oplossing, leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker; wilt u nog een klachtenformulier?"
    "…. heeft u misschien een mes?"
    (…)

  9. Zilvertje says:

    Ha, ha!

Geef een reactie

