Op de vlucht

fotoHet is weer 11 november. Sint Maarten. De dag waarop, tenminste in Noord-Holland, je lichtje branden mag. De kinderen komen met lampionnen langs de deur en zingen liedjes zoals; Sinte Maarten Mik Mak Mijn moeder is een dikzak Mijn vader heeft een hamer Smijt hem door de kamer Zelf heb ik niet zoveel met die traditie. Ik kom uit Delft en had nog nooit van Sint Maarten gehoord. Wij hadden kerstbomen-oorlogen met haagse jongeren. En dan met oud- en nieuw de hens erin. (Niet in de haagse jongeren ! In de kerstbomen). Ook leuk. Maarja de kinderen zijn allemaal geboren en getogen J’dorpers. Dus toen ze klein waren wilden ze ook ‘lopen’. De meeste kids zingen een kort liedje van vier regels. De mijne uiteraard weer hele lange. Duurde het uren voordat je weer thuis kwam. Het maakte ook niet uit wat voor weer het was; ook al goot het pijpestelen – we gingen. De lampionnen veranderden al snel in gekleurde dweiltjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Thuis werd de buit uit de rugzakjes gekieperd. Alle chocolade dingen voor Pa. Zelf aten ze zich nog even snel kotsmisselijk en daarna tevreden naar bed. De tijd gaat snel…. Alleen de jongste wil nog op pad. De oudste twee hebben nu een hekel aan Sint Maarten, want ze hebben geen zin om iedere paar minuten naar de deur te lopen. Dus toen ik net naar de bieb ging om boeken in te leveren, dacht mijn zoontje slim te zijn. “Mag ik mee ?” “Ja hoor, wil je boeken hebben dan ?” “Ik wil even kijken of er nog Star Wars boeken zijn.” Eenmaal in de bieb ging ik boven op het balkon nog even bladeren door wat tijdschriften over fotografie. Hij kwam naast me zitten. “Moet je geen boeken zoeken ?” “Eigenlijk wou ik alleen maar mee om geen last van Sint Maarten te hebben…” Dat was nou pech. Hij had het nog niet gezegd of beneden ons hoorden we; “Sinteuh Maarten Mik Mak….”

4 Responses to Op de vlucht

  1. JB says:

    haha! Prachtig. (ik ga zo ook ff naar de bieb denk ik 😉

  2. Ramirezi says:

    Ps: Ik kan nu even niet naar de deur om snoepjes uit te delen – ben aan het bloggen !

  3. wilma says:

    Hier in Maarssen lopen de kindertjes ook langs de deuren en dan zingen ze Sint Maarten (2x) de koeien hebben staarten de koeien hebben … aan, daar komt Sinte maarten aan. Gisteren heb ik een reuzezak snoep gehaald en mijn dochter deelt het uit, aan de deur als de kleintjes, vergezeld door hun moeders die bij het schuurtje in de wind staan, hun versje hebben gezongen. Wij kenden het ook niet, maar het is een leuke gewoonte hier in de buurt, die al zo’n vijftien jaar wordt volgehouden. groet, W.

  4. Isaiah says:

    Als kind keek ik er naar uit….. Sint Maarten, met een lampionnetje zingend langs de deur. De liedjes zitten nog tot in mijn tenen. Simpele versjes als "Sint Martinus bisschop met je ruige muts op en je lange laarzen aan daar komt Sint Martinus aan" Nu woon ik in Zeeland en daar kennen ze de goede man niet.

Geef een reactie

