De tijdreferentiemeneer

fotoAls je zoals ik iedere dag om ongeveer dezelfde tijd naar het werk fietst, dan kom je ook steeds dezelfde mensen tegen. Die fietsen dus dezelfde route maar dan tegengesteld. Zo kom ik iedere dag als eerste meester René tegen. Die geeft de jongste nog steeds les op de lagere school, de andere twee kids heeft hij vroeger in de klas gehad. Daarna, als ik net even J’dorp uit ben; een blonde vrouw met een vriendelijk gezicht. Kijkt mij nooit aan, heeft er een tijdje wat treurig uitgezien maar is nu weer vrolijk. Dan is er nog een jonge man die zijn hele gezicht vol piercings heeft. Noem het en hij heeft er een piercing in. Die kijkt je wél aan; zo van; kijk mij eens. Eens in de zoveel tijd kom ik nog een vrouw tegen die, dacht ik eerst, heel aardig naar me lacht. Ondertussen ben ik erachter dat dit de uitdrukking is die waarschijnlijk dag en nacht op haar gezicht staat. Vermoeiend lijkt me. Maar goed. Iedereen moet op een bepaalde tijd op zijn werk of bestemming zijn. Je komt elkaar dan ook steeds op ongeveer dezelfde plek tegen. Klopt de plek niet, dan is één van de twee vroeger of later. In mijn vorige baan reed ik samen met collega Roel iedere dag naar Tuitjenhorn. En iedere dag kwamen we vlak na de vlotbrug een man met een grijze baard tegen. We gingen hem al snel de tijdreferentiemeneer noemen. “Goh, de tijdreferentiemeneer is vroeg vandaag !” “De tijdreferentiemeneer al een paar dagen niet gezien, hij zal toch niet ziek zijn ?” We konden ternauwernood een vrolijk zwaaien naar hem onderdrukken. Ook in mijn nieuwe fietsbestaan heb ik dus tijdreferentiemeneren en dat kunnen ook dames zijn. Vandaag op school: “Ik zie u niet meer terugfietsen naar J’dorp meneer.” “Normaal kwam ik u altijd tegen”. “Klopt, ik rij nu regelmatig terug over de nieuwe fiets- en kanoroute”. Blijkbaar ben ik zelf ook een tijdreferentiemeneer.

One Response to De tijdreferentiemeneer

  1. JB says:

    die mevrouw met die versmolten glimlach… die rijdt hier op een brommertje rond en woont in mijn buurt! Het heeft heel lang geduurd voor ik het eindelijk doorhad, dat die lach niet voor mij werd opgezet 🙂

Geef een reactie

