Armpje drukken

In mijn vorige leven was ik milieutechnicus in een kleine gemeente.
Daar werd ik eens samen met mijn collega Eric op Fred afgestuurd.
Fred was een markante figuur in het dorp.
Lange vette haren kwamen onder de zakdoek vandaan die hij op zijn hoofd droeg.
Het was een pezig, slim en zeer actief mannetje, die ooit (zo ging het verhaal) nederlands kampioen armpje drukken was geweest.

Fred had een handeltje in Isuzu onderdelen. Dat zijn auto’s. De importeur was ermee gestopt en dat had de handelsgeest in Fred gewekt; hij ging Isuzu’s onderhouden. Vanuit half nederland kwamen Isuzu rijders naar Fred toe voor reparaties. Alleen was het probleem dat hij dat allemaal in zijn tuin deed. Die er nu uitzag als een soort autokerkhof. Tot verdriet van de buurt.

Fred brieven schrijven had niet zoveel zin, want hij liet alles lekker in zijn postbus zitten. Dus gingen we hem zelf maar uitleggen dat het zo echt niet kon. Alleen was Fred in die tijd (zo vertelde hij me jaren later toen ik hem bij de bakker tegenkwam) nogal eens onder invloed van allerlei middeltjes.

Mijn collega Eric stond al zwaaiend met de sleutels van de dienstauto omstandig Fred uit te leggen hoe de milieuwetgeving in elkaar zat. Fred stond wijdbeens wat dreigend in de opening van de deur.
Ik had niet de indruk dat Fred echt luisterde en bekeek het allemaal met plezier. Opeens schoot Fred naar voren en griste de sleutels uit de handen van mijn collega. Vervolgens gooide hij ze met een grote boog achter hem in de gang. Daar lagen ze dan, tussen de vieze boekjes.

“Ja, en wat moeten jullie nu hé ?” Vroeg Fred.
“Kom op Fred, geef die sleutels terug, doe niet zo flauw.”
Mijn collega en ik liepen graag een stukje in de middagpauze, maar dit was wel erg lang lopen.
“Die krijg je alleen terug als je van me kunt winnen met armpjedrukken !”

Mijn collega Eric zag dat echt niet zitten.
Waarschijnlijk bevreesd dat hij zijn armpje niet terug zou krijgen.
Hij probeerde het wel maar verder bedelen hielp ook niet…

Uiteindelijk hakte ik de knop maar door; “Oké Fred, kom maar op met die arm.”
Fred grijnsde, pakte mijn arm en liet me makkelijk winnen.
“Goed zo ! Jij mag de sleutels pakken….”

……………

Gisteren liep ik de klas in en er kwam direct een meisje op me af.
Nouja meisje; het is een voor haar leeftijd héél groot donker meisje.
Ik mag haar graag want ze is altijd vrolijk.
Ze is sportief in de zin van dat ze graag sport.
Je moet alleen niet in de weg lopen met basketbal want dan zou ze per ongeluk wel eens door je heen kunnen dribbelen. Wat dus weer niet sportief is.
Maar dat doet ze niet expres. Ze heeft het niet eens in de gaten.

“Armpje drukken, meneer ?”
“Tuurlijk, ga maar zitten.”
In de brugklas laat ik tijdens de behandeling van de biceps en triceps de leerlingen altijd armpje drukken.
Hierboven heb je kunnen lezen hoe dat zo is gekomen. De winnaars van de jongens en de meiden mogen tegen mij. Nog nooit verloren…

Nou dat viel niet mee.
Vorig jaar in de brugklas ging het makkelijker.
Het is dan wel een meisje.
En uiteindelijk won ik dan wel.
Maar volgend jaar gaat dat echt niet meer lukken.
Alleen zit ze dan al op een andere locatie.

Eigenlijk had ik haar moeten laten winnen.
Fred was slimmer.

6 Responses to Armpje drukken

  1. JB says:

    … Fred was sneller zo slim 🙂

  2. app says:

    Er komt vast een mogelijkheid tot herkansing. 🙂

  3. Carin says:

    uhmm…misschien blijft ze wel zitten!! Met voetbal gaan trouwens de meest grote stoere jongens graag voor haar opzij…ze worden liever geen meisje..

  4. carazo says:

    erg mooie les, zowel de inhoud als vorm!

  5. Ramirezi says:

    Aanvulling van mijn ex-carpoolmaatje; Fred had zijn dochter ook Isuzu genoemd !

  6. wilma says:

    Dat is dan nog een aanbeveling erbij. Wat een leuk verhaal!

Geef een reactie

