Drempelvrees

Stel je bent winkelier.
Dan wil je graag mensen in je winkel.
Geen klanten, geen brood op de plank.
Maar hoe krijg je die klanten binnen ?
Er bestaat zoiets als drempelvrees.
Mensen zijn voorzichtig om iets nieuws te betreden.
Evolutionair perfect verklaarbaar.

Dus wat doen winkeliers ?
Ze maken de etalage zo, dat je bijna vanzelf doorloopt naar binnen.
Meestal laten ze letterlijk de drempel weg.
Soms ook de deur.
Alleen wat geblaas in je nek herinnert je eraan dat je ergens naar binnen loopt.

Eigenaren van discotheken in warme landen hebben ook een mooie oplossing.
Ze zetten een stoot van een meid voor de deur.
Die spreekt elke jongeling aan die ’s avonds langskomt.
In de verwachting een hele gezellige avond te hebben bijten ze toe.
En zitten vervolgens laagdrempelig een veel te duur biertje te drinken in een saaie tent.

Zelf stond ik eens naar balletje balletje te kijken.
Door enige alcoholische versnaperingen was mijn drempelvrees al vrij laag.
Naast mij begon een wildvreemde heel enthousiast te doen.
Hij wees mij precies aan waar zéker het balletje onder lag.
Weg drempel.
En weg geld natuurlijk.

Gisteren hadden we de presentatie van het project waarnemen aan de ouders.
Vlak voor het klaslokaal lag een vrij hoge psychologische drempel.
Gelukkig had ik van balletje balletje spelen geleerd hoe je dat oplost.
De gemiddelde marktkoopman is er volgens mij ook heel goed in.
“Heeft u een rijbewijs mevrouw ?”
“Euuhh, ja hoor…”
“Dat is mooi, mag ik vragen wat voor kleur uw auto heeft ?”
“Nou, rood…”
“Ah, dan heb ik hier een rood potlood voor u.”
“U mag hier een route rijden op papier, terwijl u in het spiegeltje kijkt.”
“Als het lukt dan mag u uw rijbewijs houden, anders kunt u het inleveren bij de conciërge.”

Werkte als een trein.
De hele middag een lokaal vol ouders gehad die dikke pret hadden.
Dat werkt trouwens ook drempelverlagend.
Met mensen trek je andere mensen over de drempel.

3 Responses to Drempelvrees

  1. JB says:

    misschien kan jij een poosje gaan interimmen bij mevrouw Juf op school ook 🙂

  2. betulanordica says:

    Wat is het verschil tussen een marktkoopman en een docent? (Tijdens mijn opleiding ben ik bevriend geraakt met een docent. Zijn vader was marktkoopman, en eerlijk, hij had er ook wel iets van, hoe hij zijn vak kon verkopen, om je vingers bij af te likken).

  3. Ramirezi says:

    @JB: mevrouw Juf mag zo bij ons beginnen.
    @betulanordica: Het verschil is de plek waar ze staan…

Geef een reactie

