Verantwoorde schoolkeuze

Heeft u kinderen op het voortgezet onderwijs ?

Mooi !

Dan heeft u ervaring met het kiezen van een geschikte school.
Uiteraard heeft u dat heel verantwoord gedaan….

Om te beginnen heeft u de kwaliteitskaart van de onderwijsinspectie geraadpleegd.
Daarna heeft u in de Trouw gelezen of de school van uw keuze wel goed presteert.

Maar u ging niet alleen af op de papieren argumenten.
Ook op de scholen heeft u de docenten doorgezaagd om hun didactische kwaliteiten te peilen.
Scholen moeten tegenwoordig dus vechten om leerlingen binnen te halen.
Alleen scholen waar fantastisch goed les wordt gegeven zullen het halen.

In mijn stad hebben we twee onderbouwlocaties.
Die tot voor kort ieder voor zich probeerden zoveel mogelijk leerlingen te ‘vangen’.
Dat gebeurde door de leerlingen aan het einde van groep 8 uit te nodigen om eens te komen kijken.

Tijd voor een representatief onderzoek van Ramirezi.
Duizenden leerlingen werden ondervraagd.
Welke factoren gaven nu de doorslag bij de schoolkeuze ?

Hieronder geef ik de resultaten:
1. We kregen limonade en een mars.
2. Mijn vriendjes gaan ook daarheen.
3. Dit is korter fietsen.
4. Ik vind deze locatie gezelliger.  (anderen vinden dezelfde plek een “oud zooitje“)
5. Mijn moeder heeft vroeger ook op deze school gezeten.
6. Deze school is lekker fris en modern  (anderen vinden hem juist ongezellig)

7. t/m 38.  Soortgelijke argumenten……….

39. Volgens de kwaliteitskaart scoort deze school 0,1 punt hoger.

Laten we eerlijk zijn.
Meestal spelen bij de keuze voor een school allerlei argumenten mee.
Maar argumenten die betrekking hebben op de kwaliteit van het gegeven onderwijs zitten niet bepaald boven in het lijstje.
Zeker niet bij de leerlingen.

Op dit moment zit ik in het gezellige oude zooitje.
Bevalt me prima hoor.
Maar ik ben ook blij met het gebouw dat wij over twee jaar betrekken.
Zie het plaatje.
Daarmee trekken we vast meer leerlingen dan met goed les geven.

Advertenties

10 Responses to Verantwoorde schoolkeuze

  1. JB says:

    Een dergelijk supergebouw krijgen wij hier volgend jaar al (bouw reeds gestart)
    Als de school het overleeft tenminste, al de problemen die zo’n nieuw gebouw met zich meebrengt!

  2. carin says:

    Als we nu met het hele team mogen verhuizen slaan we twee vliegen in 1 klap…een fantastisch gebouw en goed onderwijs..

  3. Ramirezi says:

    @JB: Het zal toch niet zo zijn dat de architekt zijn werk tweemaal heeft verkocht ?
    @Carin: Wat mij betreft blijven we gezellig bij elkaar !

  4. JB says:

    :-))
    mooi groot modern en vooral duur gebouw bedoel ik dus, zoals http://ttp://www.brewinccollege.nl/content/images/1027.jpg te zien is

  5. JB says:

    nee pfff daar niethttp://www.roelofswaard.nl/write/Brewinc.jpg
    dan?

  6. Math Paul says:

    Toen ik 25 jaar geleden onderwijskunde studeerde heb ik ook al onderzoeken gezien waaruit blijkt dat de reisafstand de belangrijkste overweging is.
    Nu ik voor de klas sta, merk ik dat wanneer je je als school profileert, dat zeker opvalt. Doet de rest dat niet, dan scoor je.
    Waar scoren wij mee: voorlichting aan ouders door docenten in kleine groepen (dus niet 300 ouders in de aula, maar veel lokalen vol met 26 ouders + twee docenten en veel leerlingen die vertellen.
    Een eigen verhaal hebben als school (Bijzonder onderwijs, Dalton etc) helpt zeker ook.
    Leerlingen van school een verhaal laten doen ook. Vinden basisschoolleerlingen erg belangrijk.
    In het niets is elk detail een feature: is de voorlichting niks dan hebben de kinderen tijd om over de snoep na te denken. (en die laatste stelling mag je ten behoeve van een goede discussie ook omdraaien!).
    @Ramirezi: natuurlijk verkoopt een architect zijn gebouw twee keer. Dat heet efficient. Van een auto bestaan toch ook meerdere exemplaren. Beter goed gejat dan slecht zelf verzonnen.

  7. Ramirezi says:

    @Math Paul: Die mars kregen ze bij de "concurrent".
    @JB: Ook een mooi en heel apart gebouw, misschien kunnen we over een paar jaar een paar weekjes wisselen ?

  8. Roestenburger says:

    Lijkt wel op die verkiezingscampagne in de jaren 70. Waarom mensen op de KVP stemden? "We kregen van die lekkere blokjes kaas", werd er toen gezegd door een paar dames stemmers….

  9. Norman says:

    Wat Math Paul zegt, komt niet alleen in het onderwijs voor. Ook bij trainingen aan volwassenen kun je maar beter zorgen, dat de catering goed was, anders weten ze daar wel over te klagen op het evaluatie formulier. Maar iets geleerd hebben, dat ze kunnen gebruiken in hun werk, kunnen ze zich vaak niet herinneren.
    Maar dan zijn bepaalde ervaringen dan ook vaak een indicator voor onderliggende eigenschappen. Een goede school heeft vaak een mooie locatie en een mooi gebouw en goed verzorgde informatie avonden waar veel leerkrachten aan meewerken.

  10. Ramirezi says:

    @Norman; klopt ! Als op mijn vorige werk iemand op cursus was geweest en je vroeg hoe de cursus was, dan kreeg je als antwoord; "Nou niks bijzonders, gewoon een broodje kroket en een bakkie soep".

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: