Toos de verhuisdoos

Van de week even bij mijn moeder langsgeweest.
Die zit midden in een verhuizing.
“Ziet er netjes uit, ma.”
“Ja hé, iedereen die komt kijken is er helemaal weg van.”

Het is een klein flatje midden in de stad.
Mooi uitzicht over het centrum.
Ze heeft de muren tussen de kamer, de enige slaapkamer en de keuken laten verwijderen.
Er is nu één ruimte over.
Het plan is om daar te gaan koken, slapen en wonen.
In het midden staan 84 verhuisdozen.
Je kunt er nog net omheen lopen.

“Waar ga je in hemelsnaam al die spullen laten ?”
“Oh, dat raak ik wel kwijt hoor.”
“Waar dan ?”
“En anders breng ik ze wel weer terug.”

Moeders is in haar element.
Eigenlijk heeft ze maar één hobby.
Verhuizen.

Geloof je het niet ?
Ze werd geboren in de Wassenaarstraat te Delft.
Groeide op aan de Rotterdamseweg.
Woonde in drie woningen op de Zuiderstraat.
In de laatste werd ik geboren.
Daarna de Papsouwselaan, in twee verschillende flats.
Het Dirk da Costaplein.
De Diepenbrockstraat, tweemaal.
Gasthuislaan, Julianalaan.

Op naar het buitenland.
In Arabië twee adressen; de compound van de Ogem en die van Ballast Nedam.
Terug in Nederland via de Julianalaan naar Limburg.
De Plenckertstraat in Valkenburg.
Dat was een kerkje, ik parkeerde mijn motor daar in een grot tussen de graven…
Toen naar het Seringenplein in Den Helder.
Verder uit elkaar kun je niet verhuizen in Nederland.
Aan het Seringenplein hadden we nog een brand, bewusteloze honden.
We gaan verder in de Willembarentzstraat te Den Helder.
Ramirezi houdt het voor gezien en gaat het huis uit.

Nu gaat het snel; Polderweg, Marsdiepstraat, Kerkgracht, Polderweg, Spoorstraat, Breewaterstraat, Beatrixstraat op twee adressen, Ruigweg, Molenstraat, Julianaplein op twee adressen, Marsdiepstraat, Waddenzeestraat, weer de Marsdiepstraat en nu voor de derde keer een woning aan het Julianaplein.

Samen tellend komen we op een keertje of 37 verhuizen in één leven.
Maar we hebben er nog een paar vergeten, denkt moeders.

“Weet je wat de verhuizer tegen me zei ?”
“Nou ?”
“Ik denk dat we over een half jaar weer ’n klant hebben…”
“Ja, hij kent me hé ?”

13 Responses to Toos de verhuisdoos

  1. kees smit says:

    Het lijkt de jaren dertig wel, toen deed iedereen niets anders. Wij zijn vroeger, thuis, maar een keer verhuisd, lekkr rustig.

  2. JB says:

    wat erg! ik ben ook niet zo honkgebonden, maar verhuizen doe ik alleen met weinig en zeker niet met veel! (tenzij het niet anders kan 🙂

  3. app says:

    Ik ben de laatste jaren enkele malen verhuisd en het is niet mijn hobby. Al moet ik zeggen: het heeft ook voordelen: dingen opruimen, opnieuw inrichten, nieuwe omgeving leren kennen…

  4. Ramirezi says:

    @app: Maar voor kinderen is het vaak ook; een vertrouwde omgeving kwijtraken…

  5. Gidsvermelding says:

    Pfffff……
    … is een camper niet wat?

  6. app says:

    Dat is waar; maar ja… die heb ik niet. 🙂

  7. Croisabel says:

    Verhuizen is vreselijk! Echt vreselijk! Enige voordeel is dat je uiteindelijk je troep wel kwijt bent (toch?). Heb wel eens gehoord van iemand die zelfs volle prullenbakken liet verhuizen…pfffffff……..

  8. Gerrit Tetteroo says:

    Leuk, Arno, "Toos – verhuisdoos" toch gevonden… Groetjes ven je oompje…..

  9. Zilvertje says:

    Pfffffffffff, wat vaak, ik zit ook te tellen, maar nee, zoveel red ik niet!

  10. Neef Tet says:

    Hallo neef, prachtig verhaal van mijn favoriete tante! Toen ik nog heel klein was dacht ik dat mijn vader heleboel zussen in het land had wonen. Als visite hebben we dan ook wat aardig wat afgereisd, met stadsplattegronden op zoek enzo. Ik weet zeker dat het een Hollands record is…

  11. Ramirezi says:

    Grappig om te lezen neef; zelf wist ik als kind soms ook niet waar ik na school heen moest omdat we die dag bleken te verhuizen…

  12. Mo says:

    Ik parkeerde mijn motor tussen de graven, hahaha! hij blijft leuk.

  13. JANdeWIT says:

    Hi Ramirezi.
    We zijn vandaag begonnen met dit verhaal.
    Ze zijn allemaal mooi. Uit het leven gegrepen.
    Zie: De overlevingstocht van Toos Verhuisdoos
    Bedankt!
    Groet JdeW.http://www.drasties.com/

Geef een reactie

