Hete Kerstmis

Tot voor kort gingen we elk jaar gezellig kersthappen bij mijn schoonouders.
Van de meeste keren weet ik mij hooguit te herinneren dat het gezellig was.
Eén keer was anders dan de anderen.

Mijn schoonmoeder maakt altijd werk van de kerstboom.
Als we binnenkomen dan staat hij al te pronken, met zijn lichtjes aan.

Maar als we de koffie op hebben, dan komt het enge.
Tijdens het eten worden de electrische lichtjes gedoofd.
Het is tijd voor het échte werk; de kaarsjes in de boom worden aangestoken !

Daar zijn wij nooit zo voor.
De kerstboom is zo droog als gort.
En er zijn maar liefst 5 kinderen aanwezig.
Zie die maar eens bij brandende kaarsjes weg te houden.
Maar Oma heeft een zeer geruststellende mededeling:
“Er is nog nooit wat gebeurd, dus nu gebeurd er ook niets.”
“Jullie moeten je niet zo aanstellen !”

Onder het eten hou ik angstvallig de boom in de gaten.
Kinderen worden streng uit de buurt gehouden.
Ik onderdruk de neiging om er een emmer water naast te zetten.
Het drama in Volendam maakt het nog beangstigender.
In het Hemeltje  was ook nog nooit iets gebeurd….

Maar goed; het is gezellig en de aandacht verhuisd van de boom naar de soep.
Die blijkt behoorlijk lauw te zijn.
Vanuit de andere kant van de kamer wordt om aandacht gevraagd door de kinderen.
“Pap, mam !”
“Hé verdorie, kunnen we nu even rustig eten !”
“Ja, maar de klok staat in de brand.”

De kaarsen op de schoorsteenmantel stonden iets te dicht bij het houten klokje.
Dat ondertussen al brandt als een fakkel.
Snel wordt het vuur beblust.
“Nou, de klokjes worden hier heter opgediend dan de soep”, zeg ik.
Hetgeen mijn schoonmoeder niet bepaald kan waarderen.

Enkele weken later krijgt mijn vrouw een kadootje van haar moeder.
Een helemaal opgeschuurd en opnieuw gelakt klokje.
Opa heeft er verschrikkelijk zijn best op gedaan.
Het lelijke ding staat nu bij ons in de boekenkast.
De wraak van mijn schoonmoeder is zoet.

8 Responses to Hete Kerstmis

  1. betulanordica says:

    Jaa, mooi verhaal. De meeste schoonzoons en schoonmoders zijn…. ja inderdaad, water en vuur. Maar wie is nou het water en wie het vuur?

  2. JB says:

    hahahaha o wat is dat afzien…
    ik neem me voor mijn (eventuele) toekomstige schoonzoon lief te hebben!

  3. Jos Goedmakers says:

    Een brandende kwestie…

  4. Ramirezi says:

    Trouwens mijn schoonmoeder is best aardig hoor – en ik schrijf geen lullige stukjes meer over haar, want binnenkort komt ze ook "online"…

  5. De Kale Doperwt says:

    Harop gelachen !!! Heel leuk logje, en schoonmoeders blijven een geval apart inderdaad ;o)

  6. Theodora says:

    geestig! Mijn schoonmoeder is reeds begraven. Over de doden niets dan goeds zal ik maar zeggen……..

  7. Croisabel says:

    Oh nee, zie er maar weer iets mee te doen, zodat je hem niet altijd hoeft te zien, maar altijd kunt presenteren als erom gevraagd wordt! 😉

  8. Roestenburger says:

    In R’dam (koopgoot) WERD het een hete kerst….

Geef een reactie

