Koetjes te water !


Ik weet niet wat jij voor gevoel krijgt van koeien, maar ik hou van ze !

Lakenvelders, Schotse Hooglanders, Blaarkoppen, Limousin of de gewone Fries….
Ze hebben iets gezelligs, iets warms.
Als je wel eens in een echte ouderwetse potstal bent geweest dan weet je vast wel wat ik bedoel.
Koeienpoep ruikt voor mij lekkerder dan dure parfum.
Toch gaat dit verhaaltje niet over die koetjes.

Kijk maar naar mijn fotootje; ’t is een vissie !
De Coridoras agasizzi, als ik mijn visboer mag geloven.
Maar weet je wat zo bijzonder is ?
Deze visjes grazen de hele dag over de bodem.
Meestal doen ze dat in groepsverband, dus met z’n vijven, al over elkaar heen buitelend.
Ze zijn daar ook heel geschikt voor; aan de onderkant zijn ze plat.

Aan het einde van de dag hebben ze genoeg gehad.
Dan liggen ze gezellig met z’n vijfjes bij elkaar.
Net alsof ze aan het herkauwen zijn.
Zo eens in het kwartier gaan ze even naar boven voor een hapje lucht.

Op hun wangen hebben ze een gezonde blos.
Niet omdat ze verlegen zijn.
Nee, meer omdat ze zo hard aan het werk zijn geweest.
Daar krijgen ze het warm van….

Tot slot hebben deze vissen iets heel bijzonders.
Ze knipogen naar hun baasje Ramirezi.
Nu zul je zeggen; wat een onzin, vissen hebben geen oogleden !
Toch lijkt het zo.
Deze visjes kijken zo nu en dan heel snel naar beneden.
Daardoor lijkt het net alsof ze knipogen !

Door hun gedrag zijn wij deze vissies al snel onze koetjes gaan noemen.
Terecht toch zeker ?

16 Responses to Koetjes te water !

  1. JB says:

    Bea Lola Berta en… 🙂

  2. Annette says:

    Ik ben gek op dit soort info! Mijn log had ik eerst Antenne willen noemen (ook omdat mijn naam erin zit).
    Die trilobieten zijn prachtig!

  3. klaas a. (blog delfzijl e.o.) says:

    Je kent toch wel het boek "De koe die in het water viel" ?
    O.A. genoemd, en illustratie, op mijn blog.
    …..De vaart was niet diep, maar wel diep genoeg voor Hendrika om helemaal nat te worden. Ze was te dik om er uit te klimmen. Daarom bleef ze maar in het water staan en at het gras langs de kant. Boer Hofstra wist niet dat Hendrika in het water lag, omdat hij bezig was met zijn kaas die naar de markt moest…..

  4. klaas a. (blog delfzijl e.o.) says:

    p.s. De koe kwam op 17 december op mijn blog voorbij.

  5. Wadloper says:

    Ik had Apistograma’s Ramirezi’s. Lijkt veel op jouw Microgeophagus Ramirezi!

  6. zwollywood says:

    Ramirezi: wat een prachtige vissen en wat een leuk verhaal. 1 Puntje begrijp ik niet helmaal. Je schrijft dat ze het warm krijgen van het ‘harde werken’. De kwestie is nu ‘een visje is toch koudbloedig ?’.

  7. Krokodil says:

    Als echte stadsjongen was ik vroeger bang van koeien. Zo groot en zo dom, ze zouden me zonder het te beseffen wel eens kunnen verpletteren!
    Tegenwoordig lig ik te hopen dat er eentje in mijn slootje komt drinken 😉 Tot die tijd voed ik me met vissies…

  8. Tijdrover says:

    Eigenaardig fenomeen. Hoe langer je de koeienstront ruikt, des te meer je eraan went. Op een gegeven moment wil je niks meer meer.
    Gelukkig Nieuw Jaar Ramirezi!
    P.S.: Heb overigens genoten van Finding Nemo!

  9. Ramirezi says:

    @Klaas a: Jah, Hendrika lazen wij altijd voor, favoriet boekje bij onze kids !
    @Wadloper: Apistogramma is de oude geslachtsnaam. Na Microgeophagus schijnt er ook al weer iets nieuws te zijn…
    @Zwollywood: Tuurlijk zijn ze koudbloedig. Maar ze zien er zo lekker warmbloedig uit !
    @Tijdrover: In mijn vorige baan kregen we wel boeren aan de balie. Die roken dus zelf geen koeienstront meer, maar bij ons was de hele afdeling vergeven…
    @Allemaal: Jullie natuurlijk ook een heel gelukkig nieuw jaar !!!!!!

  10. Voordaan says:

    Een vis met koeieogen, zoiets? Of een koe met visseogen. Ik wens jou heel veel mooie gedachten in 2006!

  11. jacob hesseling says:

    waar is mijn zwembroek! zwem ik dit jaar ook mee!

  12. Motek from Space says:

    wens ik je een heel fijn 2006!

  13. Loes says:

    Ja, ik durf rustig te zeggen dat ik een band met mijn goudvis heb.Denk alsjeblief ook eens aan al onze lieve gevangen vissen zoals daar zijn de haring, de makreel, de kabeljauw etc. etc.die de marteldood sterven voordat ze op ons bordje terecht komen.Zie de website van de Vissenbescherming.

  14. Ramirezi says:

    @Loes; en wat dacht je van de koetjes bescherming ?

  15. Loes says:

    Ook een must, zit al in het takenpakket van de Dierenbescherming, en niet voor niets helaas.

  16. de Stripman says:

    Ja, hoor, Rami ! Dat is ‘m ! De Snor. Alleen had de onze geen vlekjes. We hebben er wel gehad die gestreept waren, maar de originele Snor was min of meer egaal grijs-bruin. En nu ik je uitleg lees herken ik ook zijn echte naam weer: coridoras…;o)

Geef een reactie

