Klein wereldwonder

Vandaag zijn we met de hele familie naar Naturalis geweest.
Aangezien moeder, dochter en ik gek zijn op fossielen een geliefd uitstapje.
De beide boys vinden het ook leuk, maar minder om de versteende organismen.

Het grappige is dat we, eenmaal in de benedenzaal tussen de fossielen lopend, vooral kijken wáár een fossiel is gevonden.
“Kijk, daar hebben wij ook gezocht.”
“Hier Charmouth, herken je zo…”
“Deze zal wel uit de Enci-groeve komen…..”
“Zie je wel !”
“De mooiste trilobieten komen altijd uit Marokko.”
“Veel mooie fossielen uit Duitsland hé ?”
Dat laatste klinkt het wat spijtig, want wij gaan altijd naar Engeland op vakantie.
Hebberig kijken we naar de vele representanten van de germaanse prehistorie.
Al snel wordt besloten dat we dit jaar toch echt naar Duitsland moeten.
Een kennis zei daar een gebied te weten waar iedere steen die je omdraaide een fossiel bleek te zijn.
Dat lijkt ons ook wel wat.

Maar goed.
Het leuke van dit zoveelste bezoek aan Naturalis is dat iedere keer steeds kleinere dingen gaan opvallen.
Zo zag ik in een vitrine een reuzenkeverslak liggen. Zie de foto.
Keverslakjes kun je ook gewoon op een zeepier vinden, alleen dan wat kleiner en platter.
Het dingetje deed me vreselijk denken aan het Sydney Opera House.
De ontwerper daarvan vond geloof ik dat het bolle zeilen moesten voorstellen.

Mooi niet !
Duidelijk een reuzenkeverslak.

10 Responses to Klein wereldwonder

  1. francis says:

    Weer wat geleerd en gezien, thanks r

  2. Theodora says:

    aanschouwelijk onderwijs, daar kan ik geen genoeg van krijgen.

  3. Croisabel says:

    Ha Ramirezi! Wat een mooi logje! Ten eerste, wat leuk dat jouw hele gezin zo dol is op fossielen, het lijkt me super om dat te kunnen delen. Verder heb ik veel met Naturalis EN met Sydney. De foto lijkt inderdaad, echt mooi. Maar ik had gehoord dat het Opera House een bepaalde krabachtige moest voorstellen die boven water kwam met zijn poten/scharen voor zich uit. Misschien weet jij nu wel welke krabachtige?

  4. Croisabel says:

    Houden jullie ook van mineralen? Er is nu zo’n ontzettend gave tentoonstelling van mineralen in the Museum of Natural History, het Londense Naturalis dus. Prachtige kristallen, en heeeeel veeel. Maar ook opalen en diamanten enzo, het gaat om alle moois dat uit de aardkorst komt. Misschien een tip voor jullie!

  5. Carin says:

    Geweldig die gelijkenis..ik ben ook eens in het Naturalis geweest en heb me daar uren vermaakt…
    Nog een happy 2006 voor jullie!!!

  6. Ramirezi says:

    @Croisabel; Natural History museum zijn we ook geweest. Dat is echt geweldig. We zijn ook bij de mineralen wezen kijken, maar de dino’s en fossielen waren helemaal het einde ! Dat wij dat iets zouden vinden heb je dus goed ingeschat…

  7. Zwollywood says:

    The Sydney Opera House is een imposant gebouw.
    Fossielen zijn van de oude tijd!
    Maar nu een vraag over de nieuwe tijd: Ramirezi ‘wat zouden volgens jou de 7 nieuwe wereldwonderlijke gebouwen moeten worden?

  8. Ramirezi says:

    @Zwollywood; je wilt me zeker aan het werk zetten ? Eigenlijk vind ik dat er een heleboel mooie dingen zijn gemaakt, maar om het wonderen te noemen gaat me toch iets te ver. En als we het dan toch gaan doen, neem dingen die nog ambachtelijk zijn gemaakt. Geen super hoge wolkenkrabbers en dat soort spul. Het wonder moet in de schoonheid liggen.

  9. De Kale Doperwt says:

    Naturalis is geweldig ! Moeten wij dit jaar met Emma zeker ook eens heen ! Leuk voor nieuwsgierige kinderen 🙂

  10. betulanordica says:

    Ik ben nog 22 minuten jarig, maar toch nog maar even reageren. De reuzenkeverslak en het Sydney Opera House doen mij denken aan Wiwaxia.
    De mooiste trilobieten komen uit Marokko? heb je wel eens ‘The Lying Stones of Marrakech van S.J. Gould gelezen? Veel namaak, wel knap trouwens, maar inderdaad: Lying Stones! In de Eifel kun je ook trilobieten vinden. Heb er zelf een gevonden, maar daar kwam ik thuis pas achter:):):):), misschien zet ik nog wel een foto op m’n weblog!
    Naturalis is top, ik (wij) moeten er nodig eens naar toe!

Geef een reactie

