Hulpje voor de stoppers….

Ieder jaar probeer ik met mijn mentor-klas mee te doen aan de actie tegengif.
Bedoeld om brugklasleerlingen van het roken af te houden.
Vorig jaar was het geen succes.
De drie rokers die we in de klas hadden beloofden plechtig te stoppen.
Maar dat bleek toch te moeilijk.
Stiekum werd door gepaft.

Dat ik een stage-loper in mijn klas kreeg hielp ook niet echt.
Die bleek samen met enkele van mijn leerlingen te blowen.
Het kwam gelukkig heel snel uit.
Hij kon direct vertrekken.

Dit jaar gaat het wel goed.
Tot nu toe rookt nog niemand.

In naturalis las ik in de tijdelijke tentoonstelling krokodil XXL nog een extra argument om niet te roken.
Krokdodillen hebben, net zoals mensen die niet kunnen stoppen, bijzonder kleine hersenen.
Als je ze wilt doden (die krokodillen…), dan moet je ze eigenlijk door hun hersenen heenschieten.
Maar de trefkans is zo klein dat een krokodillenjager adviseert om ze een beetje zware shag te laten eten.
Krokodillen kunnen namelijk absoluut niet tegen nicotine.
Dat wist ik nog niet.

Wel dat nicotine een krachtig zenuwgif is.
In hoge concentraties doet het ’t goed als rattengif.

Blij dat je gestopt bent ?

12 Responses to Hulpje voor de stoppers….

  1. app says:

    Blij dat ik nooit begonnen ben!

  2. francis says:

    Beste Ramirezi, je bent denk ik zelf nooit een roker geweest, Angst aanjagen helpt niet bij rokers.
    Van de stress steken ze er toch weer een op.
    Voor jou is het onthutsend om te zien, en dat vind ik ook, dat jonge mensen hun gezondheid zo op het spel zetten. Roken is een verslaving en rokers hebben geen kleine hersenen omdat ze te stom zijn om te stoppen. Was het maar zo simpel

  3. francis says:

    Nicotine is van oudsher een landbouwgif, eht doodt alle insecten. Het is in de hele wereld verboden.
    Kan je na gaan.

  4. christinA says:

    =mensen die niet kunnen stoppen, bijzonder kleine hersenen.=
    Ik wil niet stoppen, ik ben dan blijkbaar hersenloos.

  5. Voordaan says:

    De tabak is, ongerookt, bij inname ook dodelijk, zeker voor kleine kinderen. Leven trouwens ook ;D

  6. betulanordica says:

    Mooie krokodil hierboven:). Vooral die guitige oogopslag, kleine hersenen heeft ze vast niet;)
    Shag aan krokodillen voeren, is dat net zoiets als een vogeltje zout op z’n staart leggen?
    Herinner jij je Crocodile Dundee nog? Die stak een lang mes dwars door die kleine krokodillenhersentjes heen, daarna natuurlijk een XXXX Beer(FourXBeer). Wat doet alcohol eigenlijk met krokodillenhersentjes?

  7. Krokodil says:

    Zo zo… een krokodil heeft kleine hersenen en kan niet tegen nicotine? Een kleine waarschuwing, mijnheer Ramirezi (mag ik Microgeophagus zeggen?)… kleine visjes kunnen niet tegen krokodillen!
    Zonder gekheid: ik zou wel willen stoppen maar het is een zeer sterke verslaving. Ik blijf het proberen, dat wel. Maar aan werkelijk verslaafde brugklassers geloof ik niet, want dan zouden ze wel héél vroeg begonnen moeten zijn. Ik denk dat het wel stoer is om ‘niet te kunnen stoppen’, het is ook het napraten van sommige ouders helaas.

  8. Meneer Opinie says:

    Het aantal rokers blijft al jaren vrijwel stabiel, ook onder pubers, ondanks de enorme hoeveelheden geld die besteed worden aan voorlichting. Een van de redenen is misschien dat een deel van de pubers nicotine en/of andere drugs nodig heeft om met de spanning om te gaan. Puber zijn is tenslotte nogal spannend, je moet binnen een jaar of zeven (14 tot 21) bepalen wat je wilt worden, wie je vrienden zijn, je eerste partner zien te regelen, seks ontdekken en misschien zelfs al een baan regelen.
    Dan is het toch niet gek dat er een paar van de spanning een sigaretje opsteken. En let maar eens op hoeveel mensen tussen hun dertigste en veertigste levensjaar, als alles een beetje op zijn plaats staat, stoppen met roken. Het zijn niet de rokende pubers die vreselijk dom zijn, het zijn de veertigers die het nog niet kunnen laten die kleine hersenen hebben.
    Voor wie geinteresseerd is in een sociale geschiedenis van drugsgebruik is het boek ‘The pursuit of Oblivion’ van Richard Davenport/Hines een aanrader (wel in het Engels).
    Oh, en ik heb gerookt van mijn twintigste tot mijn vijfendertigste. Ik ben verslaafd geraakt aan nicotine door het roken van joints…

  9. Meneer Opinie says:

    Sorry, het ging een beetje fout met het versturen. Nou ja, herhaling is de kracht van de reclame;-)

  10. JB says:

    ik ben er al twee jaar af en ik ben er nog niet af, zit af en toe driftig een trosje druiven te verslinden in plaats van… Je kan het moeilijk domheid noemen, deze nicotineverslaving.

  11. Ramirezi says:

    Oei, ik heb toch niemand bang gemaakt of beledigd ?
    Beetje kietelen moet kunnen met die rokers. Ik probeer ze alleen maar te helpen natuurlijk.
    @Christina; je bent eigenwijs – dus je moet wel hersens hebben.
    @Betulanordica; dit meisje is de niet roker……
    @Krokodil; kun je wel flink doen crokie, maar de tandjes boven aan mijn blog zijn van een allosaurus, en die eet vier krokotjes bij ’t ontbijt.
    @Meneer opinie; en toch zie ik steeds minder mensen die roken – kan ook aan mij liggen natuurlijk… Dat puber zijn spannend is – zeker weten !
    @JB; van druiven ruik je wel lekker uit je mond !

  12. Zwollywood says:

    Gelukkig ben ik gestopt en hoef ik nu asjeblieft geen rattengif? Please!

Geef een reactie

