Stephen Spielberg in mijn straat !

“Papa, papa, kom snel kijken; Stephen Spielberg loopt hier voor !”
“Ja hoor, tuurlijk.”
“Nee echt, kom snél !”

Ik ren toch maar even naar het raam aan de straatkant.
Verdomd, daar stapt een kerel met een baardje net in een antiek grijs en engels aandoend sportwagentje.
Helemaal zeker ben ik niet.
Hij lijkt er wel heel erg op.

De auto rijdt weg, draait en parkeert aan de overkant, nog geen 20 meter tegenover ons huis.
Daar staan, zie ik nu pas, heel veel mensen.
Stephen stapt uit, en samen met al die andere types loopt hij door de straat.
Er wordt druk gewezen, licht gemeten en door lenzen getuurd.

Als ik later op school aankom wordt het nog vreemder.
Het hele docententeam is uitgenodigd om bij de heer Spielberg op audiëntie te komen.
Wat precies de bedoeling is weet niemand, maar het is inclusief dinner, dus iedereen gaat.

Als we binnenkomen in het chique hotel, moeten we eerst naar een kamertje apart.
Er zit een belangrijk uitziende man, misschien de producent ?
Jullie moeten eerst ontbijten, zegt hij.
Dat lijkt ons wat onzin, want toen we binnenkwamen zagen we de gedekte tafels voor het avondeten al staan in een ander vertrek. Toch begin ik er maar aan, wat moet dat moet.
Een natuur-/scheikunde collega van mij is altijd wat opstandiger.
“Wat een onzin”, roept hij uit, “hoe kunnen we nu ontbijten, er is niet eens brood !”
De belangrijk uitziende man reageert als door een wesp gestoken; “Ik ken jou wel, jij hebt altijd wat op te merken !”
“Als je eerst even om je heen had gekeken, dan had je gezien dat er wél brood bij staat !”
De rest van het docententeam begint te applaudiseren.

Kort daarna ben ik in de haven van Den Helder en sta een decorstuk van de film te schilderen.
Het is een grote boot.
Van marinegrijs wordt het allerlei kleurtjes door elkaar.
Eerst werk ik in een loods.
Buiten, achter de deuren waardoor de boot straks naar buiten moet, staat een schaars geklede vrouw.
Zij wil iets van mij, maar ik kan er niet uit.

Het schilderwerk moet worden afgemaakt terwijl de boot al in het water ligt.
Dat maakt niets uit, ik schilder zowel onder als boven water gewoon door.
Niet met een kwast, maar met een penseel. Echt opschieten doet het niet.
Ik hoef niet te zwemmen, in het water kan ik zweven.
Vanaf de zeekant komen bemande torpedo’s de haven binnen.
Op iedere torpedo zitten twee duikers in een ouderwets duikerspak.
Ze horen bij de film, begrijp ik…..

Toen ik vanochtend eindelijk wakker werd, vertelde ik het verhaal direct aan mijn vrouw.
Geen touw aan vast te knopen.

Zijn er nog dromen verklaarders in de zaal ?

7 Responses to Stephen Spielberg in mijn straat !

  1. app says:

    Croisabel is ogal goed met dromen volgens mij. Zij heeft er ook over geschreven. Ik zou haar eens vragen als ik jou was.

  2. Ramirezi says:

    @App; Okee, ik zal haar even inseinen…

  3. Croisabel says:

    Ha Ramirezi! Wat een eer!
    Ik heb laatst inderdaad een droom van mij beschreven, maar weet niets over interpretatie. In dit geval lijken er voor mij geen onderliggende zware zaken te zijn. Geen angst, niet echt irritatie, alleen een opdracht die je moet doen. En die je doet.
    Heb je laatst een film gezien, vlak voor het slapen gaan bijvoorbeeld? Daar lijkt het wel op in elk geval. E.T. was hier enkele dagen geleden nog op de TV, grappig dat ik die hier terugzie.
    In je droom zitten dagelijkse ingredienten (je kinderen en collega’s). Ook niets mis mee, toch?
    Lijkt me eigenlijk wel een droom om van genoten te kunnen hebben! Leuk beschreven! (en sorry dat ik je niet verder kan helpen, misschien jij mij http://www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/entry.php?id=24308?

  4. Wilma says:

    Nou, es effe kijken… eh ja…
    Leuke droom wel, spannend naverteld!

  5. Ramirezi says:

    @Croisabel; ik herken er inderdaad wel dingen in uit het heden en verleden – alleen waarom Stehpen Spielberg er nou ineens bij moet ?

  6. JB says:

    het onderwaterschilderen maakt het pas echt onverklaarbaar 🙂

  7. Croisabel says:

    Heb je je wel eens zitten verbazen over zijn uiterlijk, misschien onbewust? Ik weet niet eens hoe hij eruit ziet, behalve dan uit jouw beschrijving. Maar goed, nog steeds allemaal best leuk!!

Geef een reactie

