Cyberpesten

“Wie zit er thuis wel eens op het internet ?

Tot mijn verbazing zeggen de meeste leerlingen nooit op het internet te komen.
Al snel blijkt er een addertje onder het gras te zitten.
Ze MSN’nen alleen maar…..

We draaien een lesje over cyberpesten.
De leerlingen hebben een enquête ingevuld die we nu nabespreken.

“Wie wordt er wel eens gepest op het internet ?”
Niemand steekt er een vinger op.

“Wie pest er zelf wel eens iemand op het internet ?”
Drie vingers gaan de lucht in, ik heb hele eerlijke leerlingen.

“Wie is wel eens een vieze man of vrouw tegengekomen op het internet die een afspraakje probeerde te maken of rare dingen met je wou doen ?”
“Ja ik “, roept één van de meiden.
Ze gaat staan en wijst met een lange beschuldigende vinger naar een klasgenoot.
“Dat was Danny, die zei op de MSN ineens; ik heb zin in sex !”
“Dat doe je toch niet, hij was nog niet eens dertien !”

Ik verwacht dat Danny een rood hoofd krijgt maar nee, het wordt spierwit….
Zijn motoriek wordt houterig, de ogen gaan op staren.
“Dat was ik niet”, zegt hij niet helemaal overtuigend.

“Misschien zat je broer even voor de grap op je MSN”, probeer ik hem te redden.
“Ja, mijn broer weet ook mijn wachtwoord”, zegt Danny opgelucht.

De klas houdt zijn twijfels.

Links over cyberpesten

10 Responses to Cyberpesten

  1. JB says:

    🙂 dat zal die broer van Danny ook wel waarderen in jou!
    Goed dat het op school besproken wordt!

  2. arie says:

    …ik denk dat – vergeleken met de verwensingen van vetes uitvechtende pubers via MSN – het VK-blog een showroom is waar Balkenende zijn normen-en-waarden-succes kan aantonen.

  3. Croisabel says:

    Och, ik weet weer hoe vreselijk het was om niet volwassen te zijn in een volwassen wereld. Arme Dan.

  4. BasIs says:

    Wauw idd erg eerlijke leerlingen!

  5. Carin says:

    Het zou zoveel beter gaan als ouders toezicht zouden houden op de msn-activiteiten van hun kinderen. Het pesten via msn loopt vreselijk uit de hand. We zijn er soms uren per week mee bezig dit soort ruzietjes op te lossen; Ja maar hij zei op msn dat…… Ik zat helemaal niet op msn, vraag maar aan Pietje die was bij me…pffff…het is bijna niet te traceren.

  6. Gré says:

    Hoi Ramirezi,
    Leuk dat je meteen met de lessen bent begonnen. Wat een reactie uit de klas. Komt het nog goed met Danny?

  7. Ramirezi says:

    @Carin; dat is waar, maar ze beleven er ook wel een hoop plezier aan hoor !
    @Gré; ’t leefde behoorlijk in de klas, maar geen hele rare dingen gehoord gelukkig. Danny is hopelijk weer over de schrik heen…

  8. Carin says:

    Sjee lijkt wel blogvergadering hier…

  9. app says:

    @Carin
    Nee, een lerarenvergadering. :))

  10. Ramirezi says:

    En we vergaderen al zo weinig…. ;D

Geef een reactie

