Michelinmannetje

Mijn ooms hadden een (zand)transportbedrijf aan de Rotterdamseweg.
Als kind speelde ik daar in de bedrijfsgarage, samen met mijn neefjes.
Het rook er lekker naar benzine, olie en uitlaatgassen.
Er liepen stoere mannen (mijn ooms) die met luchtgereedschap lekker herrie aan het schoppen waren.
De grote rode Tatra’s hadden boven op de cabine een klein wit bandenmannetje zitten.
“Dat is een Michelinmannetje”, zei mijn oom.

De tijd is voorbij gevlogen.
Van de techniek is mijn aandacht verschoven naar de biologie.
Benzine, olie en uitlaatgassen ruiken minder lekker.
Jarenlang heb ik gedacht dat er maar één Michelinmannetje was.
Totdat ik op een goede dag een andere soort vond.
Hij zat tussen de stenen van een zeepier.

Het is de Pycnogonum littorale, een prachtige zeespin.
Maar een paar centimeter groot.
Eén en al poot.
Het lichaam is zo klein dat de maag voornamelijk in de poten zit.
Het beestje doet buitenaards aan.

Gezien zijn opgeblazen pootjes is de nederlandse naam Michelinmannetje goed gekozen.
Voor iedereen die al wat ouder is tenminste.
De jonge Ramirezi’s hebben geen idee wat een Michelinmannetje is.
Dat is natuurlijk niet gek.
Op vrachtwagens zie je hem immers nooit meer zitten….

In mijn persoonlijke Guide Michelin des animaux is dit een drie sterren beestje.

ps…..
Pieren horen te bestaan uit basaltblokken.
Losse basaltblokken.
Geen teer ertussen dus.
Anders hebben Michelinmannetjes géén leven.

10 Responses to Michelinmannetje

  1. Rob says:

    Eigenaardig is dat het Michelinmannetje (die van de bandenfabrikant) eigenlijk Bibendum heet, wat Latijn is voor ‘laten we drinken’.
    Dus de ‘Bob’ is hij zeker niet…

  2. kees smit says:

    Ik denk dat het mannetje verdwenen is toen er trucks kwamen met drie van die mannetjes naast elkaar? En bovendien is hij steeds van uiterlijk veranderd, misschien lusten de truckers van nu hem niet meer zo.
    Zeg, je bent toch geen familie van Neelie Kroes?

  3. Ramirezi says:

    @Rob; leuk, wist ik niet !
    @Kees; nee, gelukkig niet…

  4. Croisabel says:

    Haha, ik vind de vergelijking weer fantastisch! Net als die keer met het Sydney Opera House!!
    Als ik pieren bouwde dan wilde ik wel een goed woordje voor je doen, maar helaas heb ik zelfs geen contacten in die contreien…

  5. JB says:

    ik vind alle spinnen eng, ook als het Michelinspinnen zijn!

  6. Redlim says:

    Leuk verhaal! Zie de http://www.michelin.nl/nl/front/affich.jsp?codeRubrique=63&lang=NL voor het hoe en waarom van de naam Bibendum.

  7. Voordaan says:

    Wauw, de plaatjes zijn helemaal goed! Zoek de 8 verschillen! (Dat kunnen de kleine rami’s vast wel!)

  8. Wilma says:

    Michelin is uit in de formule 1. Die rijden straks allemaal op Bridgestone. Dat heeft hier inderdaad niks mee te maken, maar schoot me te binnen aan het einde van een enerverende dag. Leuk stuk heb je gemaakt van een opmerkelijk diertje. Hoe vind jij het in je eigen hokje op de voorpagina?
    groetjes, W.

  9. debby says:

    Verbazende levensvorm.?! Een zeespin ?! De griebels gaan over m’n grabbels. Hij heb ongetwijfeld een functie. Maar welke?! Vast niet op de motorkap Zitten?! Maar goed ook.

  10. Theodora says:

    het doet mij werkelijk deugd te vernemen dat dit uitermate interessante, maar doodenge diertje het verkiest om tussen de basaltblokken te leven en niet in de huis-, tuin- en keukenomgeving van mijn persoontje!

Geef een reactie

