Duikreflex

Duiken is niet ongevaarlijk.
Hoe dieper je onder water duikt, hoe hoger de waterdruk wordt.
Daardoor wordt de borstkas samengeperst.
Veel gassen in de lucht die aan de oppervlakte ongevaarlijk zijn, kunnen onder hogere druk problemen geven.

Een leuk voorbeeld hiervan is de “Wet van Martini”.
Die wet zegt dat iedere 15 meter afdalen onder water, hetzelfde effect heeft als een glas martini op je nuchtere maag.
Door de hogere druk raak je in een ‘stikstofroes’.
Zo heb ik wel eens in een decompressietank gezeten onder hoge druk.
We moesten dan sommetjes maken om te kijken of we tegen de Wet van Martini bestand waren.
Alleen heb je onder hoge druk ook nog eens een Donald Duck stemmetje.
Een combinatie die ons allemaal flink de slappe lach gaf.
Lucht van gewone samenstelling kan onder grote druk zelfs een giftige werking hebben.
Daarom hebben duikers als er dieper wordt gedoken vaak speciale gasmengsels in hun duikflessen.

Raar eigenlijk dat zeezoogdieren hier geen last van hebben.
De Weddell zeehond duikt dieper dan 600 meter en hij kan wel een uur onder water.
Allemaal zonder duikapparatuur of speciale gasmengsels.
Daarvoor doet hij iets bijzonders.
Hij ademt voor een duik juist uit.
Zo zorgen zeehonden ervoor dat er onder hoge druk geen schadelijke gassen vanuit hun longen in hun bloed worden opgenomen.

Waar halen deze dieren hun zuurstof dan vandaan ?
Zeehonden kunnen veel meer zuurstof opslaan in hun bloed en spieren dan mensen.
Deze zuurstof wordt langzaam opgebruikt tijdens de duik.
Langzaam omdat  bij zeehonden tijdens het duiken de hartslagfrequentie sterk afneemt.
Die loopt terug naar slechts 20 slagen per minuut.
Dit wordt de duikreflex genoemd.
Alleen organen die vitaal zijn voor het dier krijgen tijdens de duik nog bloed toegevoerd, zoals het zenuwstelsel en het hart.

Meer Duiken Blog’s

15 Responses to Duikreflex

  1. Den Zeurdoosch. says:

    Ik ben tegen het mishandelen van Zeehonden, maar gezien de minima honger heeft, mogen we deze nu wel opeten? Dan doen we ze minder pijn.
    Of moeten we de hond van de buren gaan opeten?
    Hoe zit het?
    Als u boos wordt: wilt u zich dan aub afreageren op dit kabinet?
    Hartelijk dank!
    Zie ook mijn log!

  2. Croisabel says:

    Duiken!!!! Een van mijn favo-hobby’s!!! Wat diep, zeg, 600 meter. Bijna niet te geloven. Zelf ben ik tot -37 geweest, ik wil niet eens verder naar beneden!!
    Respect voor de zeehondjes.

  3. Voordaan says:

    Ik heb soms ook last van een duikreflex. Zeker als ik sommige namen zie dan ga ik heel diep onder water…..Beste refelex trouwens.
    Mooi informatief stukje Rami!

  4. hutblogger says:

    Dat is behalve leuk en leerzaam weer een allesverklarend stukje!
    Of horen de hersenen ook bij het gevoede zenuwstelsel?
    Ik dacht trouwens even dat je dat beest hierboven ook vroeger thuis hebt gehad 🙂
    met de groetjes vanaf http://marlis.web-log.nl

  5. Rob says:

    Zo te zien heeft deze zeehond eerder last van een lachstuip dan een duikreflex… mooie stukje weer, Rami!

  6. Theodora says:

    een aanbeveling, ook al sta je al op de voorpagina. Erg leuke foto ook.

  7. Francis says:

    Iedere keer wanneer ik naar de voorpagina van het bloggebeuren ga lees ik
    Redactie beveelt aan
    Ramirezie" D u r a l e x
    Zal vast heel veel omver mij zeggen
    duikreflexxx. nee ht komt niet meer goed vanavond
    ik zie toch steeds het eerste ha ha

  8. betulanordica says:

    Potvissen gaan nog veel dieper, kilometertje of drie. Er schijnen foto’s van te zijn, dat je bij wijze van spreken op een paling gaan lijken, zo worden ze samengeperst. En koud dat het daar beneden is!

  9. Carin says:

    Vreselijk leuk stukje…weer veel geleerd..
    Ik snap alleen de reactie van Zeurdoosch niet! Gaat dit stukje over mishandelen van zeehonden?? Dan heb ik even een stukje gemist denk ik..

  10. De Kale Doperwt says:

    Kijk, dat zijn aardige zaken om te lezen. Emma en ik mogen graag in Ecomare de zeehonden bekijken. Hoe vaak we ook al op Texel zijn geweest, zonder Ecomare is het geen feest geweest.

  11. Motek from Space says:

    wat dieren vòòr hebben op mensen is zorgen voor een perfecte kringloop, waar ze ook leven..

  12. Harald says:

    Ach ja, evolutie hè. Je vindt de vreemdste zaken. Wel mooi stukkie en een foto van een zeehond in een lachstuip, zo lijkt het.
    Vraagje, hoe gaan zeehonden dan om met de decompressie, als ze weer naar boven komen (en potvissen?). Of lost bij hun de stikstof uit de lucht niet op in het bloed, zoals bij ons wel gebeurt?

  13. Ramirezi says:

    @Harald; precies, doordat hij uitademt, zit er in zijn longen geen lucht (met stikstof) die kan oplossen in zijn bloed…

  14. paul van os says:

    hier spreekt een zeehond, ik zeg eauuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhh, hoe hoe hoe…ik kan inderdaad heel diep duike, dat maakt me ook god damn sexy.. ooeh yeah do you find me sexy? i wanna do it in the butt!! maar to all you kut stropers laat mn matties met rust.. je weet toch ik zou altijd een kogel vangen voor mn mattie.. alleen jammer dat mn mooie vachtje dan wordt verpatst aan al die verwende rijke dikke taarten van jullie in de mensen wereld.. ik zeg over en uit.. peace aan alle sea doggies

  15. Jan-Groet says:

    iets nieuws geleerd…
    dank
    groeten

Geef een reactie

