Trapeze muis met staart

Wat het bloggen allemaal wel niet met je doet….
Twee weken terug gooide ik ’s avonds wat etensresten in de groene bak.
Die staat helemaal achterin de tuin.
Aan de schutting hangt daar een kokosnoot met vet en zaden erin.
Voor de vogeltjes in deze barre tijden.
Maar tot mijn verbazing zat er een muisje in.
Hij keek ook heel verbaasd en ging er toen snel vandoor.

“Die muis wil ik op de foto”, zei ik tegen mijn vrouw.
Leuk voor op m’n blog !
Maarja.
Dat wist die muis natuurlijk niet.
De avonden daarop liep ik muisstil naar de kokosnoot, gewapend met camera.
Géén blogmuis.
En dus ook geen muisblog.

Tot gisteravond.
Als een volleerd trapezewerker hing hij op z’n kop in het netje met zaden.
Vlak bij de achterdeur.

Hij gaf me net voldoende tijd om één foto te maken.
Precies genoeg !

22 Responses to Trapeze muis met staart

  1. Isis Nedloni says:

    Voortreffelijk hongerig moment in een voortreffelijke foto verpakt

  2. hutblogger says:

    actie: GEEF DIE MUIS (ook) EEN HUIS! of om te beginnen een netje met voer 🙂
    leuk!
    met de groetjes vanaf http://marlis.web-log.nl

  3. deb says:

    ==FLITS==
    en nou loopt ie al twee dagen met een zonnebril in her rond

  4. app says:

    Geweldig dat het je is gelukt!!

  5. Voordaan says:

    De muis had een vooropgezet plan: niet alleen die stomme mezen kunnen op hun kop hangen!

  6. Richtsje says:

    Wat geweldig! Een vindingrijk muisje, dat sowieso, en inderdaad, daarvoor wil je wel op de loer blijven liggen. Mooi vastgelegd zeg 😉

  7. Alice says:

    Dat is zo leuk!
    het valt mij op dat je altijd erg met de natuur in en om je huis bezig bent, en dat siert je!

  8. Ramirezi says:

    @Alice; nu begin ik me ineens een beetje zoals Jan Wolkers te voelen….

  9. carin says:

    Uhmm Wolkers is behoorlijk aan het dementeren volgens mij…

  10. Zwollywood says:

    Wat een moment……..laast je zeker ook wel op school aan de jongens zien!

  11. Ramirezi says:

    @Carin; valt wel mee toch ?
    @Zwollywood; tuurlijk !

  12. Eppien en Jan says:

    Nu, we hebben je weblog gevonden! Met een beetje hulp van Marijke!
    Heel leuk Weblog!
    Groetjes Eppien en Jan

  13. Ramirezi says:

    @Eppien en Jan; beter laat dan nooit !

  14. Croisabel says:

    Perfect plaatje!

  15. http://Jetvillapret.web-log.nl says:

    Ohhh dat heb je mooi vastgelegd! En ja… sinds weblog in mijn leven is zie ik nog meer dingen door de lens van mijn fototoestel! Oh leuk voor op mijn log!
    Hahhaha erg zo’n log-verslaving! 😀

  16. Helena says:

    Perfecte foto! muisblog, blogmuis.. nieuwe woorden? Leuk gevonden!!

  17. betulanordica says:

    Hé Ramirezi, ik zie dit nu pas! Leuke foto. Volgens mij een dwergmuis (Micromys minutus), een soort die goed kan klimmen en nesten in de vegetatie bouwt. Ik heb er net een artikel over geschreven. Wordt binnenkort geplaatst. Op mijn blog staat ook een bijdrage over deze muis. Leuk beestje!

  18. Ramirezi says:

    Even met z’n allen naar Betulanordica om dat te bekijken !

  19. betulanordica says:

    Allemaal kijken, dan is een linkje natuurlijk wel handig!http://www.volkskrantblog.nl/pub/blogs/entry.php?id=15312
    Yeah right!

  20. Ramirezi says:

    Extra informatie over deze muis van:
    betulanordica 07 februari 2006 16:49
    Voor veel mensen geldt: een veldmuis zit buiten, in het veld, een bosmuis zit in het bos. Maar waar zou de rosse woelmuis dan zitten? In de rosse buurt?
    Jouw foto is duidelijk genoeg. Een dwergmuis is een ware muis, voorbeelden zijn bosmuis, huismuis en rat. Kenmerken: grote oren, grote ogen en lange staart (juist; Mickey Mouse). De dwergmuis is dan wel een ware muis, maar vormt een apart geslacht met één soort. Een lange staart (zo lang als zijn lijf, op je foto goed te zien!), relatief grote ogen, de oren zijn klein en enigszins verstopt in de vacht. In de zomer is de dwergmuis oranje-rossig aan de bovenzijde, de buikzijde is wit. De lange staart wordt gebruikt als hulp bij het klimmen, die kan hij om stengels slaan. Uit je beschrijving ‘trapezewerker’ valt op te maken dat jouw muisje een behendige klimmer is, typisch dwergmuis dus. Op jouw foto geeft vooral de lange staart de doorslag samen met het behendige klimmen. Veldmuizen klimmen weinig.
    Een veldmuis is een woelmuis, verwante soorten zijn aardmuis en noordse woelmuis. Die zijn een slag groter dan de dwergmuis. De staart is korter, ca 1/3 van de lichaamslengte. Qua oren en ogen heeft een veldmuis wel iets van de dwergmuis, maar hij is veel groter. kop-romp 90 – 130 mm, staart 25 – 45 mm, gewicht 14 – 45 gram. De dwergmuis daarentegen kop-romp 50 – 80 mm, staart 45 – 75 mm, gewicht 4 – 12 gram. Lastig te controleren als je ze in een flits ziet. Mocht je familie nog niet overtuigd zijn, dan rest er nog maar één ding. Laat ze het diertje eens oppakken (voorzichtig anders knijp je hem of haar fijn). Als het beestje bijt (AUW) dan is het geheid een veldmuis, bijt hij niet dan is het een dwergmuis.

  21. Cor says:

    vandaag is het een echte muizendag, blijkbaar

  22. Ingrid van den Bergh says:

    Als de muisjes muizen
    katten ze niet
    (ofwel: het geduld van de fotograaf)

Geef een reactie

