Dikke duim

Ome Pauw is al jaren dood.
Eigenlijk was het helemaal mijn oom niet.
Het was een oude vrijgezel die aan de overkant van de Rotterdamseweg woonde.
Precies tegenover mijn oma.
Hij was een beetje nors maar wel aardig.
Iedere dag kwam hij op de koffie bij mijn oma.
Als ze ome Pauw zag oversteken dan legde ze snel een ander kussen op zijn vaste stoel.
Dat was omdat hij niet echt lekker fris rook. Vrijgezel hè ?
Als hij na de koffie weer vertrok, dan kwam het normale kussen weer tevoorschijn.

Een échte timmerman, met enorme handen.
Zijn vingers waren zo dik als de pols van een tegenwoordige automatiserings medewerker….

Ik vond het altijd een beetje spannend om bij hem door de werkplaats te lopen.
Arbeidsomstandigheden en veilig werken daar had ome Pauw een hekel aan.
Dat maakte hij allemaal zelf wel uit.
Waar bemoeiden die kantoorlui uit de stad zich mee.
Dat was ook te zien in zijn werkplaats.
Overal waar je keek lagen enorme bergen zaagsel om de machines heen.
Als kind moest je er echt doorheen waden.
De beveiligingen op de zaagmachines vond hij onhandig, die had hij er afgehaald.

Hij mocht me graag bang maken.
“De lintmachine is het gevaarlijkste”, zei hij dan.
Met een knop werd het apparaat snerpend in werking gesteld.
Dan liet ome Pauw zien hoe makkelijk de lintzaag door een stukje hout heenging.
Meestal kwam tegen die tijd mijn moeder me bezorgd uit de werkplaats halen.
Die wist hoe ome Pauw was.

Ome Pauw kende geen pijn.
Hij zaagde regelmatig niet alleen het hout, maar ook zijn vingers mee.
Een topje eraf was niet erg.
Er werd een flinke pleister gehaald bij oma en klaar.
Zijn duim is er ook een paar keer afgeweest.
Soms hing hij nog net met het laatste velletje aan zijn hand.
Eén keer was zijn duim er echt helemaal af.
Hij ging op zijn gemak naar oma toe.
Zijn ene hand gewikkeld in een al gebruikte zakdoek.
In de andere hand een plastic zakje met de duim.
Of oma even een taxi wilde bellen, dan kon hij naar het ziekenhuis.

De duim werd er steeds weer aangezet.
Gevoel zat er op het einde niet echt meer in.
Dat maakte het wel minder pijnlijk als hij er weer afging.
Ome Pauw zat daar niet mee.

Oma wel.
Die kreeg iedere keer de zenuwen als ze hem zag oversteken terwijl het nog geen koffietijd was….

8 Responses to Dikke duim

  1. Woudje says:

    Getverderrie, een veel viezer plaatje dan Mieke Roth heeft geplaatst. Daar kreeg ik alleen maar smetvrees van. Hierbij weet ik niet hoe snel ik moet scrollen.

  2. marlis says:

    hahahahaha gatverdegatver! Wat een enorm vies prachtig verhaal weer. Oma Ramirezi was dus ook al zo’n kanjer :-))http://marlis.web-log.nl

  3. sjoukje says:

    Het eerste wat in me opkwam bij deze foto was gatverdarrie. Meteen realiseerde ik me dat mijn kleinzoon van twee en half het woord van MIJ heeft dus! Hij riep het deze week aan tafel met z’n ouders die van schrik haast van de stoel vielen.Waar ie dat nou weer had opgedaan vroegen ze….GATVERDARRIE smerige foto.

  4. De Kale Doperwt says:

    Dan ben je echt een droge. Er zijn zat mensen die inderdaad zo rustig kunnen reageren in dit soort situaties, frapant, ik denk dat ik vlak lig.

  5. Theodora says:

    na gedane arbeid zit ik even lekker aan een wijntje en een stukje kaas een beetje te bloggen. Word ik me toch een partij misselijk……mag ik u hartelijk danken ramirezi!

  6. wijffie says:

    lekkere gore foto, mooi verhaal

  7. betulanordica says:

    Getsie Rami, waar haal je het vandaan. Het verhaal, maar vooral de duim. Doet me een beetje denken toen ik jaren geleden "even" een hoekje uit een plank moest zagen, op verzoek van mevrouw betulanordica. Even, ja, en toen schoot de zaag uit. Ik met een vinger druipend van het bloed naar binnen. Mocht niet van mevrouw betulanordica. Er moest eerst een bakje onder, tegen het lekken.
    Nou ja, beter je vinger dan je jongeheer:-);-)

  8. Croisabel says:

    Prachtige persoonsschets, maar, jaggie bah!!! 🙂

Geef een reactie

