Een lekker stuk op je mobieltje (2)

In een lekker stuk op je mobieltje vertelde ik hoe mijn twee meiden Suus in het ootje namen.
Ik had ze gevraagd om die nepverkering uit te maken in de vakantie.
Maar dat hebben ze niet gedaan, de verleiding om door te gaan was te groot.

Ook in de week na de vakantie circuleren er spannende briefjes met afspraken.
Een collega signaleert dat Suus hier onzeker van wordt.
Nu wordt er weer van haar verwacht dat ze haar vlam bij de Mac Donalds opwacht.
Dan staat hij zogenaamd weer bij de kluisjes als de school uitgaat.

Het grapje loopt uit de hand.
We besluiten er een punt achter te zetten.

Mijn twee meiden komen op gesprek bij mij en m’n collega.
Ze vinden het niet leuk.
“U vond het toch ook een leuke grap ?”
“Ja meiden, het was ook een leuke grap, maar alleen als niet te lang duurt.”
“Nu begint het op pesten te lijken”, valt mijn collega bij.
“Dit is toch geen pesten, dit is gewoon een geintje !”

“Ze trapt er toch zelf in ?”
Dat verbaasde mij eigenlijk ook van Suus.
Maar mijn collega heeft daar meer kijk op.
Pubers vragen elkaar geen verkering.
Dat gaat altijd via via.
Via vriendjes, via briefjes, via mobieltjes of via de MSN.
Ze kunnen het “met elkaar hebben” zonder ooit een woord hierover gesproken te hebben.

Al snel blijkt dat zelfs een MSN-contact is aangemaakt met de naam van de virtuele Adonis.
Gebruikt is die gelukkig nog niet.
En we hebben het net nog wel een paar lessen over cyberpesten gehad !

Na wat heen en weer gepraat laten we ze achter in het kamertje.
De opdracht; verzin iets om dit op een leuke manier op te lossen.
Dat lukt, ze besluiten om Suus een brief te schrijven waarin ze zeggen dat het allemaal maar een grapje was.

De volgende dag heb ik de klas weer.
Suus is boos op mij, want ik heb over haar een stukje op het internet gezet.
Dat heeft ze van een collega van mij gehoord.
“Heb je dat stukje zelf gelezen dan ?”, vraag ik verbaasd.
“Nee, maar ik vind niet dat u privé dingen over mij op het internet mag zetten.”
“Maar er staan allemaal andere namen in het stukje en er wordt geen klas of school genoemd, dus niemand weet dat jij dat bent.”
“Ik weet het nu toch !”

“Als jij het niet leuk vind, dan haal ik dat stukje vanavond er gelijk af, okay ?”
“Ja, dat is goed meneer….”
“Hoe is het nu eigenlijk echt afgelopen ?”
“Nou ze hebben mij een brief geschreven en we zijn niet kwaad op elkaar.”
Eigenlijk wist ze al een beetje dat haar Romeo misschien wel niet echt bestond.

De meiden bemoeien zich er nu ook mee:
“Vanmiddag gaan we met Suus een lekker luchtje kopen en om het helemaal goed te maken.”
“Hartstikke leuk van jullie meiden !”
Misschien werkt een luchtje beter om een vriendje te vinden dan afspraakjes via de meiden.

Toch zit me nog een kleinigheidje dwars…..
“Of zal ik juist nog een stukje extra op het internet zetten, dat het allemaal goed is afgelopen ?”
“Zonder de echte namen te noemen, natuurlijk….”
“Jaaah, dat is nóg leuker.”

7 Responses to Een lekker stuk op je mobieltje (2)

  1. PW says:

    En zo liep het toch allemaal weer goed af.
    Maar ergens snap ik wel dat ze het niet leuk vindt dat er over haar wordt geschreven. Mag jij dat zomaar doen? Ze had wel een beetje gelijk dat zij dat niet wil. Toch?
    (ik zou de verleiding ook zeer moeilijk kunnen weerstaan moet ik eerlijk zeggen)

  2. Ramirezi says:

    @PW; zolang het anoniem is kan het naar mijn mening geen kwaad. Dan is het eigenlijk fictie. Als mijn collega het niet had doorgegeven dan had niemand het geweten. Dit is dus duidelijk een nadeel van een blog waarbij de maker bekend is, dan zijn dingen misschien toch wat makkelijker te traceren. Als ze er problemen mee had gehouden had ik het blogje gewist. Maar ze had het niet gelezen en dacht dat haar naam er bij stond. Dat was dus niet zo.
    Maar als je niet meer kunt schrijven over wat je zoal meemaakt (zonder personen bij de naam te noemen) dan hoeft bloggen van mij eigenlijk niet meer.

  3. marlis says:

    ha Ramirezi, het is best een lastig probleem. Maar ik vind niet dat je privacy schaadt, wanneer je de leerlingen anoniem laat blijven (zoals je inderdaad netjes doet volgens mij). Er was ook eens iemand, die plaatste verhalen van leerlingen (dus door leerlingen geschreven verhalen) hier op het weblog. Dat vond ik niet kunnen (zonder de toestemming van die leerlingen te vragen) en heb ik ook gezegd. Mét toestemming vind ik het juist weer heel erg leuk.
    Misschien is het ook leuk als je ‘de meiden’ eens een stukje over hun meester laat schrijven en dat hier plaatst, staan jullie meteen quite :-))http://marlis.web-log.nl

  4. De Kale Doperwt says:

    Ik ben voor ! Ik ben voor ! Lijkt me leuk om leerlingen eens over deze leraar te horen 🙂
    Bezoek ook eens http://dekaledoperwt.web-log.nl/ of http://bibdiebabdieboe.web-log.nl/

  5. Woudje says:

    Mooi opgelost meester.
    En inderdaad, in je enthousiasme wil je anderen op de hoogte brengen van je blog, maar zoals een moeder van een vriendin ooit zei: Wanneer je iets echt geheim wil houden, moet je er werkelijk niemand over inlichten.
    Jouw collega heeft het in zijn onschuld vertelt, maar de betreffende jongedames zullen zich toch in hun privacy geraakt voelen. Zeker in je puberteit liggen dit soort zaken heel gevoelig . En terecht.
    Dat neemt niet weg dat ik vind dat je (weliswaar geanonimiseerd) mag schrijven over je leerlingen.
    Een blog is juist om te ventileren. En je schrijft juist met veel respect en liefde over de dames en heren.

  6. Ramirezi says:

    @Marlis en Doppie; dat is wel een grappig idee, misschien doe ik er wel wat mee. Ik ben wel een beetje huiverig want ik wil eigenlijk niet heel veel leerlingen op mijn blog als meelezer……

  7. Croisabel says:

    Aaargh, nee, dat is inderdaad precies waarom je anoniem zou willen zijn, dat je onbeperkt kon schrijven over iedereen zonder dat mensen herkend worden. Ik vind dat het wel kan, want je houdt in het ongewisse over wie het gaat.

Geef een reactie

