Er zwemt iets in de soep

Ooit stonden we op de Mull of Kintyre de mist te bewonderen.
Vanuit de zee stond een stevige bries en zodra die opsteeg tegen de berg, ontstonden door condensatie dikke flarden mist.
Mijn tropische aquarium zal waarschijnlijk nooit in Schotland zijn geweest, maar begon een enkele weken geleden toch wat mistig te worden.

Een paar dagen later veranderde de hele bak in een groene erwtensoep.
Je kon de vissen zo slecht zien, dat het leek alsof er stukjes rookworst en spek in rondzwommen.
Met wat fantasie rook het zelfs naar erwtensoep.

Langskomende visite keek verbaasd naar de groene drab.
“Zitten er ook vissen in ?”
“Ik dacht dat ik iets zag bewegen…”
Waarna ze gniffelend aan de koffie gingen.
Dochter had dikke pret; haar aquarium mankeerde niks…

Waterverversingen, anti-algen drankjes en ander filtermateriaal hielpen niet.
Besloten werd tot een rigoreuze aanpak; de hele bak leeg, de vissen tijdelijk in een koelbox met verwarming.
Vervolgens de kleibodem vervangen door een andere voedingsbodem en nieuwe planten.
Een klein gedeelte van het oude water ging terug en werd aangevuld met vers water.

Na een paar uur stonden we weer op de Mull of Kintyre.
De neiging om de hele boel door het toilet te spoelen kon ik met moeite onderdrukken.

Er zat nog maar één ding op; ik ving mijn grootste Goudramirezi.
Voorzichtig hield ik hem in mijn handpalm, terwijl hij ongemakkelijk probeerde lucht te ademen.
Mijn dochter riep; “Doe hem terug, dierenbeul !”
Zijn ogen keken mij vochtig aan – hij begreep maar al te goed wat het probleem was.
Zijn bekje ging langzaam open en hij murmelde waterig; “tu… turf… turfext…t.. tract…”
“Hij zegt ‘turfextract’, zei mijn dochter verbaasd.”
“Natuurlijk !”, riep ik blij.

We zijn een week verder.
Dankzij 50 ml turfextract verdween de mistige soep langzaam maar zeker.
Het water is nu weer zo helder als het mooiste Swarovski kristal.

De vissen moeten er nog wat aan wennen.
Ze hebben ons immers ook een tijdje niet gezien.

15 Responses to Er zwemt iets in de soep

  1. Woudje says:

    Heb je Nemo gezien ? Misschien willen jouw Ramirezi’s ook wel vluchten . Heb je nu hun hele vluchtplan in de war gestuurd. Dierenbeul ! : )

  2. sjoukje says:

    Geweldig 🙂

  3. Croisabel says:

    WAT? Ik heb dus ooit twee vissen zo verloren, doordat de schimmeldrab of wat het dan ook was gewoon binnen een dag weer terug was. Die van mij zeiden niets over drab of turf…. ze heetten dan ook geen Ramirezi!!

  4. Alice says:

    Wat een leuk verhaal!
    jij bent echt een lieve vader.

  5. marlis says:

    Maken die beesten ook eens een keer soep is het weer niet goed… hoewel ik zelf ook liever een mooi aquarium zie dan een pan snert 🙂

  6. De Kale Doperwt says:

    Hey, Ho, wat is er mis met erwten(soep)? Pas op hoor !!! 😉
    Doet mij denken aan die keer dat ik op een vis van mijn buurvrouw moest passen, was al een beetje ziek toen ze weggingen, die hebben ze helemaal niet meer terug gezien 😦

  7. Theodora says:

    Hahahaha………moest erg lachen om dit stukje. Schrikken die visjes zich niet te pletter als ze jouw olijke hoofd voor hun bakje zien?
    Praat jij ook met bomen? En zeggen die dan ook wat terug? hahaha

  8. Theodora says:

    oh, sorry. Praten met bomen is een serieuze zaak…..

  9. Zwollywood says:

    En bij het hernieuwd weerzien met jullie schrokken ze zich natuurlijk een hoedje!

  10. carin says:

    sjee…zitten die beestjes weer de hele dag met uitzicht op jullie opgescheept.. 😉

  11. geja says:

    Dankzij jouw verhaal heb ik nu
    Paul McCartney’s "Mull of Kyntire"
    in mijn hoofd.
    En dat is een hele verademing
    na een tijdje "Dokter Bernard"!

  12. geja says:

    Zie Woudje voor "Dokter Bernard".

  13. klaas says:

    Mooie illustratie van mijn stelling:
    Baasje denkt vaak ten onrechte te weten wat goed voor het huisdier is. Een assertief huisdier geeft zelf wel aan wat hij / zij wil.

  14. Motek from Space says:

    die onderste foto is erg mooi! (en van snert-zoep worden ook vissen winderig :-))

  15. Ramirezi says:

    Van ons schrokken ze niet zo – ook allemaal vissenkoppen….

Geef een reactie

