Hele kleine praatjesmakers

Bacteriën praten met elkaar door middel van chemische signaalstofjes.
Daardoor kunnen ze de zaken met elkaar afstemmen.
Dat gebeurt overal in de natuur.
Dus ook in je mond.

Tandplak bestaat uit vele honderden verschillende micro-organismen.
Dankzij de onderlinge gesprekjes hebben die het werk netjes verdeeld.

Het is al met al een drukte van belang op je stralend witte (?) lach.
Met snelwegen en kruispunten voor de F1-bacteriën.
En door de bacteriën van het waterbedrijf getrokken leidingen.
Terwijl NUON-bacteriën in kleine tentjes zorgen voor de energievoorziening.

Goed bekeken hebben die kleine vriendjes op je tanden eigenlijk een dorpje gebouwd.

Ik wil maar zeggen.
Iedereen is nu wel druk met het wassen van zijn handen.

Je kunt beter stoppen met tongen.

Bacteriebabbel

14 Responses to Hele kleine praatjesmakers

  1. christinA IP 213.84.211.137 says:

    Ach, kzie d’r niets van he.

  2. Alice says:

    ja precies, dus niet praten met ‘consumptie’
    maar eerder een soort praten met ….’de consument’

  3. marlis says:

    ben benieuwd of ze in mijn mond ook stemmen 🙂

  4. Zilvertje says:

    Ik ga naar bed en mijn dorpje poetsen. Lig ik te slapen tijdens de begrafenis.

  5. BasIs says:

    hm, goede raad? 😉

  6. Taaske says:

    En dan hoop ik maar dat bacterien zelf geen tanden hebben anders slaap vanacht helemaal niet meer 🙂

  7. Isis Nedloni says:

    Ja…dat dacht ik nou ook altijd…sommige mensen zijn net bacterieen…ze geven al signalen af zonder dat ze ooit mijn stofje geproefd hebben!!; ))

  8. Theodora says:

    ik kom net van de tandarts (echt waar!) en die heeft dus een dorpje platgegooid begrijp ik nu. Mag ik dan weer tongen?

  9. Ramirezi says:

    @Theodora; dan tong je weer de bouwvakkers voor een nieuw dorpje naar binnen….

  10. Cor says:

    je weet nogal veel….hebben kakkerlakken en pissebedden en zo ook oren…..of luisteren die via die bacterietjes van je

  11. Woudje says:

    Heb toevallig net ergens gelezen dat zoenen juist heel erg goed is voor je gebit: vanwege het uitwisselen van enzymen en andere beestjes. Of toch maar: hand voor je mond ?

  12. Theodora says:

    rami,
    hè getsie, wat smerig eigenlijk. Een mensenbeet is trouwens ook heel erg goor. Kan je vreselijke infecties van krijgen.

  13. Ramirezi says:

    @Cor; volgens mij wel. Insecten kunnen trouwens ook heel goed trillingen opvangen. De blinde duizendpoot jaagt op zijn prooi door middel van de trillingen die het beestje veroorzaakt op de bodem…

  14. Croisabel says:

    Ik weet het allemaal wel, maar heb besloten er maar niet zoveel meer over na te denken. Deze confrontaties geven me wel weer te denken… ik heb opeens een flashback naar het vingerhoedje pus dat ooit iemand op het VK-blog toekende aan elke liter melk… jagh!

Geef een reactie

