Balletje balletje

Samen met Henk maak ik een tocht langs alle pubs in town.
Niet dat we in Engeland zijn, maar toch.

Tussen twee pubs en de nodige pints in komen we een opstootje tegen.
Mannen en vrouwen staan in de zwoele nacht om een kistje heen.
Iedereen staat druk te gebaren en te roepen.
Eerst denken we; balletje balletje.

“Allemaal oplichterij”, zegt Henk, terwijl hij doorloopt.
“Ah, effies kijken kan geen kwaad”, zeg ik.
Henk twijfelt, maar we gaan toch maar even polshoogte nemen.
Achter het kistje zit een vingervlugge jongen, die met drie kaarten heen en weer schuift.
Twee rode kaarten en één zwarte.
Meer kaartje kaartje dus.

Al snel zie ik dat één kerel behoorlijk staat te winnen.
Hij weet steeds de juiste kaart aan te wijzen.
Vele bankbiljetten veranderen van eigenaar.
Dan stopt hij en begint iemand anders te spelen.

Net als we weg willen gaan, staat de “winnaar”, naast me.
In gebrekkig engels wijst hij druk naar de speler en zijn kaarten.
Eén van de kaarten heeft een vouwtje op de hoek van een kaart.
We volgen het spel even; “Look, look !”
Laat de kaart met het vouwtje nu precies de kaart zijn die je moet aanwijzen.
“You cannot loose, my friend !”

Mijn hersenen zijn niet zo snel meer, en voordat ik het weet, heb ik mijn portemonnee in mijn handen.
Vaag ergens op de achtergrond hoor ik Henk nog zeggen dat ik het niet moet doen.
De winnaar gebaart al naar de speler, het spel draait nu voor mij…..
De kaarten vliegen heen en weer.

Ik moet inzetten en geef de speler een bankbiljet.
“No, no, more, more”, roept de speler, hij wil meer biljetten.
Ook de winnaar moedigt me druk aan; “More, more.”
Eén voor één verdwijnen in 30 seconden tijd al mijn bankbiljetten naar de speler.

Nu moet ik nog aanwijzen wat de winnende kaart was.
Dat was ik door alle drukte nog bijna vergeten.
Vreemd genoeg liggen er nog steeds drie kaarten.
Maar niet één daarvan heeft het vouwtje op de hoek.
De kaart die ik uiteindelijk aanwijs is uiteraard de verkeerde.

“We gaan terug naar het hotel Henk, ik heb geen geld meer.”
“Welnee joh, mijn geld is toch niet op, ik tracteer wel vanavond.”

Hoe zou het zijn met Henk ?

7 Responses to Balletje balletje

  1. Motek from Space says:

    dat soort kwasten stonden ook altijd in de kalverstraat met èèn op de uitkijk voor de pliesie 🙂 en èèn medeplichtige die dan iets won..en kwamen ze niet vaak uit de balkan-landen?
    Henk probeert misschien daaro z’n hiero verloren cjentjens terug te verdienen? 🙂

  2. marlis says:

    maar je hebt je toch héél even ‘helemaal the man’ gevoeld… toch? :-))

  3. anoniem says:

    Dat meeeen je niet!! Hoe oud was je toen? 😉

  4. De Kale Doperwt says:

    Laat Henk maar, let liever op je beurs ! 🙂

  5. Ramirezi says:

    @anoniem; Ik zal een jaar of 20 geweest zijn (?)

  6. app says:

    Hahaha, inderdaad een bekende truuk. En gek genoeg werkt’ie nog steeds. 🙂

  7. jacob hesseling says:

    En toch er weer in tuinen , de begeerte maakt mensen vaak tot redeloze en daardoor reddeloze wezens.

Geef een reactie

