Adam en Eva

Onderweg naar de lerarenkamer wordt mijn weg versperd door Juana.
Ze gaat wijdbeens voor me staan, met haar armen over elkaar.
Vorig jaar was het een mentorkindje van me, nu is ze een kop groter dan ik.
Een forse, donkere meid, die sinds kort een enorme bos kroeshaar heeft.

“Meneer, u bent nogal intelligent hè ?”
“Valt wel mee hoor, Juana.”
“Ik moet toch iets van u weten, dus niet doorlopen, blijven staan !”
Vorig jaar won ze al bijna van me met handjedrukken, dus ik blijf staan.

“Zeg het maar dan.”
“Nou, we hebben net les levensbeschouwing gehad van mevrouw de Graaf.”
“En die zegt dat Adam en Eva wit waren !”
Zoals ze het zegt is dat geen erg frisse kleur.

“Maar wat is dan je vraag ?”
“Hoe komt het dan dat ík zo zwart ben natuurlijk !”

Er flitst van alles door me heen; Lucy de Australopitecus afarensis die misschien geen vrouw maar een man was, de “Out of Afrika theorie”, de Kloof van Olduvai, de Java- en de Pekingmens, het stukje schedel gevonden door Dubois en ga zo maar door….
Maar dat is nu even te veel om op de gang met Juana te bespreken.

“Misschien is het maar een verhaaltje, Juana.”
“Volgens de biologie is de mens ontstaan in Afrika.”
“Dus denken wij dat Adam en Eva hartstikke zwart waren.”

Er verschijnt een brede lach op haar gezicht.
“Bedankt meneer….”, zegt ze, terwijl ze de woorden nog even op zich laat inwerken.
Dan gaat ze er vandoor.

Weer helemaal; Proud to be black.

Becoming Human

10 Responses to Adam en Eva

  1. Qabouter says:

    Volgens mij zegt de bijbel niets over de huidskleur van Adam en Eva, dus waar haalt de levensbeschouwing lerares die informatie vandaan?
    Ach… de jeugd moet maar leren dat je religie met een potje zout moet nemen.

  2. Cor says:

    Er was iets met een van de zonen van Noach; eentje is er afgereisd naar het Afrikaanse continent ( anyway black is beautiful)

  3. Alice says:

    Voor dit soort momenten wordt je dus leraar, lijkt mij zo.

  4. marlis says:

    heel goed, ik had ze als ik jou was zelfs paars gemaakt als dat een confrontatie met deze female Goliath zou voorkomen 🙂

  5. marlis says:

    o… dat klinkt helemaal niet goed. Ik bedoel niet ‘zelfs’ paars in relatie tot.
    nou ja, ik bedoel dat allemaal niet en het kan mij niet schelen wat ze waren 🙂

  6. Jos Goedmakers says:

    Wie is nou Adam?

  7. app says:

    🙂 Mooi moment. Om te koesteren.

  8. Theodora says:

    zo te zien hadden ze toen nog geen scheerapparaten.

  9. sjoukje says:

    Geweldig en nog waar ook!
    Laatst vroeg ik D. uit Kameroen of ze liever wit wilde zijn zoals ik. Nee ben je gek zei ze….

  10. Zilvertje says:

    Zoveel mooie momentjes in dit verhaal en hier moest ik erg om lachen: Vorig jaar won ze al bijna van me met handjedrukken, dus ik blijf staan.

Geef een reactie

