Het IQ van mijn schoonmoeder

De telefoon gaat.
Dat kan er maar één zijn; mijn schoonmoeder.

“Ja, met mij.”
“Dat dacht ik al.”
“Doe niet zo lullig, zeg die computer, hoe krijg je daar hoofdletters op ?”
“Eerst de shift indrukken en dan de letter, net als bij een typemachine uit 1800.”
“Doe niet zo lullig, ik heb nooit getypt, maar ik weet genoeg, doeg.”

De telefoon gaat vijf minuten later weer.
Dat kan er nog steeds maar één zijn; mijn schoonmoeder.
“Voor jou”, zeg ik snel tegen mijn vrouw.
Schoonmoeder kan nu een website niet vinden.
Dat zijn altijd websites die over good old England gaan…
Maar hoe vaak ze het adres ook intikt, geen resultaat.
Het is een “kolere-computer” die niks kan.
Na wat heen en weer gepraat blijkt ze het internetadres in te tikken in google.

Later die dag kom ik haar tegen op de fiets.
“Is het nog gelukt met die website ?”
“Ja hoor, geen probleem, alleen was het een heel klein schermpje.”
Ze maakt met haar vingers een vierkantje van tien bij tien centimeter.
Dus nog maar even uitgelegd hoe je een scherm moet maximaliseren.
“Misschien moet je toch eens op een cursus voor internetfossielen ?”
Daar kan ze wel om lachen, ze kent me.

Volgens haar ligt het altijd aan de computer.
Zelf denk ik daar wat genuanceerder over.
De videorecorder neemt nooit op wat ze wil.
Laatst stond er zelfs een erotische film op.
Schoonpa zette zijn onschuldigste gezicht op; “Ik weet van niks…”
Zelfs de broodbakmachine geeft de geest.
De combimagnetron kan ze ook niet bedienen.
Onze zorgvuldig voorbereide ovenschotel was dus aan gort gemagnetrond.
En een paar dagen geleden stond ze al in de winkel een nieuw strijkijzer af te rekenen toen schoonpa binnen kwam stormen.
Het ding bleek toch niet kapot….

Toch is ze best wel slim hoor; hóóg IQ en EQ.
Alleen de technische dingen gaan wat minder.
Maar haar Windows XP-IQ slaat alles.
Dat bleek tijdens de laatste CITO-toets zelfs niet meetbaar te zijn.

8 Responses to Het IQ van mijn schoonmoeder

  1. Fran says:

    heel gezonde vrouw lijkt me zo
    nooit aan je zelf twijfelen
    sommige mensen worden nooit sociaal
    ik zou het wel weten
    fijne avond Rami

  2. Zwollywood says:

    Ttoch tamelijk talentvolle vrouw…….en wat hebben haar kleinkinderen daarvan meegekregen?

  3. marlis says:

    ik word ook zo ik ben er al mee bezig.

  4. Alice says:

    ‘aan gort gemagnetrond’
    leuke zin!
    Ik zie het al voor mij, de hele ovenschotel uitelkaar gespat in de magnetron die overheerlijke topping die jij bereidde kun je nu van het plafond afschrapen.

  5. debby says:

    hihihi ;-))))

  6. Voordaan says:

    Volgens mij hou je zielsveel van haar. Je hebt speciale compucursussen voor ouderen. Erg handig. En ook grappig, je vermaakt je kostelijk met zijn allen. Mijn schoonouders hebben er veel van geleerd… Kunnen nu EINDELIJK foto’s printen. En mail uitlezen….

  7. Woudje says:

    Hilarisch en zo herkenbaar.

  8. Croisabel says:

    Het is wel schattig, vind ik! Maar lastig voor die mensen zelf…

Geef een reactie

