Ik mis je mooie hangende haar

Het is al weer een tijdje terug dat we met lege handen achterbleven.
Voor de meesten is het gemis ondertussen al een beetje gewend, maar voor mij niet.
Mijn dochter riep het afgelopen weekend nog boos; “Waarom loop je alles terug te rekenen, wat kan mij die gulden schelen !”
Terwijl ik alleen maar even duidelijk wou maken dat het voorschot voor haar keyboard dat zij van mij kreeg, best een heel bedrag was.

Maar eigenlijk gaat het bij mij dieper om een heel andere reden.
Vanaf mijn jonge jaren spaarde ik Nederlandse munten.
Terwijl ik het opschrijf, voel ik me een beetje saai, maar het is echt zo.
Eerst had ik postzegels, maar mijn jonge brein had bedacht dat die wel erg brandbaar waren, terwijl munten alle toekomstige rampen zouden overleven.

Nog steeds heb ik een heel loodzwaar muntenalbum vol.
Dat begint bij de halve centjes, niet mijn grote liefde.
Centen wel, daar herken je zo mooi de (zinken) oorlogsjaren in.
Stuivers zijn ook mooi, guldens, Wilhelmina met hangend haar, prachtig !
Het eindigt met de speciale uitgaven van zilveren tientjes en meer van dat grote spul, samen met wat papiergeld, als het maar onder de tien piek bleef.

Je kunt als je wilt nu de Australië vijf euro halen op het postkantoor, ontworpen door Irma Boom. Zij maakte gebruik van zes globes die elk een verschillend perspectief van de wereld laten zien. Over elkaar heen geplaatst, staan de lijnen symbool voor de routes van de VOC. Leuk detail: het muntmeesterteken (de koerszettende zeilen) markeert de plek waar Willem Janszoon met zijn schip ’t Duyfken de Australische kust ontdekte.

Niet voor mij.
Ik ben gestopt met de laatste gulden.

Weet je nog hoede laatste gulden er uit zag ?

18 Responses to Ik mis je mooie hangende haar

  1. marlis says:

    Ja… terugrekenen zal ik misschien mijn leven lang blijven doen, Ramirezi! Maar… misschien is het ook beter om het niet te doen. Neem nou een glaasje wijn, waar je in een gelegenheid al 3 Euro voor moet betalen. Is de inflatie werkelijk zo gevlogen??? Dat een wijntje 6 gulden 60 kost?
    ik heb nog wel een doos met centen, verder geen geld verzameld 🙂

  2. sjoukje says:

    Geef MIJ de gulden maar!
    "Hangende haar", wat klinkt dat gek.

  3. Jolanda says:

    Ja klopt… dat doe ik eigenlijk
    ook nog steeds 😦
    Met name met grote bedragen…
    toch wel gek… tis net of je dan meer
    het gevoel van de waarde ervan hebt 😉

  4. Alice says:

    Geweldig! …
    "mh ik stap maar over op munten, die zijn ‘houdbaarder’"
    hahaha.
    En ik reken ook nog steeds om hoor.
    En verbaas mij ook regelmatig over de prijzen.
    25 eurie is toch al een hele smak geld eigenlijk, terwijl het weer niet zo klinkt.
    Ik vind het ook heel moeilijk met de kadootjes voor de kinderen. Sjee man, voor 25/50 eurie heb je niet veel, of tenminste wel iets, maar niet wat ze willen…….

  5. ali cirillioglu says:

    =Eerst had ik postzegels, maar mijn jonge brein had bedacht dat die wel erg brandbaar waren, terwijl munten alle toekomstige rampen zouden overleven.=
    …typisch Hollands gedachte of een gedachte van een doordenker? … gezien het feit dat u nog steeds aan het doorrekenen bent, zal ik bij het laatste houden… of niet? ( ach, wie rekent niet terug met de-EUro-T)
    Gegroet en Selam!

  6. Croisabel says:

    Nostalgie!!! Die met het hangende haar heb ik nooit gezien, leuk die boven je logje aan te treffen!

  7. Brother Jan says:

    Hangend haar? We veranderen toch allemaal! Ik meen me te herinneren dat jij vroeger ook meer haar had dan nu en daar hoor je toch ook niemand over.
    Gegroet,
    Uwe Broeder

  8. alib says:

    Nooit reken ik terug. De Gulden is goddank weg. Jammer van de mooie grafiek, maar verder eindelijk geen gedoe meer na het overschrijden van twee, drie, vier, vijf grenzen. ‘Eigenheid’ zit niet in het eigen betaalmiddel, het zit… Maar dat weet jij al lang.

  9. Solvejg says:

    Ik reken ook nog steeds terug, gewoon om voeling te houden met de werkelijke waarde van spullen. De euro blijft voor mij een soort nepmunt. Ik heb nog een doosje met guldens en een riks. En wat tientjes. Gaan niet weg: ik vind het bizar om te bedenken dat mijn zoon opgroeit zonder besef van de gulden.

  10. Mad says:

    Geeft niets hoor dat je alles nog omrekend naar de gulden.
    Ik doe dat ook nog steeds…
    Het vervelende voor veel mensen is dat ze de euro uitgeven voor een gulden.. En das wat minder prettig

  11. Ramirezi says:

    Fijn om te weten dat de meesten nog omrekenen… Dat is de enige manier waarop je kunt voorkomen dat je bedonderd wordt. Ennuh allemaal zuinig zijn op het nederlandse geld dat je nog ergens hebt liggen, ooit zal het meer euro’s waard zijn dan je denkt !

  12. debby says:

    Jaja, de laatste gulden, met het strakke hoofd van Bea en de muntzijde met vierkantjes (ook voor de slechtzienden onder ons).
    @ Alib. Pak je portomonaie en haal er een briefje van 5 Euro uit en zeg mij: kan die de vergelijking doorstaan met bv. de oude vijftig gulden????
    De ontwerpen van Jaap Drupsteen van de laatste serie papiergeld ( bv. de vuurtoren / fl 250,- , de zonnebloem met bijtje! / fl 50,- of de snip / fl 100,- waren uniek in de wereld. En dat ik daar als Nederlandersche graficus mee op zak mocht lopen vervulde me met trots! Dus ja, ik ontleende (een stukje) indentiteit aan dat betaalmiddel.
    En met de huidige vormgeving kan dus ik helemaal niks…!
    @ allen, Neem je inkomen als uitgangspunt. Relateer daar de prijs van een produkt aan. Dat deed je vroeger (onbewust) ook.

  13. Ramirezi says:

    Debby je bent d’r eentje naar m’n hart !

  14. Voordaan says:

    Geld is praktisch, maar het Nederlandse geld was gewoonweg kunst. We hebben alle oude briefjes gescand, en hebben net als jij ook een muntenverzameling. Van cent tot speciale munten. Erg dierbaar. Zonder er te lang bij stil te staan overigens.

  15. Helena says:

    Ja, omrekenen doe ik ook nog steeds! En van die euromunten word ik ook niet goed!
    Leuke reactie van je dochter! Ik zie het tafereeltje al helemaal voor me!

  16. T.Tetteroo says:

    Ja meneer Ramirezi ik reken altijd terug maar niet in guldens maar in euro s.
    Vandaag even het slot van mijn pick-up laten maken,een goed half uurtje werk in een garage en de rekening was 180 bath, ik schrok me rot, echter naar omrekening bleek dat nog geen 4 (vier dus) euro te zijn, en toen voelde ik me een stuk beter dus dank zij de omrekening naar euro s….

  17. Ramirezi says:

    @T.Tet; bij mijn collega heb je gescoord met je honden en katten opvang….

  18. J. Plooy says:

    Ja,Debby, de "Zonnebloem", de "Snip" en de "Vuurtoren" waren uniek in de wereld! Alleen zijn ze niet ontworpen door Drupsteen, maar door Oxenaar.
    Drupsteen was de opvolger van Oxenaar en heeft een paar bankbiljetten ontworpen, die zich kenmerken door het gebruik van vierkantjes en laffe kleuren. Achteraf gezien lijkt het alsof De Nederlanse Bank aan Drupsteen de opdracht had gegeven om de overgang naar de eveneens laffe euro-biljetten zo rimpelloos mogelijk te laten verlopen.
    Wanneer Nederlanders dan ook zeggen dat ze trots waren op hun bankbiljetten, dan bedoelen ze daar de bankbiljetten van Oxenaar mee. De herinnering aan de (recentere )bankbiljetten van Drupsteen hebben ze volledig verdrongen.
    Wie trouwens belangstelling heeft voor mooie bankbiljetten, moet eens naar de Zwitserse kijken.

Geef een reactie

