Het sollicitatie colbertje

Wat trek jij aan als je gaat solliciteren ?

Vandaag moest ik op sollicitatiegesprek, maar ik twijfelde de hele week.
Bij een onbekend bedrijf zou ik zonder meer een colbertje aantrekken.
Maar deze sollicitatie was bij een samenwerkingsverband waar ook mijn eigen school inzit. De eerste ingeving was; ik ga gewoon zoals ik ben. Na de eerste jaren van mijn gigantische cariére veel in colbertjes gelopen te hebben, ben ik  tegenwoordig niet meer van de colbertjes. Stropdassen idem dito.

Maar goed, na huiselijk overleg besloot ik toch maar een colbertje uit de kast te trekken. Dat staat toch serieuzer. De blauwe leek me wel wat, stond me altijd goed. Maar wat is dat ? Ik lijk wel een rugby-speler met die brede schouders. Tja, na tien jaar is de mode aanzienlijk smaller geworden. Van de macho-mannen naar de vrouwelijker types. Dit kon echt niet meer, te ouderwets, er moest iets nieuws komen.

Eerder deze week ben ik gelukkig leuk geslaagd voor een vlot colbertje, dat prima op een spijkerbroek kan, je zit tenslotte niet voor niks in het onderwijs. Alleen dat oranje knoopsgat voor de witte anjer op de revers, dat stond me niet aan. Vrouwlief sloeg aan het uithalen. Een gaatje bleef over. Ook niet echt mooi. Een nieuw knoopgat maken met een ander kleurtje mislukte. Misschien er een metalen knopje inslaan. Nee, dat is ook niks. Uiteindelijk werd het mooi opgelost met een stukje stof dat er als een lusje op werd gezet. Nog beter dan het origineel.

Maar was het nu allemaal de moeite waard ?
Vanmiddag stapte ik met mijn vlotte colbertje zonder stropdas de kamer binnen bij de sollicitatiecommissie. Het waren drie heren en één vrouw. Alle drie de heren hadden een vlot colbertje aan, zonder stropdas.

Yes !

10 Responses to Het sollicitatie colbertje

  1. pw says:

    En hoe ging het, dankzij/ondanks je colbertje?? Ik wens je succes!

  2. marlis says:

    *duim duim*
    en als het nou toch niks wordt heb je altijd nog een tof colbertje, mét ingenieus flapje over het gaatje! 🙂

  3. klaas (parijswatcher) says:

    Les 1: bij twijfel altijd de intuitie van je vrouw vertrouwen.

  4. Voordaan says:

    Al die positieve energie van tevoren: dat moet hoe dan ook goed komen! Foto van het colbertje graag: je hebt me nieuwsgierig gemaakt, vooral naar het lusje!

  5. betulanordica says:

    Ik heb me suf gesolliciteerd, mèt en zonder colbertje. Ik heb nog een hele mooie van McGregor. Op de revers draag ik een hele mooie speld van een Dakota (Douglas DC-3) ook wel bekend als C-47 Skytrain. Staat mooi. Misschien had ik bij de KLM moeten solliciteren?

  6. Mad says:

    Ik sta ook altijd heeel lang voor de kast na te denken wat ik aan moet naar een sollicitatie.
    Heb de plank gelukkig niet vaak mis geslagen!

  7. app says:

    Mijn vader heeft mij al jong geleerd: kleed je naar de gelegenheid. En dat advies werkt altijd weer.

  8. debby says:

    Klasse Rami, want je hebt maar een kort moment om een eerste indruk te maken. Ik hoop dat je ook over de rest van het gesprek een goed gevoel hebt overgehouden!
    Leuk ook om te merken dat sommige zaken gelijktijdig kunnen spelen bij verschillende mensen. Ook ik had nl maandag jl een sollicitatiegesprek. Na 8 jaar weer wat onwennig voor de kast gestaan. Tja, wat te dragen? Een (tijdelijke) baan in het onderwijs, op mijn oude school. En de leraren liepen toen in ‘gewone’ kloffie. Zou dat nog steeds zo zijn? En is dat ook geschikt in een eerste gesprek? Weet je, ik heb uiteindelijk gekozen voor iets waarin ik me op me gemak voel (Dat straal je ook uit) maar desondanks verzorgd: Een kraakhelder witte blouse op een (slankmakende-) spijkerbroek met zwarte suede all-stars. En het resultaat is dat ze me willen hebben. JOEPIE!
    ’t is vast een goede week voor sollicitanten, duim duim, visualiseer de toekomst, pos. denken, enz enz

  9. Ramirezi says:

    Dank voor de succeswensen en duimen, aan het gesprek zelf heb ik in ieder geval een goed gevoel overgehouden. Debby gefeliciteerd !
    Met de overigen kunnen we een modeshow organiseren ?
    Trouwens, als het wat wordt dan horen jullie het…

  10. Croisabel says:

    Hoe ging je gesprek? Cool, zeg, dat het zo ging! Zoals je weet is dit een beetje bekend terrein voor mij… 😉
    Verder: grappig is dat, dat je denkt dat je leuke kleding in de kast hebt. Als je het dan aantrekt is het helaas niet meer volgens de mode en zelf zie je opeens ook dat de rits te hoog zit, de pijpen te dun zijn, oid. Zo apart vind ik dat!

Geef een reactie

