Heeft iemand mijn keppeltje gezien ?

Er staat nergens in de Bijbel dat je je hoofd moet bedekken. In het Jodendom wordt het door grote groepen gelovigen toch vaak gedaan, met een kippá, een keppeltje. Het bedekken van het hoofd wordt gezien als een teken van nederigheid tegenover God.

Er hoort een mooie symboliek bij; het keppeltje herinnert de mens er aan dat er iets hoger staat dan zijn eigen hersenen, zijn kennis en vindingrijkheid. Het keppeltje wordt gezien als een koepel die het aardse van het hemelse scheidt.

Maar hoe kom ik in hemelsnaam aan dit verhaal ? Nou, vandaag keek ik de repetitie voortplanting na. Het antwoord op de vraag moest zijn; “pessarium“. Dit is een rond rubber kapje dat, aangebracht om de baarmoedermond, zwangerschap voorkomt. De betrouwbaarheid is ongeveer 95 procent, mits de maat van te voren goed is opgenomen.

Het door een leerling gegeven antwoord was; “baarmoeder-keppeltje”.
Ah, vandaar die koepel die het aardse van het hemelse scheidt…

12 Responses to Heeft iemand mijn keppeltje gezien ?

  1. christinA IP213.84.211.137 says:

    Mooi antwoord, zal wel fout geweest zijn.

  2. Rob says:

    Wel mooi gevonden, dat keppeltje. Aangezien ook pausen en aanverwante katholieke jurkmannen dergelijke kapjes op hun hoofd dragen, vraag ik me, als een keppeltje een pessarium is, wel af wat dan een mijter is.

  3. christinA IP213.84.211.137 says:

    =wel af wat dan een mijter is.=
    Hahaha, een peniskoker?

  4. Croisabel says:

    Zijn er nog steds mensen die die dingen gebruiken? Ik dacht dat het ‘uit’ was…

  5. Croisabel says:

    Ik visualiseer altijd ALLES. Ik ben nu aan het bedenken wat die mijter zou moeten voorstellen. PROEST!!!!

  6. E de Waal says:

    Zulke originele leerlingen moet je belonen

  7. Theodora says:

    ik visualiseer ook altijd alles. Ik zie nu kardinalen met een pessarium op hun hoofd lopen en aan een keppeltje voor de baarmoedermond moet ik even niet denken zeg.

  8. Ramirezi says:

    Voor jullie visuelen; dit pessarium lijkt ook wel erg op een gootsteenontstopper. En voor wat betreft de vraag van Croisabel, wie gebruikt er nog zo’n
    ‘ding’?

  9. E de Waal says:

    Wat de vraag van Croisabel betreft:
    Voor mijn sterilisatie heb ik mijn laatste vruchtbare schot met pessarium en al in de vriezer gelegd
    Want als ik nog eens beroemd word met dit webloggen ,dan wordt dat geld waard natuurlijk
    Het ligt tussen een zakje diepgevroren sperzieboontjes en een doos met frikandellen
    Het is altijd nog een heel gedoe als de vriezer één keer per jaar ontdooid moet worden
    Gelukkig kan hij dan bij de buurman in de vriezer
    Dus ,ja Croisabel
    Ik gebruik hem nog steeds

  10. E de Waal says:

    Er schiet mij nog een bijna ramp met dat diepvries pessarium in gedachten
    Op een verjaardagsfeestje bij ons thuis ,stond ik in de keuken toen ik mijn tante ,die achter mij in de vriezer op zoek was naar ijsklontjes ,hoorde uitroepen :
    ‘Goh wat hebben jullie leuke ijsklontvormpjes ‘
    Ik nam een snoekduik en griste haar het pessarium uit haar handen ,net op het moment dat ze de inhoud in een glas goedkope rosé wou gooien
    Die rosé kochten we altijd speciaal voor haar bij de Aldi
    Daar waren mijn diepgevroren nazaten dus bijna verzopen in een glas goedkope rosé van de Aldi
    Trillend op mijn benen legde ik mijn ,gelukkig nog steeds onderkoelde ,kroost terug in de vriezer ,tussen een onduidelijk zakje overgebleven afhaal chinees en een pak diepvries spinazie
    Ja ,a la crème uiteraard
    Toen ik mijn tante had uitgelegd wat ze bijna gedaan had zei ze “getsy”en trok wit weg waarna ze de wc in dook
    We hebben haar de hele verjaardag niet meer gezien
    En we bleven natuurlijk mooi met die rosé zitten

  11. Ramirezi says:

    Lachen Ely !

  12. Renesmurf says:

    Een betrouwbaarheid van ongeveer 95 procent is ook een soort geloof dan.
    En hoop.

Geef een reactie

