Om bang van te worden…

Niet dat we nu van die muggenzifters zijn, of moraalridders, maar zoonlief van tien wilden we niet naar Scary Movie IIII hebben.

Geen idee wat voor soort film dat is, de serie schijnt eng én grappig tegelijk te zijn, maar onze ervaring is nu eenmaal dat zoonlief niet al te best tegen enge films kan. Het resultaat is dan meestal dat we om een uur of vier ’s nachts een huilend knulletje aan ons bed hebben staan, niet alleen zielig voor hem, maar ook voor ons.

Daar kwam nog bij dat we in de krant zagen dat de film voor 12 jaar en ouder geschikt was bevonden. Onze conclusie als opvoeders; hij mocht niet mee met zijn vriendje, ook tien jaar oud. Niet makkelijk natuurlijk, maar we hadden een ijzersterk argument; “Je mág er niet eens in, want je bent geen twaalf en je vriendje mag er dus ook niet in.”

Twee dagen laten hoorden we van zoonlief hoe het verder was gelopen.
Het vriendje was samen met zijn vader toch naar de bioscoop gegaan.
“Dat is dan 16 euro, alstublieft”, zei de mevrouw achter de kassa.
“Ja, maar hij is nog maar tien hoor, waarom moet hij dan de volle prijs betalen ?”, vroeg vader.
“Het is een film voor twaalf jaar en ouder meneer, dus dan moet hij ook de prijs voor een volwassene betalen…”

Toen ik dat hoorde brak mijn klomp; de leeftijdsgrens wordt dus niet gebruikt om kinderen te beschermen tegen films waar ze geestelijk nog niet rijp voor zijn, maar om het geldelijk gewin. Je komt gewoon binnen, als je maar meer betaald !

“En hoe vond je vriendje de film”, vroeg ik zoonlief nog vertwijfeld.
“Hij zei dat hij moest huilen in de bioscoop”, was het antwoord.

8 Responses to Om bang van te worden…

  1. Phelan says:

    Mensen groot en klein schijnen een sterke behoefte te hebben aan narigheid, ellende en enge dingen. De wereld is er vol van en dat verfilmen we weer, zetten we in de krant en internet, en barsten de televisiejournaals van uit elkaar. We betalen er ook nog voor, met nachtrustverstoring en veel geld…
    De mens is een vreemd eng ras, daarom worden we niet bezocht door intelligentie van andere planeten.

  2. marlis says:

    ik vind de scary movies zo ‘over the top’ dat ze van engigheid niet eng meer zijn 🙂
    … en ik vind het ook wel een beetje eigen schuld dikke bult, als je als ouder je tienjarige in de 12-jarige film wilt hebben moet je ook niet over de 12-jarige prijs ouwehoeren 🙂

  3. Vod says:

    Ik hou niet van enge films en niet van flauwe films. Naar Scary Movie ga ik dus nog niet eens als ik geld toe krijg. Deel 1 heb ik helaas gezien en dat was eens maar nooit meer.
    Ik vind trouwens dat leeftijdsgrenzen in Nederland (ook voor drank, sigaretten, uitgaan) heel slecht nageleefd worden. Onderdeel van gedoogbeleid? Slechte zaak naar mijn mening.

  4. Theodora says:

    Vod,
    leeftijdsgrenzen worden helemaal niet nageleefd. Die schatjes die tegenwoordig achter de kassa zitten zijn zelf nog nat achter de oren, dus die verkopen gewoon drank en sigaretten aan mijn zoon van 14.

  5. Zilvertje says:

    Geweldig, dat je zo denkt, ik tel er voor mezelf altijd nog wat jaartjes bij. Wij hanteren thuis zelfs iets, soms is er iets ergs leuks in het weekend op de tv, maar is de relame voor latere programma’s doodeng, wie iets engs ziet roept: HANDEN VOOR DE OGEN! Dat doen we dan doodleuk allemaal en dan krijg ik het bevel, om af en toe te gluren of het enge al weg is en dan kijken we weer verder. Wij houden er allemaal niet van, wij lachen liever, of genieten van mooie liedjes.

  6. Ronnie says:

    Hmm, ik twijfel ook altijd over dit soort dingen of het zo goed is voor mijn broertje (11 jaar). In Scary movie komen ook (weliswaar komisch bedoelde) seksscènes voor, parodieën op scènes uit films die niet geschikt zijn voor kinderen (ook, komisch, maar toch). Maar tegelijkertijd merk ik ook dat hij daar wel de humor van inziet. Ik vermoed dat ik mijn eigen kinderen er wel een beetje tegen zou beschermen.

  7. Ronnie says:

    Mooie bijdrage trouwens.

  8. De Kale Doperwt says:

    Boe!

Geef een reactie

