Kleedkamers en douches

Deze week moest ik terugdenken aan de kleedkamers en het douchen op de lagere school. En niet echt met plezier. Eén van de jongens in de zesde klas was een paar keer blijven zitten en had er al haar op. Dat was voor Loek, zo heette hij, reden om na iedere gymles smalend de rij natte jochies langs te lopen, ondertussen iedereen wijzend op zijn gebrek. Niemand durfde wat terug te zeggen tegen Loek, hij had er al haar op en was dus boven ons gesteld. Maar goed dit soort martelingen wordt de tegenwoordige leerlingen bespaard. Tot groep vier is douchen verplicht. Daarna niet meer, af en toe tot verdriet van mijn neus.

Hier kwam ik in gedachten op, omdat er deze week twee “geintjes” waren met leerlingen van mij in of rondom de kleedkamer bij de sportvelden. Het eerste “geintje” betrof Roy. Toen de klas de kleedkamer in ging kon hij zijn fiets niet op slot krijgen. De sleutel zat onwrikbaar vast in het slot. Dus het maar zo gelaten. Maar toen de klas de kleedkamer na het sporten weer uitkwam bleek zijn fiets wél op slot te staan. Dat reed wat lastig terug naar school. Kortdate Wessel wist gelukkig wel een oplossing, dit soort sloten kon je ook prima open schoppen. Na een paar flinke trappen was het plastic van het hendeltje af getrapt. Na nog even flink doortrappen verdween ook het laatste stukje metaal van het hendeltje, zodat het slot ook met de reservesleutel niet meer bruikbaar was. Mooi opgelost mannen !

Het tweede “geintje” had Wim. Hij kwam stiekum naar me toe, voor we aan de les begonnen.
“Ik heb een mobieltje in de kleedkamer gevonden, meneer.”
“Hartstikke goed Wim, geef maar, dan breng ik hem zo wel naar de conciërge, voor de gevonden voorwerpen.”
Maar dat wou Wim niet.
“Als ik een gevonden mobieltje teruggeef, dan vinden ze me een mietje meneer, ik breng hem wel na de les.”

Het was een roze gevalletje, met allemaal mij onbekende namen.
Nog even geprobeerd door het menu te navigeren, maar het ding begon spontaan te bellen, dus toch maar snel richting gevonden voorwerpen.
Van de conciërge hoorde ik vanmorgen dat er tegen de avond gebeld werd.
Hij bleek niet eens van een leerling van onze school te zijn.
De eigenaresse was wel zielsgelukkig dat hij terecht was.

Het geeft me wel een dubbel gevoel; dat je bang bent om er op aangekeken te worden dat je eerlijk bent.

Daar is het laatste woord nog niet over gezegd….

9 Responses to Kleedkamers en douches

  1. doranne says:

    dit klinkt zo heerlijk onschuldig,
    zo gewoon jongens achtig
    zo 30 jaar geleden
    volgens mij komt het helemaal goed met die knullen en hun meester.

  2. Rob says:

    Belangrijk onderwerp Rami… maar dat was ook al een beetje zo toen ik op school zat. Braaf zijn is nooit populair geweest.

  3. Vod says:

    Wat mij opvalt en een beetje stoort bij leerlingen is dat zo snel roepen mevrouw….hij deed dit….zij deed dat…. Ze letten veel te veel op elkaar, als ze zich nou eens net zo druk zouden maken om hun eigen gedrag.
    Leuk stuk, die link van de kleedkamers van vroeger naar die van nu.

  4. jacob hesseling says:

    zes

  5. jacob hesseling says:

    gaf ik een cijfer nu staat er een tien of is dit een geheime aanbeveling van Geert Jan ? Het vwerhaal was ook wel goed ok dan maar 10

  6. Zilvertje says:

    Geweldig, ik lach me suf om de haren, maar ja, zo gaat dat he!

  7. Annette says:

    Graag gelezen Rami.

  8. carin says:

    Geweldig… die ouders van Roy zullen reuze blij met dat slot zijn denk ik…

  9. marlis says:

    ik heb je een zeventien in cijfers gegeven 🙂
    Het is niet cool om eerlijk te zijn? Mijn ervaring (op de school van mijn zoon viel iets voor met een mobiel) is dat het helemaal niet cool is om een gevonden mobiel te confisceren….
    ik zou er gewoon nog eens een mooi sprookje ofzo aan wagen, Ramirezi, ze moeten het toch van iemand leren!

Geef een reactie

