Ik ben je ergste nachtmerrie

Marco is een geval apart. Als je hem in de klas niet zo nu en dan verbaal wakker schudt dan kan hij een uur lang wazig naar zijn werk zitten kijken. Er komt dan helemaal niets uit zijn handen. Als je dan vraagt wat hij al die tijd heeft zitten doen dan haalt hij zijn schouders op en kijkt je niet begrijpend aan. Hij heeft zelf ook geen idee.

In zijn vrije tijd is er een andere Marco, kwam Sita mij vertellen. Door haar mobiele telefoontje had hij gisteren een leerling van de technische school hier in de buurt bedreigd. Anoniem natuurlijk. Alleen had Sita niet zo goed nagedacht en Marco’s naam genoemd op de MSN. En dan gaat het nieuws natuurlijk snel.

Nu hadden ze grote problemen. Vanmiddag zouden ze worden opgewacht door een heel stel grote leerlingen van de technische school. Ze zouden wel even een kopje kleiner gemaakt worden. Tijdens de les keken ze zenuwachtig door de luxaflex of er al messentrekkers aankwamen.

Misschien moeten jullie de volgende keer een beetje beter nadenken voordat je zoiets doet, was de boodschap die ik ze meegaf. De school kan niets voor jullie doen. Dit hebben jullie in je eigen tijd gedaan. Dat was tegen het zere been van Sita. Wat was ik nu voor een mentor, die zijn eigen leerlingen niet wil beschermen ?

Ze wist niet dat de ouders van de bedreigde jongen al waren gebeld. Net zoals Marco’s ouders en de betreffende technische school. Even de consequenties van je gedrag ondervinden leek ons dit keer geen slechte zet.

“Meneer ?” vroeg Marco nog toen de bel ging.
“Als je zegt dat je iemands ergste nachtmerrie bent, is dat dan erg ?”

14 Responses to Ik ben je ergste nachtmerrie

  1. marlis says:

    ach gut… die kinderen 🙂 (ik hoop wel dat het allemaal overwaait, want die schoolvetes zijn inderdaad moeilijk controleerbaar… al die ellende die na schooltijd en buiten de pleinen gebeurt!

  2. Carin says:

    hmm….die jongens bij het hek waren Marco’s ergste nachtmerrie…

  3. Alice says:

    Ach sjeezus!
    ik vind het wel een beetje sneu voor hem, maar je hebt ook wel een beetje gelijk.

  4. christinA IP213.84.211.137 says:

    Gelukkig heette hij geen Freddie.

  5. Vod says:

    Ik denk dat Marco s’nachts een nachtmerrie kreeg over die jongens.

  6. anoniem says:

    was dat die bedreiging dan! die laatste zin? Ik heb ook van die hyper-inactieve Marco’s voor mijn neus gehad,soms waren ze een beetje stoned dan deden ook niks

  7. Zilvertje says:

    Je hebt het wel allemaal goed onder controle.

  8. Solvejg says:

    Wat weet je het toch weer zo op te schrijven dat ik medelijden met die arme jongen krijg! Terwijl hij de bedreiger is…. Goed opgelost zo!

  9. Cor says:

    sorry;anoniem dat ben ik!

  10. De Kale Doperwt says:

    Lastig, dit lijkt mij dus een "beste" uitdaging als leraar.
    off topic (schijnt in de mode te zijn) ik denk niet dat Ridder Plop het goed vind dat je zomaar zijn foto gebruikt.

  11. ali cirillioglu says:

    Ramirezi @ Mooi foto en verhaal!
    Ik herken me in alle 2 🙂
    Gegroet en Selam…

  12. app says:

    Hopelijk leren ze er iets van. Maar ik vrees…

  13. Woudje says:

    Wat heb je dit weer pedagogisch verantwoord opgelost. Laat maar even zweten.
    Maar welke filmheld zei dat ook alweer: "I’m your worst nightmare !" ?

  14. koen scherer says:

    Je bent een goede mentor in deze hectische tijden in het onderwijs!

Geef een reactie

