Biologische experimenten met een vriendin

Een vriendin van mij vertelde dat zij haar lichaam ter beschikking van de wetenschap wilde stellen na haar dood. “Is dat niet een beetje laat ?”, was mijn oprechte reactie. Ze bezit namelijk op het ogenblik een goed geproportioneerd en afgetraind lichaam.

Zelf zag ze dat gelukkig ook in, zodat we kort daarop overeen kwamen dat zij haar lichaam reeds nu ter beschikking zou stellen van een biologisch experiment. De onderzoeker in dit geval zou ik zelf zijn.

Er is al veel bekend over de determinatie van luizen, maar zelf had ik daar toch ook nog enige wetenschappelijke ideeën over. We besloten dit verder uit te werken. De onderzoeksopstelling voor het experiment is eenvoudig. Ik liet haar poedelnaakt plaats nemen op de onderzoekstafel. In haar navel bracht ik zorgvuldig een blaadje sla aan. Voor het slagen van het experiment is het noodzakelijk dat dit blaadje onbespoten is !

Ik bepaalde met behulp van een geodriehoek en een passer het midden van haar lichaam, vlak onder de borsten, recht boven de navel. Hier werd met oostindische inkt een klein kruisje aangebracht. Vervolgens liet ik hier een  aantal luizen vrij, van verschillende soorten.

Na 7 minuten nam ik waar dat een aantal luizen de navel hadden bereikt en het slablaadje opklommen. Deze luizen werden gedetermineerd als bladluizen.
In de periode tussen minuut 12 en 19 kwam luizen aan op een niet nader te noemen plaats, welke gedetermineerd werden als schaamluizen.
Mijn vriendin kreeg na een kleine dertig minuten steeds meer jeuk in haar haar. De hoofdluizen waren aangekomen.

Ondanks verder wachten gebeurde er ruim een uur niets. Toch ontbrak nog één luis. Ik ging met de loep over tot een nauwgezet onderzoek van het naakte lichaam. Waarschijnlijk was de betreffende luis vertraagd door het vele kippenvel, besloot ik.

Juist toen we de moed bijna opgaven, klonk vanaf de linkerborst gejuich. Bovenop de tepel stond de himalayaluis met een klein vlaggetje te zwaaien.

Experiment geslaagd !

Voor bloggers die dit experiment thuis willen doen is een factsheet aanwezig.

17 Responses to Biologische experimenten met een vriendin

  1. therataal says:

    Mafkees!

  2. Theodora says:

    hahaha, krijg er wel jeuk van!

  3. Woudje says:

    Everest beklimming met of zonder zuurstof ?

  4. E de Waal says:

    Ik vraag me af hoe jullie ‘wetenschappers’ steeds weer subsidie krijgen voor dit soort onderzoeken
    Jullie hebben echt een leventje als een luis op een zeer hoofd

  5. Carin says:

    Uhmm dit is ook een leuke voor "denklessen" ipv vogeltjes determineren… Veel beeldender ook voor onze VMBO’ertjes.. Ik weet nog wel een leuke collega die zich er misschien wel voor wil lenen…

  6. Carin says:

    Ow ja, die collega is een man….met een hele boel hubbels en bubbels…een heel gebergte zeg maar…

  7. Helena says:

    Ha ha deze is leuk! Experimento Fantastico by Ramirezi..!

  8. Zwollywood says:

    En ‘luis in de pels’ mag dat ook?

  9. De Kale Doperwt says:

    Kunt U dit "factsheet" in een discreet bruine envelop aan mij toe sturen? 🙂

  10. betulanordica says:

    Aha, ik snap het al, het veelbesproken en diepverguisde NIEUWE LEREN. Ik snap nu helemaal niet waarom zo velen uit de onderwijswereld TEGEN het NIEUWE LEREN zijn. Stuur mij zsm een factsheet, enige kooien et luizen en een goed geproportioneerde vriendin. Dit experiment valt onder de categorie N=1 en verdient tenminste in duplo te worden uitgevoerd. Ik zal over de resultaten berichten, maar er kan niet over worden gecorrespondeerd.

  11. Beus says:

    Komt geheel overeen met mijn humor. Ik heb schik gehad van dit prachtige verhaaltje.

  12. Alice says:

    ik moest lachen, dus is het goed!

  13. Zwollywood says:

    @) Maar Betu: ter contole op jou nieuwe leertest
    verzoek ik je foto’s te maken van de aankomst van de factsheet, de kooien en de goed geproportioneerde vriendin.
    N=1 kan altijd N=2 worden….toch…duplo?

  14. rotsbloempje says:

    Ja, ja,
    Wat een luize(n)streek,
    maar wel lachen!

  15. Nero says:

    Ach, en zo zijn er nog heel veel experimenten mogelijk in naam van de wetenschap. Eigenlijk hoop ik dat het een lange serie zal worden.

  16. Rob says:

    Iets voor mijn Colombiaanse vriend Luís. Hem kennende zou hij zich linea recta richting zuiden begeven…

  17. Ramirezi says:

    @Carin; ik heb wel een idee…
    Verder een hoop liefhebbers van het wetenschappelijke experiment zeg….
    @Rob; ja lachen, toen ik op google een luizenfoto wou downloaden kreeg ik volgens mij ook die vriend….

Geef een reactie

