Daar is de bas

Het was vandaag de jaarlijkse dag van de muziek in Den Helder. Dus gingen mijn vrouw en ik naar het optreden van het koor Gaudium Vocale in de Lutherse Kerk.

Niet dat we zo houden van koormuziek. Mijn schoonmoeder zingt mee, vandaar. Vroeger kwam zij altijd kijken naar het afzwemmen van onze kinderen, nu gaan wij luisteren naar haar muziek ‘door de eeuwen heen’.

Het koor is altijd stemmig in het zwart gekleed, dus ook in de hitte van vandaag. De dames hebben lange rokken aan. De meeste heren hebben zelfs zwarte overhemden, alleen de wat grijzere heren vonden een wit overhemd mooier kleuren. Zelf vind ik dat weer wat te veel ober-achtig.

We zijn precies op tijd, het koor gaat zich opstellen onder de spreuk “Gods woord leeft voor eeuwig” of zoiets . Er worden nog even wat noten geneuried om te stemmen en als de dirigent zich omdraait wordt het publiek vanzelf stil.
“Dames en heren, van harte welkom, we zouden graag gaan beginnnen….”
“Maar we missen een bas !”

De dirigent kijkt wat ongelukkig om zich heen, maar dat duurt gelukkig niet lang. “Ooooh, daar is hij net !”
Hij wijst nu over de hoofden van het publiek heen naar de ingang van het kerkje. Als één man draait iedereen zich om. In de deuropening staat een heer in korte broek, blote voeten in sandalen en een veelkleurig overhemd aan. Hij kijkt naar binnen, schrikt zich een hoedje en kijkt niet begrijpend op zijn horloge. Dan maakt hij zich uit de voeten, het kerkje weer uit.

Misschien wou hij zich nog even snel gaan omkleden ? Te laat, hij wordt teruggehaald en neemt met zijn camping-outift plaats tussen zijn stemmig geklede koorgenoten. Eerst wil hij wat achter een andere bas gaan staan, maar nee, hij moet gewoon in het midden plaatsnemen.

Hoewel ik meer van Anouk hou, klinkt de muziek prachtig. Toch zit je onwillkeurig meer op allerlei andere zaken te letten. Hoe ver de koorleden hun mond open doen tijdens het zingen bijvoorbeeld. Eén mevrouw krijgt haar mond wel heel erg ver open.

Maar de meeste afleiding geeft toch wel de felgekleurde meneer. Vooral zijn harige benen tussen alle zwarte pantalons en rokken maken de dag helemaal goed.

9 Responses to Daar is de bas

  1. marlis says:

    ik vind je bijdrage weer zo hilarisch dat ik van de weeromstuit maar weer reageer hier bij vk 🙂
    had je geen foto van die frivole bas kunnen maken

  2. lidy says:

    Weer een heerlijk verhaal voor het slapen gaan!

  3. Annette says:

    :>))

  4. Theodora says:

    ik moet weer ontzettend lachen om je verhaaltje.

  5. De Kale Doperwt says:

    Hahahaha!!! Geweldig, ik had dat wel eens willen zien. Ik heb in een ver verleden altsax gespeeld in een harmonie (dus geen fanfare!). ook concerten gehad met koren. Je wilt niet weten (of juist wel) wat je allemaal om je heen ziet op zo’n podium 🙂
    Een tijdje ook een vreselijk valsspelend heerschap achter me gehad. Moesten we met regelmaat om lachen. Niet handig als je een blaasinstrument bespeeld. TOET! Of die keer dat ik in een bejaardenhuis van het podium viel met stoel, instrument, bladmuziek en al. Heerlijk achteraf. Ik zal er eens over schrijven.
    Leuk stuk weer Rami!

  6. Terracidus says:

    Prachtig hilarisch verhaal! Overigens,ik denk dat het koor zich opstelde onder de spreuk (ik citeer uit de eerste brief van Petrus, hoofdstuk 1) "Het woord des Heeren blijft in der eeuwigheid" Dat weet ik omdat ik vroeger wel eens in een kerk kwam met een koorzolder. Daar stelde het koor zich boven de spreuk op.
    Groetend,
    T.

  7. Ramirezi says:

    @Doperwt; ik wacht je verhaaltje af..
    @Terracidus; Ja dat was de spreuk. In de kerk dacht ik al; dat onthou ik vast niet – op de een of andere manier blijven dingen die over evolutie gaan beter hangen…

  8. Zilvertje says:

    Wat heb je dit prachtig verteld, zucht! Ik zie zijn kuiten en de haren die er op krullen, ik krijg het warm van al die rokken en vind het lief van nu komen kijken in ruil voor het afzwemmen. Maar, ik houd er wel van hoor, is zo mooi als mensen samen zingen en nog gezond ook, maar dat wist je al.
    Had de bas de bus gemist, oh, nee hij kwam haast bloot, vast zijn agenda kwijt.

  9. kees smit says:

    leuk verhaal, zp ik ben ook heel wat keertjes naar de koren waar elsje in zong (en nog steeds zingt geweest

Geef een reactie

