Lantaarntje, schijn een lichtje voor mij ?

Waterjuffertjes kun je makkelijk onderscheiden van de veel grotere echte Libellen of Glazenmakers. Bij de Waterjuffer zijn de ogen duidelijk gescheiden van elkaar en zitten ze aan weerszijden van een langwerpig kopje. De ogen van de echte Libellen zijn veel groter en raken elkaar zelfs bij de meeste soorten.

Ook aan de vleugels kun je zien waar je mee te maken hebt. Echte Libellen hebben ze nooit tegen elkaar aan als ze ergens op zitten, maar houden ze horizontaal. De juffertjes laten de vleugels half geopend of gesloten boven het achterlijf rusten.

Hierboven twee foto’s van de Waterjuffer het Lantaarntje; Ischnura elegans.

Makkelijk te herkennen aan het helder blauwe stukje achterlijf en veel voorkomend.

Geeft geen licht.

12 Responses to Lantaarntje, schijn een lichtje voor mij ?

  1. Therataal says:

    Vandaag zag ik een heleboel waterjuffers en libelles. Deze laatsten lijken wel een beetje op kleine helicopters, of kolibri´s in het voorbijgaan.
    Wat een prachtige foto´s heb jij gemaakt! Complimenten!

  2. anoniem says:

    Hoorde het vandaag dat de kleineren waterjuffers zijn
    laatst zag ik een rooje zijn die zeldzaam?
    MOOIE FOTO

  3. Ramirezi says:

    Dat zal waarschijnlijk een Vuurjuffer zijn geweest, komt behoorlijk veel voor…

  4. Phelan says:

    Weer fantastische plaatjes!!! Haarscherp.

  5. Isis Nedloni says:

    wauw…wat een wonderschone foto s van wonderschone dieren!!! Niet te vergelijken met mijn muggen van Bril…TOP!!!!!; ))

  6. erik says:

    Bij mijn vijver heb ik ook verschillende soorten. De kleine ranke, net een lucifer, blauw.
    En grote dikke vette joekels, groen. Net bromvliegtuigen.
    gr erik

  7. Grutte Pier says:

    Pracgtige foto’s. Als je had gezegd Libelle had ik het ook geloofd… Ben nu wel benieuwd naar een Glazenmaker…

  8. jeg synes/even stilstaan bij... says:

    magische en mystieke beestjes en wonderschoon…
    mooie foto’s…..in onze tuin zitten veel waterjuffers maar ook enorm grote libelle’s…en in allerlei kleuren…ja ook rode-
    ik noem ze altijd dragonflies, omdat dat woord ook meer gevoelswaarde voor mij heeft…

  9. viktor loman says:

    prachtig
    Ik dacht dus dat ik libellen had gefotografeerd, laatst
    Familie is het wel, toch?
    groeten
    viktor loman

  10. Helena says:

    Prachtige foto’s zeg!

  11. De Kale Doperwt says:

    En ik maar denken dat die blauwe kont door die Postbankreclame kwam…

  12. Woudje says:

    Geeft geen licht: losse fitting ? => flauw door de warmte : )

Geef een reactie

