Webarchitect op volkskrantblog

Na de gewone bouwkundig architect kregen we al snel de tuinarchitect en de interieurarchitect. Met de komst van het internet kon de webarchitect natuurlijk niet uitblijven.

Jammer dat die functie al miljoenen jaren eerder reeds vervuld was.
Namelijk door de Tijgerspin (Argiope bruennichi).

Deze behoort tot de Wielwebspinnen of Argiopidae. De architectuur van hun web is min of meer rond, waarin sommige spinnen een zogenaamd stabilimentum maken. Dat is een zone met extra weefsel dat het web extra sterk moet maken.

En zoals je op de foto kunt zien weet de Tijgerspin net zoals zijn menselijke “soortgenoten” natuurlijk dat driehoekjes de ideale verstevigers zijn.

Mijn vrouw liep bijna door het web van dit lieverdje heen tijdens het fossielen zoeken in Frankrijk. Of ik maar even héél snel wou komen kijken. Volgens het boekje kan dit spinnenvrouwtje een lijf hebben van 15 mm, maar meer indien het lichaam is gevuld met eitjes.

Nou, volgens ons zat ze barstensvol met eitjes, wat een joekel !

16 Responses to Webarchitect op volkskrantblog

  1. Lelie says:

    Oh, mooi zeg 🙂
    Nooit eerder gezien.
    Hopefully, some day.

  2. Hetwatermannetje says:

    Je hebt oompje gevonden, en wat is oompje op zijn oude dag nieuwsgierig geworden naar de onderwerpen van zijn neef de bioloog. Hier leer je nog eens wat de natuur in binnen–en buitenland te bieden heeft.Trouwens de laatste tatra die ik kocht was echt van binnen met kunstleer bekleed maar ik heb er geen foto van….sorry…..groetjes Gerritje……

  3. Annet says:

    Ha je bent er weer. Wat een schitterende spin! Met interessante info!

  4. Theodora says:

    ik ben bang voor spinnen, maar deze vind ik toch wel erg mooi.

  5. De Kale Doperwt says:

    Kruisspinnen regeren hier, en dat zijn geen kleintjes! Er worden geen ramen gelapt, ze zien er erg mooi uit. Wespen hebben geen goed jaar, spinnen des te beter.

  6. K says:

    Ik dacht: een Bijenspin. Fout dus, maar tijgers hebben meer oranje dan dit geel.

  7. jacob hesseling says:

    mooie foto en dito verhaal doe je ook mee met zoiets voor vblog kalender zie mijn site

  8. Solvejg says:

    Wat een beauty!!

  9. Woudje says:

    Zowel jij als Lelie helpen me langzamerhand van mijn spinnenfobie af. Prachtig !

  10. kees smit says:

    Wat een koelbloedige vrouw heb jij. Toen wij met Anne-Marie eens door een tropische botanische tuin liepen, kwam ze bijna in een gigantisch spinnenweb terecht, en ze gàf me toch een gil!

  11. Erna says:

    JULG!! wat een monsteres :))

  12. Zwollywood says:

    Deze spinsoort heb ik vorige week in Dalfsen voor het eerst gezien en gefotografeerd.

  13. Ramirezi says:

    @Zwolly; leuk, als iedereen zijn waarnemingen gaat melden dan kunnnen we er een kaartje van maken….

  14. M.B. says:

    deze spin kwam ik gister tegen hier in mijn tuin….zag dat hij erg apart was maar heb hem hier buiten de poort op t grasveld gezet, nu lees ik pas dat hij zeldzaam is.

  15. Astrid says:


    Deze spin kwam ik tegen in frankrijk in 2008. Zij waggelde over de weg en heb haar toen mbv een stokje veilig in het groen gezet. Maar natuurlijk wel eerst wat plaatjes geschoten. Prachtige spin!

Geef een reactie

