Gedachtenloos klaarkomen


Nu is mijn dochter bepaald niet bang uitgevallen als het gaat om het oppakken van een beestje met haar blote handen. Maar deze Bidsprinkhaan (Mantis religiosa) was toch even iets te aggressief. Het kleine kopje volgde precies wat je deed en vervolgens kwam hij onstuitbaar op je af met zijn vervaarlijke met doornen bezette voorpoten.


Bidsprinkhanen hebben aan de binnenkant van de poten zogenaamde oogvlekken, zoals je mooi kunt zien op de foto hierboven. Die gebruiken ze om mee te dreigen. Aan de voorkant lijkt het diertje dan op een veel groter monster. Dit exemplaar is trouwens bruin, een kleur die sommige exemplaren ook kunnen hebben.


Ook de voortplanting gaat monsterlijk, vind ik als man tenminste. Misschien dat er vrouwelijke blogmonsters zijn die het wel vermakelijk vinden….
Het wijfje eet het mannetje namelijk tijdens te paring op, waarbij ze begint met het smakelijkste stukje, de kop.

Dat is pas echt het toppunt van gedachteloos klaarkomen….

28 Responses to Gedachtenloos klaarkomen

  1. Voordaan says:

    Hij is helemaal fantastisch, van kop tot teen. Die bidsprinkhaan dan he! Ze zijn er: sisters in crime. Voor mij gaat de zwarte weduwe nog steeds voorop in de rij, maar ik buig nederig het hoofd voor mevrouw bidsprinkhaan. Ik denk trouwens dat het mannetje een lichaamseigen verdoving produceert op het moment surpreme. Endorfine die door je lijf giert op het moment dat je klaarkomt. Je verlies je hoofd – wie wil dat niet – en je gaat rechtstreeks de hemel in. Om voor te bidden. ;-)))

  2. Zwollywood says:

    Ja Rami……ik zit wel eens te knabbelen, maar om nu een kop en lijf naar binnen te werken… dát zou me niet lukken weet ik wel zeker!

  3. coming soon says:

    We zeiden het vroeger al: 5 minuten onbedachtzaamheid..
    Hoe komt het toch dat mannen zich het dierenleed zo persoonlijk aantrekken. Begin over de castratie van de (gewezen) kater en menige stoere kerel ziet een beetje witjes om de neus.

  4. marlis says:

    ow! dit zijn echt heeele erge beesten

  5. Jezzebel says:

    Oh wow, jij kunt dat zo goed, mij met het smakelijkste stukje, de kop, je verhaal inzuigen. 🙂
    Thanks!

  6. Theodora says:

    hahahahaha,
    het zijn mooie maar enge beestjes.
    Het is wel wat je noemt een vluggertje. Althans, ik neem aan dat er niet een fantastisch voorspel aan vooraf gaat. Hap, slik, weg. Ach gut, tis ook wel zielig.

  7. niko says:

    Tjee wat staan er indrukwekkende foto’s op jou site/blog. Ik heb even rondgesneufeld, bijzondere insekten…wauw, wat een mooie bijzondere beestjes….kom vaker bij jouw snuffelen.
    p.s. en leerzaam ook…ik heb de ballen verstand van beestjes en natuur, behalve dan, dat ik er heel erg van geniet.

  8. francis says:

    Soms is het leven ee gruwelijke thriller
    en dan de titel
    Zoveel waarheid
    het is wel een heftig dier ja
    en bidden hoe doet ie dat???

  9. De Kale Doperwt says:

    Prrrrt, klaarkomen is net als goede muziek maken, gedachtenloos. Een moment van… ik heb alleen nog nooit de kop van de gitarist er bij op gevroten. Nu ik er over nadenk, was dat misschien wel het ultieme soloproject geweest.

  10. De Kale Doperwt says:

    Ik wordt trouwens telkens op de voorpagina geslingerd als ik een reaktie heb geplaatst, erg vervelend.
    Redaktie?

  11. De Kale Doperwt says:

    en weer…

  12. K says:

    Nou, ik zal wel verkeerd geïnformeerd zijn, maar ik heb gehoord dat in de dierenwereld de vrouwtjes niet klaarkomen Rami. Wat is nou waar? Kun je dat uitleggen.

  13. Jos Goedmakers says:

    De kop is er weer af in elk geval…

  14. app says:

    Dit beestje is wat mij betreft HET voorbeeld van hoe het niet moet. Maar het is ergens wel leuk ook.

  15. tempelman(martien) says:

    Klaar kom je en klaar ben je! Ik zie je mooie foto’s met o.a. fossielen. Ken je bijv. Winterswijk? Gotland? Veel te zien en te vinden.

  16. debby says:

    ’t schijnt dat de aanmaak van eitjes(?) erg veel proteïne vergt, dus is het het slimst deze gelijk tot je te nemen.
    » burp «

  17. Blauw Oog says:

    Drie keer raden waar de uitdrukking ‘lekker ding’ vandaan komt… 😉

  18. Vod says:

    Gruwelijk ritueel dit, je kunt het met recht monsterlijk noemen.

  19. Woudje says:

    Kijk, zoenen in zijn nek is nog tot daar aan toe, maar om nou meteen maar zijn hele hoofd eraf te bijten. Dat gaat mij persoonlijk wat te ver.
    Lijkt me ook helemaal niet smakelijk.
    Nee, dan een stuk uit zijn billen : )

  20. Ramirezi says:

    Ha, gezellige boel hierboven – gaat zeker weer over sex…
    @Francis; dieren bidden niet, het zal wel met zijn opvallende voorpoten te maken hebben. Trouwens je ziet het ook in zijn wetenschappelijke naam terug, religiosa, dat vind ik dan weer grappig.
    @Nico; snuffel maar lekker rond hoor !
    @K; weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik kan me haast niet voorstellen dat wij mensen de enigen zijn waarbij dat gebeurt bij de dames..
    @Tempelman; Winterswijk staat nog op de lijst bij ons….
    @Debby; precies, het mannetje levert niet alleen het zaad, maar ook het bouwmateriaal voor de jongen…

  21. Ramirezi says:

    @Woudje; van sommigen zie ik liever de billen dan de kop….

  22. K says:

    Nou zeg! Ben je biologieleraar en je denkt van niet. Ik weet zeker dat ik dit gelezen heb, maar weet helaas niet meer waar. Ik lees ook wel erg veel. Misschien is het waard om eens uit te zoeken?

  23. Ramirezi says:

    @K; ik zal het eens aan mijn collega vragen…

  24. K says:

    Geef je een reactie als er iets uit komt?

  25. Croisabel says:

    Crunch… crunch….
    hap…….slik! Doeii!

  26. Mephisto says:

    Wijs, al die links die je hebt ingebouwd!
    Mijn diversiteit aan mogelijke linkbaarheid is wat kleiner. Ik schrijf dan ook enkel over de mens.. :hmmpf: 🙂
    Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Bidsprinkhanen:
    "De nimfen vervellen 7 à 10 keer voordat het een imago wordt, dan leven bidsprinkhanen nog slechts enkele weken; na de eileg sterven ze." – dus nadat ze de mannetjes hebben opgegeten (wanneer ze de kans kregen) en hun eitjes hebben gelegd, leggen ze zelf het loodje. Lekkere wereld weer.Reactie is geredigeerd

  27. Ramirezi says:

    @Mephisto; ja, ja, lekker wereldje….

  28. Pingback: Het verschil tussen een Krekel en een Sprinkhaan « Ramirezi

Geef een reactie

