De urn van mijn schoonmoeder

Het was altijd zo’n aardige vrouw, mijn schoonmoeder.
Zorgzaam ook. Altijd bezig met spulletjes kopen voor bij ons in huis.
Want ons huis moest net zo volgepropt worden met antieke hebbedingetjes als haar eigen huis. Of we dat nu wilden of niet.

Vorige week vertrokken we na een bezoekje, maar ze kwam ons nog achterna rennen.
“Op de kop getikt op een rommelmarkt, ik zag ze al helemaal op jullie secretaire staan !”
Het waren twee onduidelijke bruine kelken met een vreemde deksel.
“Nee hè”, dacht ik, maar hield wijselijk mijn mond.

Thuis aangekomen werden ze door mijn vrouw op het beoogde meubelstuk geplaatst.
“Wat vind jij ervan ?”, vroeg ze.
“Waar dienen die rare dingen voor ?”
“Nergens voor, ze zijn gewoon voor de sier.”
“Het lijken net twee urnen.”
“Ach, welnee.”
“Kijk er eens in dan, misschien zit er nog as in.”

Toch maar even gekeken; helemaal leeg.
Het rook ook niet naar asbak.
“We zetten er alvast de namen van je ouders op”, opperde ik.
“Ach, doe niet zo gek…”
“Morbide hoor, urnen op de secretaire”, zaagde ik nog even door.
“Okee, ik geef ze wel terug aan mijn moeder”, besloot mijn vrouw.

Gisteren kwam schoonmoeder langs.
Ze was telefonisch al op de hoogte gebracht dat we het toch niet alles vonden.
En ze had helemaal niet moeilijk gedaan.
Dus de twee urntjes gingen gewoon mee, toen ze naar buiten liep.
In een plastic zakje.
Hoewel…
In de hal zag je haar twijfelen.
“Hier zouden ze mooi staan !”, riep ze ineens.
Voordat we het wisten stonden de twee urnen op het kastje in de hal.
Mijn vrouw, haar dochter, is weegschaal en twijfelde dus net iets te lang.

Toet toet, daar vertrokken ze al, schoonmoeder wild zwaaiend.
Het kastje in de hal achterlatend als een soort van altaartje voor twee dierbaren.

Vanochtend ontdekte mijn dochter, net terug uit Luxemburg, de twee gevallen.
“Gadver, wat zijn dat voor stomme dingen ?”
“En waarom staat de naam van Oma onderop die ene geschreven ?”

17 Responses to De urn van mijn schoonmoeder

  1. Jaap van Nieveld Goudriaen says:

    Ha! Betrapt! -))

  2. K says:

    Ik zou er plantjes in zetten. Als het toch moet blijven staan daar.

  3. lidy says:

    En dat zei je zeker met een uitgestreken gezicht haha!

  4. Jezzebel says:

    Kun je niet met je schoonmoeder een deal maken dat zij ze zo lang bewaart? :-)Reactie is geredigeerd

  5. niko says:

    ha ha :)))..leuk

  6. doranne says:

    je kan ze ook in de kast zetten,
    wat een grappig morbide verhaal

  7. Eline says:

    Ehmm… misschien zijn ze breekbaar?

  8. sjoukje says:

    Staat dat halkastje stevig?

  9. Marlis says:

    ik vind het wel mooie ‘reservetoiletrolhouders’ 🙂

  10. Renesmurf says:

    je kan ze altijd nog op tafel zetten als asbak!

  11. Frans Muthert says:

    De subtiele voorbereidingen van oma….

  12. ely says:

    Zet ze op marktplaat
    In de rubriek ‘Gebruikte Urnen’

  13. Ramirezi says:

    Bedankt voor de tips, nog even als aanvullende informatie – vandaag kwam mijn eigen moeder langs – die zag ze staan en vond ze suuuper. Zal wel de generatiekloof zijn…

  14. Daan Westerink says:

    Heerlijk toch, dat schoonmama nu al weet in welk potje ze later eindigen zal ;-)) jullie familie heeft humor (denk ik)

  15. Bep says:

    Heb je ze al eigen je eigen moeder gegeven???
    Misschien heeft ze een afspraak gemaakt met je schoonmoeder. Het blijft tenslotte ook in de familie.

Geef een reactie

