Zo stoned als een garnaal in de klas

“Oké, dus nu weten jullie dat het in brood zit, macaroni, rijst en zelfs in papier. Maar jullie hebben nog nooit echt zetmeel gezien of geroken.
Dus heb ik hier een bus met pure zetmeel.
Kijk eens even hoe het er uit ziet en ruik er eens aan.”

Stuk voor stuk verdwijnen er neuzen in de bus met zetmeel.
De één vindt het lekker, anderen roepen “béééh !”

Dan is Rico aan de beurt.
Rico heeft nogal moeite met lang stilzitten.
Hij vraagt iedere les of hij ‘even’ naar het toilet mag.
Dan blijft hij een kwartier lang weg.
“Dat vond ik niet ‘even’ Rico”, zeg je dan.
“Maar het was een grote boodschap, meneer”, zegt hij vervolgens met zijn trouwste hondenoogjes. Je gelooft hem maar, zelf ben je immers ook nooit zo vlot met die grote boodschappen…

Vervolgens hoor je in de docentenkamer dat hij een kwartier lang door de gangen van school heeft lopen rennen.
Dus boodschappen mag hij bij mij niet meer doen.

Maar goed; Rico werpt een blik in de bus zetmeel.
“Maar dat is wit poeder !”
“Hè, wit poeder ? Dan heb ik per ongeluk de bus cocaïne gepakt !”, roep ik verschrikt.
“Mag ik wat van dat poeder op mijn tafel meneer ?”, klinkt het bijna smekend.
“Tuurlijk Rico, alsjeblieft”.”

Rico pakt een papiertje en schuift zorgvuldig een lijntje.
Dan houdt hij met één vinger een neusgat dicht en snuif in één keer alle zetmeel naar binnen.
Tevreden kijkt hij om zich heen, met een witte neus, terwijl de klas niet meer bijkomt.

Hij gaat zitten wachten op het moment dat hij high wordt, maar zal al snel tot de conclusie komen dat hij geen verschil merkt.

Snap ik, hij is altijd al high.

14 Responses to Zo stoned als een garnaal in de klas

  1. Frans Muthert says:

    Hij is leuk Ramirezi.
    En ik zag dat m’n aanbeveling voor 3 telt.
    Mooi meegenomen. Toch?

  2. jeg synes says:

    toch wel een grappige jongen en grappige docent …

  3. moeder met hond says:

    Daar doe je het voor he, voor dat soort leerlingen.

  4. K says:

    Typisch, mijn ADHD-zoon heet ook zo. En zulke fratsen zou hij ook klaarkrijgen. Maar school is een gepasseerd station. Hij heeft een leraar, die hem op een erg kinderachtige manier pestte, in het gezicht geslagen. Kan best zijn dat jouw leerling wiet gaat roken op de WC. Drukke ventjes worden daar rustig van.

  5. Carin says:

    Uhhh…kan het zijn dat ik Rico ken???

  6. francis says:

    Ts hoe oud is hij
    is altijd stoned
    kost hoop geld
    enfin nuchter blijven maar…

  7. K says:

    Welke Rico bedoel je nu Carin?

  8. Ramirezi says:

    @K; vervelend van je zoon. Carin bedoeld trouwens ‘mijn’ Rico en niet de jouwe…
    Overigens gebruik ik nooit de echte naam van een leerling, maar mijn collega’s kunnen soms aan het beschreven gedrag zien wie bedoeld wordt…

  9. K says:

    Phelan maakte er een tijdje terug een blog over, omdat van der Hoeven vond dat de leraren nog wat bijscholing dienden te krijgen om ook moeilijkere leerlingen in het reguliere onderwijs te houden.
    Het vervelende is dat een leerling met een handicap niet alle soorten onderwijs kan volgen in het speciale onderwijs. Mijn zoon volgde al vanaf zijn 6e levensjaar speciaal onderwijs(ZMOK). Gezien zijn opmerkelijke gave voor de ICT-sector kwam op 17 jarige leeftijd het advies hierin verder te leren…..en dat kon enkel op een reguliere school, maar niet iedere leraar was daar accoord mee.

  10. Ramirezi says:

    @K; Op mijn school zijn we daar vrij ver in. In mijn klas stromen regelmatig leerlingen in vanuit het speciaal onderwijs. Vaak lopen ze een aantal maanden mee om te kijken of het gaat. Tot nu toe zijn de resultaten erg positief…

  11. Ramirezi says:

    Dat was ik echt…

  12. K says:

    Dat is heel mooi Rami.Het vereist wel een positieve houding van de leerkrachten, toch? Dat is wel wat anders als de leerling te kijk zetten op zijn handicap.

  13. tinkeltje says:

    Wat een ontroerend verhaal. Mooi geschreven, vooral je laatste twee zinnen. Hadden ze maar overal zulk soort leerkrachten.

  14. Croisabel says:

    Toch wel heftig, iemand die in het openbaar snuift.

Geef een reactie

