Ingrediënt voor heksenzalf


Paddenstoelen kunnen dankzij de aanwezigheid van een enorme schimmel in de bodem, in een hele korte tijd ontstaan. Dat was eeuwen geleden ook al zo.
Een boer kon destijds ’s avonds tevreden zijn bedstee in duiken en de volgende ochtend ineens een paddenstoel ontdekken voor zijn deur.


Bij gebrek aan kennis werden daar allerlei mystieke verklaringen aan gegeven. Zo dacht hij bijvoorbeeld dat de paddenstoel dienst deed als zetel voor de duivel, die in de gedaante van een pad op aarde kwam.


Padden waren immers weerzinwekkende, giftige en griezelige beesten.
Reden waarom ze volgens dezelfde boer in de brouwsels van magiërs en in heksenzalf werden verwerkt.

Mijn dochter had deze Gewone Pad (Bufo bufo) dus kunnen gebruiken om van haar jeugdpuistjes af te komen. Maarja, ze wou me weer eens niet geloven…

De andere padjes waren:
De Rugstreeppad
De Geelbuikvuurpad

12 Responses to Ingrediënt voor heksenzalf

  1. francis says:

    Bufo bufo
    schotterende foto’s
    mooi zo je dochter erachter
    en je verhaal
    vet aanbevolen Rami

  2. Joost says:

    Ik meen ooit eens ergens gelezen te hebben dat het grootste levende organisme op aarde een schimmel is van enige vierkante kilometers onder(in?) een bos in Canada.

  3. Daan says:

    Padden zijn onze huis- en tuindieren! In het voorjaar is de hele buurt bezig met de paddentrek: hoe krijgen we die beestje veilig de straat over.
    Mooi verhaal over de paddestoelen. Prachtig hoe ineens de bovisten tevoorschijn kwamen na die natte en ineens droge maand. Gek genoeg weet niemand wat je er mee kunt doen. Voetballen, dat is vaak het enige. Terwijl ze zo lekker zijn in een stoofpotje! Maar dat is natuurlijk heel erg eng! Net zo eng als vaders die zeggen;
    – dat je een pad moet kussen (straks staat die prins er!)
    – dat padden je van je jeugdpuisten af kunnen helpen (en dan staat die enge prins er weer)
    Groet!

  4. Annet says:

    Deze zomer kleine padjes in de tuin, oppassen soms! Een groterik zat in de moestuin en hield insektenwacht.
    Mystiek, mooi maar niet ten koste van……….leuk dat je dochter niet zo griezelt maar interesse heeft! Kennis is macht en ontgriezelt.

  5. Annet says:

    Mijn aanbevelingsknop werkt niet en kan GJB ook niet bereiken. Hou me aanbevolen voor hulp hoe dan ook.

  6. debby says:

    Hebben jullie ergens een cursus dierentemmer gevolgd? De padden en kikkers bij ons in de tuin laten zich niet zo gemakkelijk pakken. Laat staan dat ze zich zó laten fotograferen.
    Maar het is wel een scheetje… zou bijna geloven dat het een prins is…hihi

  7. Ramirezi says:

    @Daan; bij ons in Den Helder hebben we ook een behoorlijke paddentrek – ze worden door vrijwilligers elke ochtend netjes uit de emmers gevist en aan de overkant van de weg neergezet.
    @Debby; wij hebben de kinderen vanaf het eerste begin bijgebracht dat dieren niet eng of vies zijn, en twee van de drie zijn nu volleerd dierentemmer…

  8. Eline says:

    Je hebt een ontzettend leuk en leerzaam blog. Wat enge of vieze beesten betreft: daarin ga ik heel ver met je mee. Maar ik trek de grens bij dat parasietje van laatst 🙂

  9. Dr.D says:

    Padden hebben hun gifklieren meestal op hun rug.
    Beapaalde paddensoorten werden zeer populair
    omdat wanneer je ze optilde meteen hun gif afscheidde.
    Ze produceerden een gifstof die nog het meeste leek op LSD.
    Toen ontstond het ‘paddenlikken’…
    http://www.geocities.com/Area51/Labyrinth/9624/thetoad.html

  10. Isis says:

    Hm… heksenzalf wordt nog steeds gemaakt, maar ik heb er nooit een pad in zien verdwijnen. En dat spul is zéker niet bedoeld tegen puistjes. Kijk hier maar: http://www.heksenpad.nl/vliegzalf/ .
    groet!
    Is*

  11. Rapansnooi says:

    Ik heb elk jaar vele padden, groot en klein, op bezoek. Ik vind ze superschattig. Op zwoele zomeravonden, als de deur openstaat, ploppen ze gezellig mijn woonkamer binnen. Dan begroet ik ze vriendelijk, pak ze voorzichtig op, maak een babbeltje en breng ze naar de donkere vochtige omgeving van mijn minivijvertje.
    Echter, dit jaar heb ik nog geen pad gezien. Geen idee hoe dat komt en ik mis de kleine rakkers!
    Ook de egels lijken een andere habitat te hebben verkozen boven de mijne 😦

  12. paddenvriend says:

    Dze hele week al padden gevangen in huis. Vanavond DRIE achter elkaar, ben benieuwd of we morgen een nieuw record verbreken.

Geef een reactie

