Het probleem van acute hersenoverbelasting bij leerlingen

Welke docent kent niet de zuchtende opmerking van zijn leerlingen dat de boekentas zo zwaar is ?
En het standaard antwoord; ‘dat moet aan het eind van het jaar allemaal in je hoofd zitten ?’ Weer een gefrustreerde brugklasser erbij….

Maar goed; ik zou een serieus probleem aansnijden.
Die kennis die in je hoofd terecht moet komen, daar wil ik het namelijk nog even met je over hebben.

Je hebt vast wel eens gehoord van het tijdelijke of werkgeheugen en het permanente geheugen. Het idee van goed onderwijs is natuurlijk dat de kennis uiteindelijk in het permanente geheugen terecht komt en niet blijft hangen in het werkgeheugen.

Daar dragen we eerlijk gezegd als docenten niet altijd even consequent aan bij.
Zo geven we op verzoek van de leerlingen nogal eens vijf minuutjes de tijd ‘om het nog even door te kijken’ voordat de overhoring begint. Dan weet je zeker dat de kennis die je overhoort er de volgende dag waarschijnlijk niet meer zal zijn.

Maar bij leerlingen die alles kort van tevoren leren is een nieuw probleem opgetreden. Het tijdelijke geheugen heeft namelijk een beperkte capaciteit; er zit een maximum aan de hoeveelheid kennis die je in dit geheugen kunt opslaan.

Op iedere school treden er pieken op in de hoeveelheid overhoringen die er op een bepaald tijdstip gegeven worden. Eén zo’n piek is zeer nabij; die van de week vóór de herfstvakantie. Leerlingen die gewend zijn om alles kort van te voren te leren krijgen dan te maken met het probleem dat ze meer moeten leren dan opgeslagen kan worden in het permanente geheugen.
Omdat ze dat geheugen ook maar zeer beperkt hebben leren gebruiken is de hersenbrug tussen het tijdelijk en permanent geheugen niet getraind en dus zeer smal. En een smalle hersenbrug betekent dat er maar weinig data overgedragen kan worden per tijdseenheid.

De hersenbrug kan dan tijdens pieken in het aantal overhoringen overbelast raken, met verbijsterende fysische gevolgen. Er treedt een meetbare temperatuursverhoging op van de hersenbrug. Deze kan zelfs zo hoog zijn dat het omliggende hersenvocht aan de kook kan raken. Op dat moment is het meestal al te laat. De schedel gaat fungeren als snelkookpan. De herseneiwitten stollen en de druk loopt verder op. Uiteindelijk volgt een schedelexplosie, waarbij de schedel openbarst langs de fontanellen.

Alhoewel wij vorig jaar slechts drie leerlingen hebben gehad waarbij een schedelexplosie optrad, blijft het toch vervelend. Het geeft een hoop rommel in je lokaal en ook de ouders van de betreffende leerling willen nogal eens teleurgesteld reageren.

Advertenties

10 Responses to Het probleem van acute hersenoverbelasting bij leerlingen

  1. Marlis says:

    bruggenbouwen geblazen…

  2. Marlis says:

    mijn werkgeheugen kan niet eens onthouden dat je hier om de haverklap opnieuw moet inloggen…

  3. K says:

    ja, ik zou maar voortzichtig zijn met de werkdruk Rami. Steeds die troep moeten opruimen in het leslokaal!!

  4. Vod says:

    Ben ik blij dat ik leerlingen niet van te voren nog even de tijd geef om de stof door te kijken en dat ik geen overhoringen voor de week voor de herftsvakantie heb gepland.

  5. peter louter says:

    Verbazend, altijd gedacht dat leerlingen in staat waren een leraar/lerares een hersenoverbelasting te bezorgen.
    Moet ik uit het feit dat het omgekeerde tegenwoordig ook voorkomt concluderen dat het beter gaat met het onderwijs?

  6. Burro Holanda says:

    Gelukkig spelen steeds meer docenten goed in op de door jou aangekaarte problematiek.

  7. Rob says:

    Daarvoor dienen toch die douches in sommige lokalen?

  8. Francis says:

    oj oj oj joj
    Tja
    weten ze bij welke temperatuur
    de eiwitten stollen?

  9. gerritje says:

    Met enige verbazing het boven staande gelezen.Maar nu zeventig jaar later met een bolle kop vol info van div. scholen moet ik bekennen dat ik het meeste van mijn hele leven nooit nodig heb gehad. En toch de dir. van mijn eigen bedrijf geworden…….Ach jongens en meisjes ploeter maar lekker door, "Baat het niet…………"zo is het zei deze oude brombeer………

  10. Ramirezi says:

    @Gerritje; misschien zegt het iets over dat zo opgehemelde onderwijs van vroeger, dat je er niets meer mee gedaan hebt ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: