Zeemeeuwen bestaan niet

Het is een bekende bron van hilariteit onder vogelaars. Mensen die een zeemeeuw hebben gezien. Pak er maar eens een Petersons of Bruun’s vogelgids bij. Je zult er nooit een zeemeeuw in aantreffen. Wel allerlei soorten meeuwen, waaronder het beestje hierboven, dat ik vanmiddag tegenkwam. Het is een juveniele Zilvermeeuw (Larus argentatus).

Zilvermeeuwen hebben pas na een paar jaar een volwassen verenkleed. In de loop der jaren worden ze eigenlijk steeds witter.

Maar het allerleukste vind ik dat hij (of zij) een zwarte snavel heeft.

Terwijl volwassenen toch echt een gele snavel hebben met zo’n mooie rode punt.

Als ik aan de zee denk dan hoor ik in gedachten nooit het geruis van de golven. In de verte lijkt dat me iets te veel op een snelweg.

Nee, ik hoor Zilvermeeuwen.

Hoe dat klinkt ?
Dat ligt er maar net aan welke vogelgids je hebt.
Volgens Bruun’s klinkt het als “kliejauw” of een triomfantelijk kraaiend “kla-óów-kla-óów-kla-óów”.
Jammeren kan ook; “gè-gè-gè” of “ak-ak-ak”.
Bij Petersons klinkt ook het “klieauw”, maar er worden daarnaast ook verscheidene miauwende, blaffende en lachende geluiden gehoord.

Hoor jij de zee al ?

21 Responses to Zeemeeuwen bestaan niet

  1. peter louter says:

    Is zeemeeuw dan een verzamelnaam?

  2. Anna says:

    en hoe zit het dan met Jonathan de zeemeeuw? Jonathan the seagull?
    @ Peter, volgens de Van Dale is zeemeeuw inderdaad een verzamelnaam.

  3. Eline says:

    Mooie kop, ook. Prachtige foto’s!

  4. Bep says:

    Wij noemden eigenlijk alle meeuwen kokmeeuw. Maar dat is misschien ook wel een verzamelnaam voor alle meeuwen??
    Ik vind het altijd indrukwekkende beesten. Vooral die hele grote witten.
    Deze jongen zat van de zomer op het schuurtje.http://www.poesiealbumsite.com/kokmeeuw.jpgReactie is geredigeerd

  5. Marlis says:

    ja zeemeeuwen waren die grote en kokmeeuwen de kleintjes, die zaten gewoon in de stad op de lantarenpalen… hoe zit dat dan? Of líjken de meeuwen aan zee gewoon groter? 🙂

  6. Anna says:

    dus… hier ging iets fout sorry Ramirezi

  7. kees smit says:

    Ik kan hier als neerlandicus heel kwaad om worden. Gelukkig heeft Willem Wilmink een middeleeuws gedicht uit het Welsh doodgewoon vertaald als ‘De zeemeeuw’ (in ‘Lyrische lente’, 2000, p. 298)

  8. Ramirezi says:

    Zoek eens achterin een vogelgids naar zeemeeuw ? Niet te vinden. Van Dale heeft zich (denk ik, Kees) gewoon aangepast aan het woordgebruik van de niet-vogelaars. Maar waar zijn de landmeeuwen ?
    Misschien zijn dat de Stormmeeuwtjes, die zijn nog iets kleiner dan de Kok- of Kapmeeuw.(dames….)

  9. kees smit says:

    Rami, er is verschil tussen vaktaal en de algemene taal. Waar de landmeeuw is? Als er een koplamp is, heb je dan ook een staartlamp, en als je een achterlichtje hebt, is er dan ook een voorlicht? Bovendien schrijven we in de gewone taal namen van vogels niet met hoofdletters. Kijk, ik heb geen moeite met grapjes binnen een vakgroep over de domme ‘burgers’, maar het ontaardt gauw in het verwijt dat je stom bent als je het over zeemeeuwen hebt (of een stopcontact bijv.). Daarom, leve Willem Wilmink, die aanvoelde dat zeemeeuw een veel mooier woord is dan meeuw.

  10. Anna says:

    Ah, dit is ornithologen humor. Is wel verwarrend de correcte terminologie hanteren voor de dieren, als een Mus musculus geen mus is maar een muis 😉

  11. Ramirezi says:

    @Kees; was maar een grapje onder vogelaars, ‘domme burgers’ heb je mij niet horen zeggen hoor….

  12. debby says:

    Een poosje terug kreeg ik van papierleverancier Papyrus een brochure van hun nieuwste papiersoort op tafel. Het ging om Cyclus, gerecyceld papier, en op de voorzijde stond een panorama van de duinen en de zee. In de lucht stond slechts het woord LUISTER.
    Bij het openen van de brochure, met wederom zicht op alleen maar het panorama, werd een geluids-chip geactiveerd met het rollen van de branding en… het geschreeuw van meeuwen.
    Op de achterzijde (uiteraard) het commercieele verhaal omtrent hun nieuwste product, maar voor mij waren ze hun doel voorbij geschoten. Die zee! Dat geluid! Maar vooral die meeuwen!
    Af en toe pak ik hem nog eens, doe hem open maar sluit de ogen. En dan zit ik samen met de meeuwen weer aan zee.Reactie is geredigeerd

  13. Lucien Lefevere says:

    Ik zag op het strand vele groepen meeuwen op tamelijk grote afstand van elkaar. Ze keken allemaal in dezelfde richting. Is daar een verklaring voor? Met dank bij voorbaat. Groeten.

  14. Ramirezi says:

    Moeilijke Lucien. Misschien had het te maken met de windrichting ?

  15. Blew says:

    Ik denk dat Blew een Kleine Mantelmeeuw is, maar ik weet het niet he-le-maal zeker. Misschien verwijs ik in mijn volgende bijdrage naar dit blog. Zomaar een zeemeeuw klinkt wel een stuk beter dan alleen maar een mantelmeeuw ;-). Ik lees je blog vaak, ook al omdat ik jaren in Callantsoog heb gewoond en in Den Helder op school heb gezeten (Nieuwediep, 1973 – 1977), maar deze bijdrage heb ik gemist.

  16. Ramirezi says:

    Leuk Blew, ik heb op het Nieuwediep les gegeven (afgelopen 7 jaar dan, dus we hebben elkaar gemist…)Reactie is geredigeerd

  17. jose says:

    Hallo ik wilde graag weten hoe ik een verschil zie tussen een mannetjes of vrouwtjes juveniele Zilvermeeuw.Daar wij hier in Bakkum de zilvermeeuw met 3 jongen hebben heeft deze vraad me bezig gehouden.
    Groetjes Jose

  18. Maartje says:

    Ik kiekte deze vogel in de vijver in een naburige woonwijk en kon de naam in geen enkel vogelboekje vinden. Hoera nu weet ik hem.

  19. Ramirezi says:

    @Maartje; zo zie je maar weer…

  20. klaas@l says:

    Maar Delfzijl heeft er net 7 gekregen?
    Zie vandaag mijn blog.

Geef een reactie

