De kokkel

De kokkel (Cerastoderma edule) is één van mijn favoriete schelpen.
Lekker stevig en stoer met al die ribbels.
Op het strand zie je hem altijd als eerste liggen.
Door de invloed van het water en de wind ligt hij meestal met de bolle kant naar boven.
Maar als hij toch andersom ligt dan is het net een luxe badkuipje.

Je kunt ook mooi zien hoe oud hij is aan zijn jaarringen.
De binnenkant van de schelp is de helft van de plek waar het weekdiertje zelf heeft gewoond.
Dat is dus lekker glad afgewerkt.
Als je goed oplet zie je nog waar z’n sluitspieren hebben gezeten.

Op het strand vind je meestal fosiele schelpen.
Door hun lange verblijf in de bodem hebben ze allerlei verschillende kleuren gekregen. De één is er nog mooier door geworden dan de andere.

De kleur van een levende kokkel op het wad is crème wit.
Ook mooi.

Kokkel

18 Responses to De kokkel

  1. Marlis says:

    Lekker! 🙂

  2. K says:

    Zie ik kokkel denk ik: Molly Malone.

  3. Ramirezi says:

    Ha Marlis; de meeste Nederlanders zijn d’r niet zo gek op, spanjaarden des te meer…
    Tja K; ‘Cockles and Mussels’…

  4. ely de Waal says:

    Jammer dat de visserij op de kokkel verboden is in de waddenzee
    De zandplaten waar ze groeien en voorheen opgevist werden ,zijn inmiddels hard bezig te verschelpen
    Hele velden volgroeide kokkels sterven nu van ouderdom ,waarna de lege schelp blijft liggen en zo geen ruimte laat voor nieuwe broed
    Deze zomer ,toen het zo warm was ,hing er hier en daar een walm van rottende kokkels over sommige delen van de waddenzee
    Jammer

  5. Ramirezi says:

    Ik weet hoe je erover denkt Ely, zelf ben ik wel blij dat er geen kokkelvisserij meer is, omdat er ook schade optrad voor andere organismen. Maar daar zullen we het vast nooit over eens worden…

  6. Doortje says:

    dat van die kleuren wist ik niet. Dankje

  7. Thera says:

    Jaarringen? Leerzaam, bedankt!

  8. Daan says:

    Die sluitspier, waar zit die dan? Kijk, daar kan ik niet overheen lezen. En die jaarringen: ik dacht dat alleen bomen die hadden! Heerlijk, heb zin in het strand!

  9. Jerunda says:

    Weer wat geleerd!
    Moeten we dit ook onthouden voor het proefwerk?

  10. man met sombrero says:

    Mooi en leerzaam blogje!

  11. Bep says:

    Altijd leerzaam Ramirezi!!
    Kokkels heb ik nooit gegeten. Wel tot we misselijk werden alikruiken.
    Gingen we zoeken als de R in de maand was en dan met een zilveren dubbeltje koken.
    En dan met alle kinderen op de stoep voor het huis de alikruiken eten.
    Nu zou ik ze beslist niet meer moeten hebben.
    Maar dit kwam meteen weer boven bij het zien en lezen van je blog.http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.schmidtzeevis.nl/assets/images/Alikruiken.JPG&imgrefurl=http://www.schmidtzeevis.nl/html/alikruiken.html&h=271&w=300&sz=17&hl=nl&start=1&tbnid=c7QkVQKA8uukiM:&tbnh=105&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dalikruiken%26svnum%3D10%26hl%3Dnl%26lr%3D%26sa%3DGReactie is geredigeerd

  12. Ramirezi says:

    @Daan; Als je de bovenste foto bekijkt dan zie je bovenaan een ronde afdruk in het donkerbruine gedeelte. Daar zat de sluitspier. Aan de andere kant ook eentje. En de jaarring kun je mooi zien op de onderste foto, staat dwars op de ribbels…
    @Bep; Laat Marlis het maar niet horen, die lust alles…

  13. De Kale Doperwt says:

    Kijk, dit is nou een log naar mijn hart, ook in deze tijd het strand op. Dikke trui aan, jas, goeie schoenen en lopen. Kokkels zijn er altijd, de zee blijft mooi. Persoonlijk vind ik ze nog mooier in deze tijd van het jaar. Af en toe lekker ruig, geen overkill aan ingevet mensenvlees, een verademing.
    Mooie foto’s van mooie schelpen Rami, de stoere kokkel. Wat dat betreft vind ik Texel ook zo’n machtig eiland, als je rondom rijdt op de fiets vind je er overal andere soorten. Machtig mooi wat je dan op 1 dag tegen kan komen.
    Overeenkomst tussen de bioloog en de graficus, het oog voor detail?
    Groet van de Kale

  14. Ramirezi says:

    Ja Kale, allebei altijd met onze neus d’r bovenop !

  15. Daan says:

    He jongens, en nu weer even in gewone letters: wat een goeie uitleg Rami, zonder dat had het gissen geweest. Was even bang dat de ribbels jaarring waren! Slaap lekker, Daan

  16. Daan says:

    Doppie! Hoe is het met jou! (sorry Rami, moest even).

  17. Bep says:

    De letter R had ik in mijn reractie in vette letters gemaakt. Maar op de een of andere manier ging de rest van de reactie dus ook in vet. Nu blijf ik maar in alles weer gewoon.
    Wel is het blog mooi en duidelijk in uitleg. Ik kom vaak eens hier en steek er steeds wat van op.
    Maar ik denk ook dat degenen die op dit blog komen ook wel allemaal van de natuur houden.

  18. Ramirezi says:

    Je kunt gewoon langs Doppie gaan hoor Daan, d’r staat ’n link hier aan de zijkant –>
    En Bep – misschien kan ik nog een enkel zieltje erbij winnen….

Geef een reactie

