Pikorde in de klas

Vreemd genoeg denk ik bij het woord “pikorde” altijd eerst aan de hiërarchie in een bedrijf of op een afdeling. Of aan hoe collega’s met elkaar omgaan.
Terwijl het toch echt iets te maken heeft met kippen.

De hennen in het kippenhok die bovenaan de pikorde staan krijgen de beste plekjes bij de voer- en drinkbakken. Iedere hen heeft een unieke plaats in de hiërarchie, net zoiets als politici op de kieslijsten van de verschilende partijen.
Kortom, er is geen afdelingschef-hennetje met daaronder 20 kantoor-hennen. Je wordt als hennetje gewoon gepikt door iedereen die boven jou in de pikorde staat. Op je kop natuurlijk, want dat komt het lekkerste aan, maar nooit tot bloedens aan toe.

Waar komt de haan in dit alles te pas, vraag je je natuurlijk af. Dat is een mannetje, dus die zal wel bovenin de pikorde staan ? Dat is grappig vrouwonvriendelijk van je gedacht, want die haan heeft er eigenlijk niets mee te maken. De pikorde geldt puur onder de hennen. Vrouwen onder elkaar.
Als er een haan is, dan zal hij hooguit de hen onderaan de pikorde in bescherming nemen !

In de klas van een collega wordt er gepest.
Hij probeert uit te leggen dat er in iedere groep een bepaalde pikorde heerst.
Raimond reageert enthousiast; “nou dan win ik vast, want die van mij is het grootste !”
En Liesbeth zegt oprecht verbaasd; “dit is een mentorles hoor meneer, voortplanting krijgen we al bij biologie….”

Blijf binnen je eigen vakgebied collega….

Afbeelding van:Marit Otto

14 Responses to Pikorde in de klas

  1. Frans Muthert says:

    Het moet toch allemaal vakoverstijgend tegenwoordig, Ramirezi?

  2. Marlis says:

    whahaha 🙂 stelletje!
    Mooie plaat trouwens!

  3. Maria-Dolores says:

    waarschijnlijk heeft-ie nog geluk gehad dat ze hem niet uit zijn gaan leggen waar zijn plaats in de pikorde volgens hen is 🙂

  4. K says:

    Ik word hier op het Blog ook weleens Kip genoemd.
    Ik heb echter geen enkel idee waar ik in de pikorde sta. weet jij het Rami?

  5. Ramirezi says:

    @Frans; tuurlijk, maar voortplanting is eigenlijk te leuk om "weg te geven", snappie…
    @K; Met één letter kom je niet zo ver ben ik bang…maar van mij hoef je geen pik te verwachten..

  6. Bep says:

    Ja, wat de jeugd van tegenwoordig al heel vroeg leert daar hadden wij nog geen weet van toen we zo’n 16 jaar waren. Ik weet wel dat ik zo groen als gras was. Maar de tijden zijn veranderd. Hoewel wat er tegenwoordig via tv over je heen komt hoeft van mij nou ook niet altijd.

  7. Cor says:

    leuk stukje…..loopt die haan er in het kippenhok alleen maar als showbink bij…ik had een collega; zijn haan werd door de buurman doodgeslagen, vervolgens nam een van de kippen zijn rol over; en kraaide ’s morgens……kun jij je licht daar eens over laten schijnen

  8. Ramirezi says:

    @Cor; die kip was duidelijk in het verkeerde lichaam geboren…

  9. K says:

    Nou zeg; dat antwoord is dubbelzinnig!

  10. Jezzebel says:

    Ik houd niet erg van pikorde.
    Maar wat ben ik je dankbaar voor die link naar de site van Marit Otto.
    Dankjewel! 🙂

  11. Jaap van Nieveld Goudriaen says:

    Bij ons leven de honden in drie aparte roedels, met elk een eigen roedelleider. "Pikorde" (hiërarchie) is hier de gewoonste zaak van de wereld. Er is niet één hond gelijk aan de andere, de rangorde is er, en zo niet dan wordt de rangorde bepaald.
    Bij gebrek aan hiërarchie vullen de honden die zelf in. Kan jij mijn baas niet zijn? Dan moet ik jouw baas wel zijn.
    Honden hebben geen moeite met hiërarchie, zelfs niet met de laagste plaats in die hiërarchie. Mensen wel.

  12. jeg synes says:

    ehemmmm….wat een "snuggere" leerlingen..
    maar ik heb zo’n idee dat de zgn pikorde onder de vrouwen (lees meiden) een grotere rol speelt dan zeg pakweg 3 of 4 decennia geleden….of vergis ik me?!

  13. Ramirezi says:

    @Jeg synes; bij meisjes zit dat soort dingen veel meer onder de oppervlakte, veel subtielere manieren van pesten etc. dan bij de jongens. Of het vroeger anders was ? Durf ik niet te zeggen…

  14. Croisabel says:

    🙂 Echt?
    Ik had eens een parkietje en het idee dat die eenzaam was. Dus kocht ik er eentje bij. Dat pikorde ook geldt bij die beesten bleek al direct, het jonkie moest het continu ontgelden bij de ‘opa’, en werd regelmatig met de snavel op de kop gepikt… gemeen, wel! Het kleintje zocht warmte en gezelschap. Pikorde in de klas heb ik ook zeker meegemaakt. Een soort natuurlijk iets, en toch ook zo wreed.

Geef een reactie

