De Sint komt te laat

Daar komt de Sint de docentenkamer in.
De goede observator herkent er de docent duits in.
De goedheiligman is een rol die hem goed past, met zijn mooie zware stem.
Ik verdenk hem er wel van dat hij gewoon ook eens een keertje iemand wil zijn met haar op zijn hoofd. Maar goed dat kun je ‘m natuurlijk niet kwalijk nemen, met zijn kale biljartbal.

Maar goed, de Sint komt om zaken te doen. Straks maakt hij een rondje langs de klassen en hij wil graag wat namen hebben voor in zijn grote boek.
“Heeft u nog kandidaten voor het grote boek van de Sint, meneer Ramirezi ?”, vraagt hij deftig.
“Nou, eigenlijk heb ik wel een naam Sint; Nidesh.”
“Oh ja, die kent de Sint wel.”

Nidesh is een mentorkind van mij. Prima jongen, maar met een gave om zichzelf altijd in de problemen te helpen. Die problemen worden vooral veroorzaakt door zijn verbale incontinentie; hij kan gewoon in geen enkele situatie zijn mond dichthouden.

Dat kan wel eens lastig zijn in de klas.
Of op het schoolplein.
Anders wel in de gangen.
Binnen een week kende de hele school hem.
Nidesh moet zijn gedrag proberen aan te passen.
“Misschien kunt u hem even toespreken of in de zak stoppen ?”, vraag ik beleefd. De Sint zal er voor zorgen.

Een half uurtje later is in mijn klas het feestje in volle gang.
We hebben kleine kadootjes voor elkaar gekocht, die je nu kunt winnen in de bingo. De radio staat aan en één van de leerlingen heeft de leiding over de bingo. Iedereen is voorzien van een frisje en speculaas.

Dan zwaait de deur open; de Sint, met vier zwarte Pieten.
Tot mijn verbazing gaat de klas zelfs een sinterklaasliedje voor hem zingen, lang geleden dat ik een klas had die dat op kon brengen.
De Sint maakt een praatje en dan komt het moment.
Gewichtig haalt hij het grote boek tevoorschijn.

“In het grote boek staat dat het prima gaat met deze klas…”, buldert hij.
“Er is eigenlijk maar één jongen die de Sint even moet spreken….”
“En misschien in de zak moet stoppen……”
“En die jongen, dat is Nidesh.”

Dan moet ik toch ingrijpen.
“Sorry Sint, maar Nidesh is net een kwartier geleden geschorst, wegens een vechtpartij in de pauze.”

De Sint snapt het.
“Zo ziet u maar, meneer Ramirezi, het grote boek had dus duidelijk gelijk !”

Knap hoor….

20 Responses to De Sint komt te laat

  1. app says:

    Jammer, wie weet had die jongen een mooie stem en luisterde hij wel naar goede raad van de alwetende Sint…

  2. Beus says:

    Misschien kan de kerstman het verhaal afmaken binnenkort.

  3. Cor says:

    ja dat boek van Sinterklaas….soms heb ik het idee dat het een soort Enkhuizer Alamanak is, maar je hebt ook meer Grote Boeken die door elke heiloige weer anders worden gebruikt en uitgelegd

  4. Flaxorca says:

    Vraag mij af of er mogelijkheid is om namen uit het boek te laten verdwijnen… Dan zou ik misschien weer eens wat krijgen dit jaar… Toch had sint moeten weten dat de vogel al weer gevlogen was, hij is per slot van rekening GoedHeiligMan…

  5. K says:

    Stigmatisering; dat is het. Schorsen bij een feestje, zeg! Slap.

  6. Eline says:

    Het is maar goed dat Sint nep is. The man who knew too much…Reactie is geredigeerd

  7. Frans Muthert says:

    Komt me verdomd bekend voor, Ramirezi!

  8. Klaas says:

    Sinterklaas is een toffe peer, maar die wichtigmacherei met dat boek, daar heb ik nooit aan geloofd…

  9. fravapa says:

    O, kom ereens kijken…
    en weg was tie

  10. K says:

    Als dit Sinterklaas is ben ik de Paus!

  11. Maria-Dolores says:

    en Nidesh ondertussen maar vechten met dat andere jongetje dat ook geschorst is, daar merkt Sinterklaas weer eens niks van…

  12. prlwytskovsky says:

    Is hier sprake van boze opzet om aan de zak te ontsnappen?

  13. Marlis says:

    geschorst by the bell 🙂

  14. ceesincambodja says:

    Ramirezi, de sluwe vos op de foto is een hulpsint die zijn haren maar nog niet zijn streken heeft verloren?
    Goed geschreven trouwens.

  15. Nidesh says:

    Ze spannen allemaal tegen me samen. Allemaal afgesproken werk. En die gozer hierboven is geen eens Sinterklaas. Heb niet eens een baard. Jullie kunnen me wat.

  16. De Kale Doperwt says:

    @Nidesh
    Deze Sint heeft een scheerapparaat in zijn schoen gekregen 😉

  17. Woudje says:

    Jemig Rami, wist niet dat de Sint , naast daken belopen met een paard, ook al Char-power had : )

  18. Croisabel says:

    Het was toch leuk geweest als we die jongen met zijn verbale incontinentie wat tegen de Sint hadden horen uitflappen… ha ha ha!

Geef een reactie

