Koolstofdioxide met worst

Het klasje dat voor me zit is niet zo van het vele lezen.
Als ze al iets vanzelf gaan lezen dan gaat het waarschijnlijk over voortplanting en zeker niet over verbranding en ademhaling, zoals nu.

Koolstofdioxide is een lastig woord. CO2 ook. Ik gebruik voor deze kids dus liever het synoniem koolzuurgas.

We hebben wat proefjes gedaan met waxinelichtjes en helder kalkwater in een potje. Het kalkwater is troebel geworden, dus hebben we aangetoond dat er koolzuurgas is vrijgekomen.
Dacht ik.

Nu is het tijd om de bevindingen in het werkboek te schrijven. De leerlingen gaan aan het werk. Janneke zit helemaal achterin en komt er niet uit. De rest van haar groepje weet het ook niet echt. Dus ik ga maar even bij ze buurten.

“Meneer, ik snap er echt hélemaal niks van.”
“Wat precies snap je niet Janneke ?”
“Nou van die kaars, wat is nou de brandstof ? Zuurstof toch ?”
“Wat verdwijnt er als je een kaars aansteekt ?”
“Oh ja, kaarsvet !”
“Zie je wel dat je het weet.”

“Maar er komt ook nog een gas vrij…”
“Dat is dat gas dat we net hebben aangetoond in het proefje, weet je nog ?”
“Kaarsvet ?”
“Nee, kaarsvet is toch geen gas ? Die bubbeltjes in de cola, daar moet je aan denken.”
“Oh ja, koolgas !”
“Bijna…..”
“Euh, gaszuur !”
“Je bent er bijna, die woorden zijn allebei een beetje goed..”

Gelukkig, ze is er uit.
“Zuurkool !”

11 Responses to Koolstofdioxide met worst

  1. Marlis says:

    Janneke komt er wel. Ik eet vanavond ook lekker zuurgas met worst 🙂

  2. Oliphant says:

    Kennen ze zuurkool? Leuk, maar soms vermoeiend, deze problematiek.

  3. Cor says:

    je bent toch een echte geduldige klasbak eh….klasman

  4. K says:

    Laten we het dan maar op ceeootwee houden.

  5. Marcus says:

    haha. Dat zei ik juist vijfentwintig jaar geleden steeds tegen mijn scheikundeleraar om ‘m te pesten.

  6. viktor loman says:

    hoe hou je het vol
    viktorrené

  7. Anna says:

    oooh hij is lief, zuurkool, daar moet je extra punten voor krijgen ;-))

  8. Flaxorca says:

    Ook zuurkool is biologie/scheikunde :-P.

  9. Ramirezi says:

    @Victor; juist deze leerlingen maken voor mij de hele dag weer goed.

  10. Je broertje says:

    Hoi Arno,
    Eindelijk weer eens de mogelijkheid om je blog te bekijken. Ziet er nog steeds leuk uit! De groeten vanuit Pearl Harbor, Hawaii
    Je broertje

  11. Eline says:

    Hahaha! (hahaha) hij is weer goed!
    Ik moet bekennen dat ik een 1 voor voortplanting had op de middelbare school (maar geen zorgen, heb het later ingehaald hoor). Je was trouwens weer lekker bezig gisteravond op mijn blog… 😉

Geef een reactie

