Trappelend van ongeduld

Daar stond ze weer.
Bijna helemaal in het wit, vlak langs de weg.
Het leek wel of ze stond te steppen.
Dacht ik eerst.

Later bedacht ik; dat trappelen moet natuurlijk klinken als de regen.
Daar komen de regenwormen van omhoog.
Bang om te verdrinken.
Slimme meeuw.

Maar regenwormen hebben helemaal geen longen.
Zelfs onder water blijven ze maandenlang in leven.
Dus dat kon het niet zijn.

Waar zijn die beestjes dan zo bang voor ?
Ik probeerde me te verplaatsen in de gedachtewereld van een regenworm.
En langzaam verdween ik onder de oppervlakte.

Even later glijd ik door een ruime onderaardse gang.
Afwisselend span ik de ring- en lengtespieren in mijn lange lichaam.

Opeens voel ik de aarde trillen.
Dan gestamp en gesnuif in de verte.
Ik schrik.

Andere wormen beginnen te roepen “Pas op, pas op! Hij komt !”
Allerlei spinnen rennen ineens langs me heen.
Wormen boren zich uit hun gangen en proberen naar boven te vluchten.
En intussen wordt het rumoer luider.
Een warme stinkende walm golft door de tunnel.
“Hij komt, hij komt; de Grote Graver, de Heer van de Tunnels, de Fluwelen Jager !”
Ik probeer nog weg te komen maar het is te laat.
Twee onbehouwen schoppen van handen grijpen me vast.

Een snuivende stem zegt gulzig; “Wat maken jullie wormen je toch altijd onmogelijk vuil.”
“Waar is dat goed voor ?”
De grote handen halen de zandkorrels van mijn lichaam.
En dan: HAP !

Het laatste dat ik nog dacht was; “natuurlijk; een mol !”

Laatste stukje vrij naar een mooi fragment uit “ogen op steeltjes” van Jan Wartena.

8 Responses to Trappelend van ongeduld

  1. Maria-Dolores says:

    jee, wat een prachtig verhaal. wel jammer dat het zo verdrietig afloopt… in ieder geval voor één van de personages…

  2. Flaxorca says:

    Het zal je hobby maar wezen…

  3. Eline says:

    Ik hou ervan hoe jij iets moois kunt laten zien in wat de meeste mensen maar vies vinden. Dank je wel.

  4. Ramirezi says:

    @Eline; mensen die veel dingen vies vinden komen denk ik niet zo snel in de biologie terecht…
    Trouwens; regenwormen schijnen dus het geluid van meeuwengetrappel op te vatten als een mol die eraan komt – als ik mijn verhaaltje teruglees denk ik; zou dat nu eigenlijk wel duidelijk zijn ?

  5. viktor loman says:

    Maar o wonder,de hap met de schop van boer biet was dodelijk voor de mol,gelijk in twee, en de worm kwam met de schrik vrij en schreef meteen deze ijselijke ervaringen van zich af: het begin van een grootse litteraire carriere. We zijn allemaal erg blij dat de worm het overleefde, anders hadden we al dat moois moeten missen.
    viktorrené

  6. Phelan says:

    @ Ramirezi,
    Die wormen zijn niet bang: die komen toch naar boven omdat ze denken dat het regent en zeker als de grond te droog wordt…typisch regenwormen… 😉
    Maar ik zou ook naar boven komen als er zo’n witte vrouw staat te trappelen.Reactie is geredigeerd

  7. Marlis says:

    en het jutteren met een riek in de grond, wat vissers doen… waar verwarren die wormsels dát mee? 🙂

  8. Ramirezi says:

    @Marlis; jutteren ? Bij ons denken ze dan aan spullen van het strand meenemen…

Geef een reactie

