Warm welkom

Zojuist fietste ik vanuit school terug naar J’dorp.
Een half uurtje lekker uitwaaien en zowaar; het begint een beetje te winteren.
Wel kreeg ik koude handen, want op handschoenen weer had ik nog niet gerekend. Dus steeds maar even wisselen; dan weer links het stuur vasthouden, dan weer rechts. De andere hand ging in mijn jaszak. Die knuistjes moeten denk ik weer even wennen, tussen mijn knokkels gaat er iets zeer doen van de kou….

Vreemd, vlak voor J’dorp hangt er een dichte mist over het fietspad.
Maar het is geen normale mist, dit is damp die van een mesthoop pal naast het fietspad afkomt. Ik rij er in; het voelt heerlijk warm aan. Het doet me denken aan een Turks stoombad, maar dan zonder eucalyptus.

Grappig, midden in de dampende hoop poep staat trots een grote glimmende chromen thermometer. De boer wil natuurlijk zeker weten dat de bacteriën het niet al te warm maken. De temperatuur binnen in een mesthoop kan oplopen tot wel 70 graden Celcius.

Lekker warm, bedenk ik.
Even wil ik stoppen om mijn koude handen in de hoop te steken.
Dan trap ik toch maar door; ik ben bijna thuis.

13 Responses to Warm welkom

  1. kees smit says:

    Waar jij een mesthoop al niet mee associeert! Lachen hoor. (En dit is toch Ingres, hè?)Reactie is geredigeerd

  2. Anna says:

    poepstoom
    Zinnen Verzetten zal iets beters voor je verzinnen Ramirezi 😉
    en? hoe was the day after?

  3. K says:

    je krijgt toch alweer warme handen als je zo’n schoon plaatje ziet, of niet Rami?

  4. Marlis says:

    komt ineens een liefdeslied in mij op: jij bent de Eucalyptus op mijn me-hest hoooop (merci!) 🙂

  5. Kumari says:

    pffffff 😉

  6. Ramirezi says:

    @Kees; Voor de volledigheid – Ingres, Jean-Auguste-Dominique; The Turkish Bath 1862 (100 Kb); Oil on canvas on wood, Diameter 108 cm (42 1/2"); Musee du Louvre, Paris
    @Anna; op school bijna niemand erover gehoord, behalve degenen die er al van wisten. Wel leuke reacties gehad over de mail van mensen die eigenlijk niet eens wisten wat een blog was.
    @K; Ja wat zijn ze lekker schoon hè ?
    @Marlis; vader abraham ?

  7. Canina says:

    Hmmm… lekker warm!
    En rook die hoop ook zo lekker?
    (Serieus hoor, ik vind (koeien)mest echt lekker ruiken. Vreemd, ik weet het… 😛

  8. debby says:

    jaja, warme handjes, Dop heeft ooit een collega gehad die daar ook zo dol op was.
    Toen Dop in een zeefdrukkerij werkte, hadden ze daar een schoonmaakmiddel om films uit de zeeframen te wassen. Preganpasta, een chemisch goedje, en zeer effectief. Zelfs ingekoekte en opgedroogde inkt verdween als sneeuw voor de zon. Het zag eruit als appelmoes dus zo werd dat ook gemakshalve genoemd.
    Nou liep daar een drukker in het rond die op het brommertje naar het werk kwam. In de winter had die knul een nogal ongezonde gewoonte; hij stak doodgemoederd zijn handen in de appelmoes, trok dan vlug zijn handschoenen aan en sprong op zijn brommer naar huis. Op de vraag van zijn collega’s of ie niet goed bij zijn hoofd was, antwoorde hij dat ie op die manier met lekkere warme handen thuis kwam.
    Gelukkig is het middel aan het eind van de jaren tachtig uit de handel genomen. Dan kun je maar beter je handen in de stront steken ;-)))

  9. niko says:

    Ja Ramerezi, het zijn de kleine dingen die het doen in het leven! Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd. Maar warm poeplucht…..

  10. Ramirezi says:

    @Debby; Gelukkig dat Dop dat niet deed, dan had hij vast niet zo mooi piano meer gespeeld…
    @Niko; Boeren roepen allemaal dat het puur natuur is….

  11. Partout says:

    Ik vind de foto van de mesthoop erg geslaagd

  12. doranne says:

    ja ik zou ook doorfietsen met zo’n harem thuis

  13. Cor says:

    van die hoge poeptemperatuur wist ik wel( nat hooi kan ook zo heet worden)…het zijn de kleine dingen; een verhaaltje over een mesthoop; je moet er maar op komen

Geef een reactie

