Het Zaagje

De zee zit vol met gereedschap. Vooral zagen zijn populair, zoals je weet een stuk gereedschap met een scherp getand metalen blad dat gemaakt is om een hard voorwerp in twee delen te scheiden.

Zo hebben we bijvoorbeeld de Zaaghaaien (Pristiophoriformes), herkenbaar aan hun lange en zaag-achtige snuit. Of de Zagers (Nereis diversicolor), ook wel bekend als Zeeduizendpoten. Deze beestjes zijn geliefd bij zeevissers als aas en met wat fantasie zou je de vele pootjes als zaagtanden kunnen zien.

Maar helaas kwam ik vandaag geen Zaaghaai tegen. Wel het Zaagje (Donax vittatus). Een tweekleppig weekdiertje met een mooi gekarteld randje. Daar kun je zo lekker met je nagel langs raspen. Leeft in wat dieper water, je kunt ze vinden tot een meter of vijfentwintig.

Het leuke van dit diertje is dat hij zich voortbeweegt in de bodem, als een soort van onderwater mol. Hij zaagt zich dus eigenlijk door het zand heen.

Normale zagen worden daar bot van…

16 Responses to Het Zaagje

  1. Annelies says:

    Leerzaam !
    Hier in Vlaanderen heb je ook zagers, maar dat is weer een andere diersoort…

  2. K says:

    Het is toch een normaal zaagje? Zo zie je dat wij alles uit de natuur na-apen.

  3. Maria-Dolores says:

    hihi, aparte kerstavondblog :-).
    wel mooi en leerzaam natuurlijk…
    ciaoReactie is geredigeerd

  4. Ramirezi says:

    @Maria-Dolores; ’t wordt zo eenzijdig joh, alleen maar kerstblogjes.

  5. kees smit says:

    Toevallig stond er zaterdag in de NRC een mol, die onder water kon ruiken, heel bijzonder.
    Prettige kerstdagen, Rami, hang ze aan de kerstboom!

  6. Beus says:

    Dit zijn dus biologisch verantwoorde zagen.

  7. Henk says:

    Ziet er redelijk ‘veilig’ uit. Hier zul je de boel niet mee opblazen.
    Groeten, Henk.

  8. Eline says:

    Waar had je die zaaghaai tegen willen komen, dan?

  9. Kumari says:

    Hmm hoe groeit zo’n schelp nou precies?
    Die kleuren zijn toch afhankelijk van de voeiding in de bodem/gebied waar de schelp zich bevindt?

  10. Annet says:

    Whow het is allemaal zo schitterend, ik heb zo genoten van Blue Planet van David Attenbourough op de BBC. Het heette misschien anders maar het is al laat……….

  11. Annet says:

    Leuk van Kees van die mol!:>))))))

  12. man met sombrero says:

    Heel dom van me, maar ik zag onlangs op tv voor het eerst een schelpdiertje zwemmen. Wist niet eens dat ze dat konden. Was zeer vertederend, want met hoog Calimero-gehalte. Nu weet ik weer hoe die mooie mossel in mijn documenten is gekomen; die heb ik bij jou gedownload. Keep up the good work!

  13. Maria-Dolores says:

    @Rami,
    :-)))
    zelf vind ik kerst juist een prachtige gelegenheid voor sentimentele en andere blogjes die ik anders niet goed durf te plaatsen.
    ciao

  14. Flaxorca says:

    Een week te laat maar toch nog even gefeliciteerd met je papieren publicatie! De foto’s zijn mooi.
    Zelf heb ik ooit nog eens wat gedaan met migrerende Macoma baltica en mogelijke predator Nereis diversicolor. Macoma heet in het Nederlands overigens Nonnetje en is saai genoeg een van de meest voorkomende schelpdieren in Nederland… Het zaagje is eigenlijk veel mooier!

  15. Broertje says:

    Ha familie, leuk stukje over die zaagjes. Hier in Australie hebben ze andere zaagjes in de zee. Met grote witte tanden. Vandaag 2e kerstdag toch maar even een internetcafe opgezocht om je blog te checken. Groeten daar en 1 kalkoen maakt nog geen zomer. Broertje

  16. Ramirezi says:

    @Kees; die NRC-mol krijg ik straks van de buren, ben benieuwd…
    @Eline; in mijn gereedschapskist natuurlijk…
    @Kumari; de bodem speelt mee, maar vaak pas als ze fossiel erg lang begraven zijn geweest. Levende kokkels zijn wit; die op het strand met een kleurtje hebben dat gekregen door de bodemlaag waar ze jaren in hebben gezeten…
    @Man met Sombrero; leuk dat je mijn foto’s gebruikt – daar zijn ze voor bedoeld…
    Flaxorca; Voor de vorm kiezen we het zaagje, maar de kleuren – dan is voor mij toch echt het nonnetje de winnaar…
    @Broertje; Ja, je loopt iets voor broer, hier begint de tweede kerstdag pas net. We mailen…

Geef een reactie

