De perfectie van een konijnenkeutel

Gisteren kwam ik ‘m tegen; het perfecte uitwerpsel. Een konijnenkeutel op een bedje van mos. Alleen de vorm is al bijzonder; hoe krijgt het darmkanaal van zo’n konijn het voor elkaar om die perfect ronde vorm te produceren ? Heeft hij soms een knikkerbaan daarbinnen ? Het zal iets met de voedselkeuze en een grote blindedarm te maken hebben; ook hazen en herten keutelen wat af. Die eten ook vooral eiwitrijke en lichtverteerbare plantendelen. Alleen zijn hazenkeutels tweemaal zo groot. Een goeie konijnenkeutel is ongeveer 10 millimeter in doorsnede.

Nu zul je zeggen waarom keutelen koeien dan niet ? Of waarom hebben konijnen geen vlaaien ? Tja, het was in ieder geval lastig om het complete darmkanaal van de koe in het konijn te passen. De koe is natuurlijk een herkauwer met voormagen. Dat is nodig om de voedingsstoffen uit het moeilijk verteerbare plantenmateriaal op te kunnen nemen. Het konijn heeft geen voormagen, maar wel een ander trucje; hij eet zijn eigen keutels. Zo kan hij af met een eenvoudiger darmkanaaltje. Zonder deze coprofagie (kopros = ontlasting en phagein = eten) zou het konijn binnen drie weken sterven. Dat een koe dat niet nodig heeft is maar goed ook, het zou geen gezicht zijn met die koeienvlaaien.

De eerste keutelronde vindt meestal s’ nachts en in de vroege morgen plaats in het konijnenhol; deze keutels zijn iets kleiner, zacht en glimmend donkergroen van kleur. In de veiligheid van zijn hol kan het konijn deze op zijn gemak verorberen. Vaak rechtstreeks uit de anus. Lekker warm. Deze keutels bevatten nog veel vitamine B en eiwitten.

De tweede keutelronde is buiten het hol, vaak op vaste plaatsen. Niet omdat het konijn zo netjes en zindelijk is, maar omdat de keutels ook een rol spelen in het markeren van het territorium. Deze keutels zijn harder en donkerbruin tot bruingeel van kleur, ze worden lichter van kleur naarmate ze langer liggen. Een konijn poept per dag maar liefst 350 keuteltjes.

Konijnenkeutels zijn ook ideaal als meststof voor de tuin. Ze bevatten het hoogste gehalte aan stikstof van alle soorten natuurlijke mest. Bovendien hoef je niet bang te zijn voor verbranding van je planten, omdat konijnenkeutels al voldoende verteerd zijn.

Zo’n mooie en smakelijke vorm uit de natuur moest uiteraard door de mens worden gebruikt om model te staan voor snoepjes. Er zijn op het internet Rabbit Droppings te koop; “Chocolate Truffle Drops, in Milk Chocolate”.

Kijk dat had ik dus niet gedaan; ‘droppings’ horen van drop te zijn gemaakt.

11 Responses to De perfectie van een konijnenkeutel

  1. Marlis says:

    hm, ik zie toch meer in de vijg 🙂

  2. Cor says:

    mijn god wat een gekeutel; ik heb konijnen gehad;ik wist niet dat ze dat allemaal in zich hadden….mooi Ramirezi. mijn dag is weer goed;daar kan ik wat mee!!!!:-)))

  3. Flaxorca says:

    Beroepsdeformatie?
    Wij aten vroeger konijnenkeutels, dat waren van die harde salmiak droppings. Koeien eten misschien niet hun vlaaien, maar herkauwen wel hun eigen kots…

  4. asdale says:

    IK vond biologieles vroeger al een leuk vak. Dank!

  5. K says:

    Interessant en dat mos is werkelijk prachtig!

  6. Anna says:

    heh Ramirezi ben je ook scatoloog 😉 ?
    mooie foto met die mosjes, maar als Marlis zegt dat het een vijg is…Reactie is geredigeerd

  7. Francis says:

    dit is mooi onderwija
    aanschouwend
    je leest de titel en je wilt weten hoe het er uitziet
    en dan
    ook nog dit verhaal erbij
    dank ik kijk nooit meer hetzelfde naar
    een konijnenkeutel
    en ik hoef ook geen log meer te schrijven
    deze is zo mooi
    dank

  8. Jerunda says:

    Erg boeiend!
    Ik ken iemand die ooit gemalen konijnenkeutels aan een ander heeft weten te verkopen als drugs. Heel toepasselijk had hij het ‘rabbit’ genoemd.

  9. Sanne says:

    Zo heeft iedereen zijn bezigheden. Levert weer een leuke bijdrage aan je weblog op.

  10. Ramirezi says:

    @Anna; Oei, dat moeilijke woord moest ik even googlen. Had ik beter niet kunnen doen….
    @De rest;Gelukkig ik vroeg me al af of iemand mijn enthousiasme zou delen….

Geef een reactie

