Knarsend door de maaltijd heen

“Hoe waren de bietjes van de tuin ?”, vraagt schoonmoeder belangstellend.
“Oh, heerlijk zoet”, antwoord mijn vrouw.
Hoogste tijd om in te grijpen. Natuurlijk is het lief dat wij mogen mee-eten uit de volkstuin van schoonpa. Nog mooier; meestal wordt de groente al kant en klaar schoongemaakt en in diepgevroren porties aangeleverd. Dus je hebt er vrijwel geen werk aan. Beter kan gewoon niet.
Maar volgens mij is het de bedoeling dat je ván de tuin eet en niet dat je de tuin zelf ook mee naar binnen werkt.
“Alleen knarste het een beetje erg…”, probeer ik voorzichtig.
“Och, zand schuurt de maag !”, schoonma heeft de oorlog meegemaakt.
“Het waren maar een paar zanderige hapjes hoor..”, vergoeilijkt mijn vrouw.
“Ja, alleen maar de eerste tot en met de laatste…”, daar was ik weer.

Schoonpa zelf is nu ook wakker geschrokken; het gaat over zijn tuin.
Ik verdenk hem ervan gewoon alle groenten ongewassen in het kokende water te gooien en vervolgens in plastic zakjes te proppen.
Ondertussen is er ook een lichtje opgegaan bij schoonmoeders.
“Weet je nog dat we die pissenbedden zaten te eten ?”, vraagt ze haar man.
“En die keer met al die bladluizen ? Oh, dat was erg !”
Schoonpa houdt zich van de domme. Hij weet er niets meer van en zit ongelovig met zijn hoofd te schudden. Dat is ook niet zo gek. De beste man staat bekend als de groene bak van de familie. Alles wat door een normaal gezin in de groene bak wordt gegooid, bijvoorbeeld omdat het ernstig bedorven is, eet hij nog steeds met smaak op. Het verschil tussen schoonpa en een echte groene bak is dat een echte na verloop van tijd vol raakt.

Schoonma probeert wanhopig nog één keer zijn geheugen op te frissen; “En toen Douwe zo kwaad was, omdat er een keiharde vogelpoep in zijn boerenkool zat, weet je dat dan nog ?”

“Laat maar”, roep ik wanhopig; zandknarsen valt achteraf best nog wel mee…

17 Responses to Knarsend door de maaltijd heen

  1. momeho says:

    Ook een manier om aan je proteinen te komen…

  2. Niko says:

    Nou bedankt maar weer!
    Voorlopig geen boerenkool voor mij!:)Bbbrrrr…

  3. Galadriel says:

    Hahahahaha…goud die schoonvader!

  4. Jezzebel says:

    Ik kan het me zo goed voorstellen. Zo heb ik eens iemands wildsoep gegeten, oi va voi.
    Maar a little dirt, can’t heart.
    Ik geloof daar heilig in. Ik heb het niet zo op die freaken die alles zo steriel willen. Zoals ik altijd een beetje water dronk in de besmette gebieden. Het is goed als je lichaam anti-bodies bouwt, toch?

  5. Jezzebel says:

    A little dirt can’t hurt. Oi va voi!

  6. Solvejg says:

    Gatfer!!! Wel een mooi verhaal Rami! 🙂

  7. Croisabel says:

    Brrrrrrrrrrrrrrrr, Rami!! (zit hier lekker achter mijn bureautje te griezelen….leuk wel!)

  8. Moonfairy says:

    ik zag wat je bij anna schreef
    en wilde je bedanken:-))
    liefs Moon

  9. Flaxorca says:

    Groene bak en zandbak, tis wat…

  10. Anna says:

    wat een ellende met die schoonfamilie 😉

  11. De Kale Doperwt says:

    Voordeel is wel dat je na zo’n gezandstraalde maaltijd je tanden niet meer hoeft te poetsen?

  12. Thera says:

    Schitterend verhaal.

  13. asdale says:

    Ooh, ik zie het allemaal voor me..de tuin die eigenlijk te veel wordt. Al dat werk..en ach, ze merken het misschien niet eens! Heerlijk!
    het doet een beetje denken aan mijn moeder bij wie je ook af en toe de ‘restjes’uit de keukenkastjes moet verwijderen voor ze er zelf uit komen lopen ( ook de oorlog meegemaakt en nóg altijd spaarzaam).

  14. Zwollywood says:

    en groene bakken kunnen toch ook niet sterven?

  15. Eline says:

    En als je het nou gewoon heel lief aanneemt en gewoon lekker niet opeet? Volgens mij HOREN magen namelijk helemaal niet geschuurd te worden!

  16. Ramirezi says:

    @Eline; meestal is ’t gewoon hartstikke lekker hoor….

  17. Maria-Dolores says:

    misschien kan je schoonvader die tandenborstel van gisteren gebruiken om de bietjes schoon te boenen…

Geef een reactie

